Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77930
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Освітній потенціал інтеграції музичного мистецтва з вивченням іноземних мов
Authors Деменкова, К.В.
ORCID
Keywords Міждисциплінарна інтеграція
Междисциплинарная интеграция
interdisciplinary integration
музичне мистецтво
музыкальное искусство
musical art
пісенний матеріал
песенный материал
song content
комунікативна компетенція
коммуникативная компетенция
communicative competence
форма наочності
форма наглядности
visual aid
соціокультурна компетенція
социокультурная компетенция
sociocultural competence
Type Bachelous Paper
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77930
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Деменкова, К.В. Освітній потенціал інтеграції музичного мистецтва з вивченням іноземних мов [Текст]: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра; спец.: 035 - філологія / К.В. Деменкова; наук. керівник О.В. Назаренко. - Суми: СумДУ, 2020. - 45 с.
Abstract Актуальність теми дослідження обумовлена необхідністю трансформації пріоритетів та підходів у викладанні іноземних мов у шкільній освітній системі від ізольованого викладу лексично-граматичного базису та формального набуття учнями навичок мовлення, читання, аудіювання та письма до впровадження інтегративних занять для повноцінного розкриття усіх аспектів комунікативної компетенції. Дослідження було реалізовано на базі таких методів: описовий, емпіричний, порівняльний, метод синтезу та словникової дефініції, а також метод пробного навчання. Матеріали дослідження було апробовано під час проходження педагогічної практики на базі викладання в 5 та 8 класах з поглибленим вивчення англійської мови у Великобобрицькій ЗОШ І-ІІІ ступенів. Результати дослідження представлені у тезах доповіді “Educational opportunities of music-integrated approach to foreign language teaching and learning” І Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Шляхи розвитку науки в сучасних кризових умовах». В ході дослідження було з’ясовано, що музичний пісенний матеріал це ефективний засіб наочності, який може бути вдало підібраним і успішно застосованим відповідно до сформульованої мети уроку. Пісні складають велику методичну цінність, оскільки робота над текстом пісні охоплює розвиток усіх мовних і мовленнєвих навичок – мовлення, аудіювання, читання і письма; розвиваються артикуляційні уміння та вимова; розкриваються соціокультурні аспекти комунікативної компетенції; розширюється лексико-граматична база знань учнів; учні набувають здатність критично мислити та аналізувати проблематику поданого тексту пісні. Зважаючи на актуальність і прагматику застосування технічних засобів в навчальних цілях, вчитель може реалізувати процес самостійного вивчення іноземних мов на базі пісенного матеріалу завдяки багатьом освітнім порталам, соціальним мережам та мобільним додаткам, разом з тим визнаючи навчання щоденною потребою, а не нав’язливим стимулом з-боку викладача.
Актуальность темы исследования обусловлена необходимостью трансформации приоритетов и подходов в преподавании иностранных языков в школьной образовательной системе от изолированного изложения лексического и грамматического базиса, формального приобретения учащимися навыков речи, чтения, аудирования и письма к внедрению интеграционных занятий для полноценного раскрытия всех аспектов коммуникативной компетенции. Исследование было реализовано на базе следующих методов: описательный, эмпирический, сравнительный, метод синтеза и словарной дефиниции, а также метод пробного обучения. Материалы исследования были апробированы во время прохождения педагогической практики на базе преподавания в 5 и 8 классах с углубленным изучением английского языка в Великобобрицкой ООШ I-III степеней. Результаты исследования представлены в тезисах доклада "Educational opportunities of music-integrated approach to foreign language teaching and learning" I Международной научно-практической интернет-конференции «Пути развития науки в современных кризисных условиях». В ходе исследования было выяснено, что музыкально-песенный материал является эффективным средством наглядности, которое можно успешно применять в соответствии с сформулированной целью урока. Песни представляют большую методическую ценность, поскольку работа над текстом песни охватывает развитие всех языковых и речевых навыков – устную речь, аудирование, чтение и письмо; развиваются артикуляционные умения и произношение; раскрываются социокультурные аспекты коммуникативной компетенции; расширяется лексико-грамматическая база знаний учащихся; учащиеся приобретают способность критически мыслить и анализировать проблематику представленного текста песни. Учитывая актуальность и прагматику применения технических средств в учебных целях, учитель может реализовать процесс самостоятельного изучения иностранных языков на базе песенного материала благодаря многим образовательным порталам, социальным сетям и мобильным приложениям, вместе с тем признавая обучение ежедневной потребностью, а не навязчивым стимулом со стороны преподавателя.
The relevance of the topic depends on the increasing need of teaching priorities and approaches transformation in foreign languages classroom within educational school system. Such changes consist in the shift from isolated presentation of lexical and grammatical basis and formal acquisition of students' speaking, reading, listening and writing skills to the integrative classes implementation in order to disclose fully all aspects of communicative competence. The research was conducted on the basis of the following methods: descriptive, empirical, comparative, method of synthesis and vocabulary definition, as well as the method of trial-and-error. Research materials were tested during pedagogical practice on the basis of teaching in 5th and 8th grades in Velykobobrytska Secondary School of I-III degrees with advanced English study. Research results are presented in the scientific thesis "Educational opportunities of music-integrated approach to foreign language teaching and learning" of the first International scientific-practical Internet conference "Ways of science development in modern crisis conditions". The research has shown, that song content is an effective visual aid that can be successfully selected and applied in accordance with the stated lesson objective. Songs are of great methodological value as they cover in an integrated manner development of communicative competence – speaking, listening, reading and writing, articulation and pronunciation skills as well as reveal the sociocultural aspects of communicative competence. The lexical and grammatical knowledge of students' is deeply expanding, students acquire the ability to think critically and analyze the issues of the given text of the song. Due to learning technologies teaching staff has the opportunity to justify the importance and pragmatics of an individual foreign language practice through educational portals, social networks and mobile applications, while recognizing learning as a daily need, rather than an obsessive stimulus by teacher.
Appears in Collections: Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК)

Views

Argentina Argentina
1
China China
1
Germany Germany
216412
Greece Greece
177
Ireland Ireland
9786
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
28752088
United Kingdom United Kingdom
602613
United States United States
19240196
Unknown Country Unknown Country
1648023

Downloads

Canada Canada
1
Czechia Czechia
350
Finland Finland
159814
France France
9781
Germany Germany
33090
Italy Italy
2300
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
19240199
Poland Poland
1648024
Russia Russia
28752088
Singapore Singapore
164
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
28752092
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
28752090
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Demenkova_Bachelous_paper.pdf 1,46 MB Adobe PDF 107349997

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.