Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78402
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Hotel Marketing Policy: Role of Rating in Consumer Decision Making
Other Titles Маркетингова політика в готелях: вплив рейтингу на прийняття рішень споживачами
Authors Bacik, R.
Fedorko, R.
Gavurova, B.
Olearova, M.
Rigelsky, M.
Keywords відгуки
полярність
готель
хмара ключових слів
аналіз відмінностей
Вишеградська четвірка
задоволення потреб клієнта
sentiment
polarity
hotel
word cloud
difference analysis
Visegrad group
customer satisfaction
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78402
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Bacik, R., Fedorko, R., Gavurova, B., Olearova, M., & Rigelsky, M. (2020). Hotel Marketing Policy: Role of Rating in Consumer Decision Making. Marketing and Management of Innovations, 2, 11-25. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-01
Abstract Туристична галузь стрімко розвивається та забезпечує зростання валового внутрішнього продукту країн Вишеградської четвірки. Авторами наголошено, що рівень задоволення потреб споживачів є ключовим фактором зростання прибутковості готельного бізнесу та розвитку туристичної галузі. Метою статті є аналіз відгуків споживачів щодо умов проживання у Топ-готелях країн Вишеградської четвірки. Для досягнення поставленої мети авторами проаналізовано пошукові запити туристів щодо відповідності умов проживання у готелях різних типів визначеним на онлайн-порталі "Tripadvisor" або офіційному сайті готелю. Вибірку туристів поділено на категорії: бізнес-подорожуючі; сімейні пари; друзі; сім’ї з дітьми; ті, що подорожують на одинці. Вихідні дані сформовано на основі аналізу 117 готелів країн Вишеградської четвірки (Чеська республіка – 39-33,3%; Угорщина – 15-12,8%; Польща – 56-47,9%; Словацька республіка – 7-6%) та туристичного порталу онлайн-бронювання "Tripadvisor". Періодом дослідження обрано липень 2019 року. Таким чином, детермінована вибірка дослідження становить 22400 відгуків клієнтів. Методологічною основою дослідження є метод ANOVA, тести Краскела-Уолліса та Уелча. При цьому вибір тесту залежав від результатів аномальності та дисперсії аналізованих змінних. Результати аналізу пошукових запитів представлено за допомогою хмари частоти появи ключових слів у відгуках споживачів та асоціативних таблиць. Авторами зазначено, що для категорії туристів, що подорожують на одинці визначено незначну розбіжність між розумінням зазначених умов проживання та фактичними. У статті виділено відносну частоту повторюваності слів, що зустрічаються у відгуках туристів та характеризують емоційну складову споживачів: позитив, довіра, смуток та інші. Результати аналізу полярної відповідності позитивних та негативних відгуків свідчать про відсутність не узгодженості серед досліджуваної вибірки. Однак, зазначено, що полярність позитивних відгуків перевищує негативні. Авторами наголошено про необхідність впровадження клієнто-орієнтованої маркетингової політики, що дозволить підвищити лояльність споживачів, кількість їх позитивних відгуків та рейтинг готелю.
Tourism is a rapidly developing industry, covering a significant part of the gross domestic product. Understanding clients and meeting their needs is a dominant role to meet the economic objectives of accommodation facilities. The primary objective of the article is to evaluate the sentiment of the customers rating in the purpose of stays at top hotels in the Visegrad Group countries. This objective was accomplished based on exploratory analysis, sentiment analysis and polarity analysis of various types of hotel stays (business travellers, couples, friends, family and solo travellers). The analysis included 117 hotels from the Visegrad Group countries (the Czech Republic = 39- 33.3%; Hungary = 15-12.8%; Poland = 56-47.9%; Slovak Republic = 7-6%) and input into analysis were obtained from online booking portal TripAdvisor during July in 2019. The analysis featured 22,400 customer reviews. The exploratory analysis made use of the frequency word cloud charts and association tables. In this section, it was found that there were no significant differences between the concept and syntax. The only difference is noticeable in solo travellers. The sentiment analysis assessed the relative frequencies of the sentiment, where significant differences were found in three of the ten analyzed areas - positive, trust, sadness. The last part of the analyzes assessed polarity (negative or positive review). However, no significant difference was found. Overall, the polarity of the positive outputs exceeded that of the negative outputs. Differential tests such as ANOVA, Kruskal-Wallis test or Welch test were used to process the previous two parts. The choice of tests was justified by the outcomes of outliers and variance variability. The study points to perfect implementation of customer-oriented marketing theories in the hotels in question, as evidenced by relatively high values of specific areas of sentiment and relatively low differences between customer categories in terms of the type of their stay.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Austria Austria
1
Brazil Brazil
1
China China
28591
Croatia Croatia
1
France France
1
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
14291
Indonesia Indonesia
1673918
Iran Iran
1
Lithuania Lithuania
1
Spain Spain
1
Switzerland Switzerland
1
Thailand Thailand
498680
Ukraine Ukraine
256
United Kingdom United Kingdom
2912
United States United States
968774
Vietnam Vietnam
131818

Downloads

China China
28593
Germany Germany
1673917
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1673917
Indonesia Indonesia
1673919
Lithuania Lithuania
1
Macao SAR China Macao SAR China
1
Romania Romania
498682
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
968776
Ukraine Ukraine
246
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1673920
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Bacik_mmi_2_2020.pdf 1,32 MB Adobe PDF 8191976

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.