Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78422
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovations as the Competitive Advantage for Small and Medium Enterprises: the Case for the Kingdom of Saudi Arabia
Other Titles Інновації як конкурентна перевага малих та середніх підприємств: досвід Саудівської Аравії
Authors Alghanmi, A.O.
ORCID
Keywords конкурентна перевага
інновація
малі підприємства
середні підприємства
competitive advantage
innovation
small enterprises
medium enterprises
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78422
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Alghanmi, A. O. (2020). Innovations as the Competitive Advantage for Small and Medium Enterprises: the Case for the Kingdom of Saudi Arabia. Marketing and Management of Innovations, 2, 196-205. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-14
Abstract На основі результатів систематизації наукових джерел автором обґрунтовано наявність розриву між впровадженням інновацій та рівнем конкурентоспроможності малих і середніх підприємств. Автором висунуто гіпотезу про наявність взаємозв’язку між інноваціями та ефективністю функціонування малих і середніх підприємств Саудівської Аравії. Емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих для вибірки з 147 малих і середніх підприємств Саудівської Аравії, які функціонують у різних галузях економіки. Встановлено, що більшості малих і середніх підприємств Саудівської Аравії є відносно молодими та функціонують на ринку меншим ніж 10 років. У свою чергу, це обумовлює необхідність пошуку нових інструментів підвищення їх конкурентоспроможності з метою зміцнення позицій на ринку. Емпіричні результати підтверджують статистичну значущість впливу інноваційних стратегій на рівень конкурентоспроможності малих і середніх підприємств на внутрішньому ринку. При цьому зазначено, що конкурентні переваги сприяють раціональному використанню ресурсів підприємства, а також забезпеченню підвищенню ефективності виробничого процесу. Зазначено, що найбільший статистично значущий вплив мають такі фактори як: асортимент продукції; технологій виробництва; позиціювання на ринку; організаційна культура. Автором наголошено, що високий рівень конкуренції на ринку вимагає від малих та середніх підприємств постійного впровадження нових технологій та підвищення кваліфікації працівників. Доведено необхідність розвитку колоборації між закладами вищої освіти, центрами наукових досліджень та малими і середніми підприємствами у Саудівській Аравії, що забезпечить обмін знаннями та підвищення конкурентних переваг малих і середніх підприємствам не лише на внутрішньому, а й на світовому ринках. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути прийняті для впровадження менеджментом малих і середніх підприємств у якості рекомендацій щодо підвищення рівня конкурентоспроможності.
There is a lack of studies on innovations and competitiveness in Small & Medium Enterprises (SMEs) in Saudi Arabia; to fell this gap, this paper will study change as the competitive advantage for Small and Medium Enterprises: the case for Kingdom of Saudi Arabia. The study aims to explore different practices of SMEs in the Kingdom of Saudi Arabia to examine the impact of innovation strategies (Organizational, Product, Process, and Market) on the competitive advantage of SMEs. The study was conducted on one hundred and forty-seven (147) SMEs that are practising different activities in the Kingdom of Saudi Arabia. The study's analysis indicates that most of the enterprises were young (operation years were less than ten years), which shows the strong need to apply innovative strategies to maintain their position and competitiveness in the market. Competitive advantage enables the firm to utilise its resources efficiently and maintain high levels of quality performance. The results show that the correlation between Innovation strategies such as product innovation strategy, market innovation strategy, process innovation strategy, and organisational innovation strategy practised by SMEs in the Kingdom of Saudi Arabia and competitiveness was Positive. Therefore, it indicates that different innovation strategies were significantly influencing the competitiveness of the SMEs. To remain a competitor enterprise in the market is not a natural or an easy attempt, and it can be challenging for SMEs, especially without the needed knowledge and support. Findings and recommendations of the study can be used as a guideline for SMEs. Also, emphasising on the importance of education that plays a vital role in SMEs innovations. It is essential to establish with different research centres and universities in the Kingdom of Saudi Arabia programs or activities that focus on changes in business, and it will result in gaining competitive advantage and sustainability for Small and Medium Enterprises in the Market.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Algeria Algeria
1
Australia Australia
1477106809
Brazil Brazil
1
China China
11008
Egypt Egypt
1724290451
Finland Finland
229
Germany Germany
807662930
Greece Greece
1
India India
101847
Indonesia Indonesia
1489343269
Ireland Ireland
1333093334
Israel Israel
215584460
Kenya Kenya
431168920
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1489343274
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
1724290447
Norway Norway
1
Oman Oman
1489343270
Pakistan Pakistan
102059
Philippines Philippines
1
Romania Romania
275752
Russia Russia
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
2091313345
South Africa South Africa
172439
Sri Lanka Sri Lanka
90953
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1271440326
United Kingdom United Kingdom
1724290452
United States United States
1483424069
Unknown Country Unknown Country
-1836631051
Vietnam Vietnam
666570599

Downloads

Algeria Algeria
1
Australia Australia
1
Canada Canada
-649735131
China China
402520021
Colombia Colombia
1
Cyprus Cyprus
1
Egypt Egypt
1724290442
France France
1
Germany Germany
216657
India India
215584457
Indonesia Indonesia
121920
Iran Iran
98961
Ireland Ireland
1
Israel Israel
1
Jordan Jordan
1
Kenya Kenya
231
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1489343275
Mexico Mexico
107302
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
1
Oman Oman
1489343272
Pakistan Pakistan
402520020
Portugal Portugal
168825
Russia Russia
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1483424077
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
Spain Spain
1
Tanzania Tanzania
1
Ukraine Ukraine
24643
United Kingdom United Kingdom
1724290445
United States United States
402520020
Unknown Country Unknown Country
182504
Vietnam Vietnam
47866

Files

File Size Format Downloads
Alghanmi_mmi_2_2020.pdf 482,14 kB Adobe PDF 95135231

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.