Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78425
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Marketing and Management in Higher Education: the Relationship between the Quality of Online Programmes and Student’s Satisfaction
Other Titles Маркетинг та менеджмент в системі вищої освіти: взаємозв’язок між якістю онлайн-навчання та рівнем задоволення студентів
Authors Nazneen, A.
Alsulimani, T.
Sharma, R.
ORCID
Keywords онлайн-курс
задоволення студента
MOOCS
ефективність програми
компетентність викладача
вища освіта
online program
student satisfaction
programme effectiveness
quality instructors
higher education
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78425
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Nazneen, A., Alsulimani, T., & Sharma, R. (2020). Marketing and Management in Higher Education: the Relationship between the Quality of Online Programmes and Student’s Satisfaction. Marketing and Management of Innovations, 2, 235-246. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-17
Abstract Розвиток інформаційних технологій обумовлює поширення та зростання попиту на онлайн-навчання. Однією з переваг онлайн-навчання для закладів вищої освіти – це можливість залучення більшої кількості студентів; для студентів – гнучкий графік навчання та індивідуальне планування навчального навантаження. Метою статті є аналіз факторів, що впливають на якість програм онлайн-навчання, рівень задоволеності та лояльності студентів, а також взаємозв’язок між визначеними факторами. На основі систематизації наукових напрацювань щодо досліджуваної тематики, у статті виокремлено основні параметри якості програм онлайн-навчання: контент навчального курсу, інтерактивність завдань, взаємодія між студентами, компетентність викладача та інтерфейс користувача. Для перевірки висунутих гіпотез та емпіричного їх підтвердження використано метод найменших квадратів за допомогою програмного забезпечення Smart PLS. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 100 респондентів. На основі отриманих емпіричних результатів авторами побудовано модель структурних рівнянь, що описує силу впливу виокремлених латентних змінних та пояснює їх варіації взаємодії. Враховуючи отримані результати, встановлено, що сприйняття програм онлайн-навчання залежить від значної кількості факторів, одним із яких є компетенції викладача. При цьому результати дослідження спростували гіпотезу про наявність статистично значущого впливу якості контенту онлайн-курсу на підвищення рівня задоволеності та лояльності студентів онлайннавчанням. Доведено, що якість, швидкість та доступ до Інтернету є вирішальними факторами поширення онлайннавчання серед студентів. Авторами наголошено, що заклади вищої освіти повинні підвищувати компетенції викладачів та якість програм онлайн-навчання, шляхом створення інтерактивних завдань та зручного інтерфейсу для студентів.
Presently online courses have been a big agenda in educational institutes apart from their academic hours and to engage students more in their studies apart from their involvement in academic hours. The purpose of this study is how the online program quality can be improved from both business point of view as well as for the understanding of student's expectation from an online program irrespective of one's interest. In this study, researchers tried to analyse the relationship among various factors involved leading to student satisfaction which become the source of successful online programs. This study applied SEM on smart PLS to analyse a survey of 100 respondents and found that Online program quality Perception is the multifaceted dimension, and it also involves quality instructors who also seen as a significant construct. Based on the literature review and discussions presented the theoretical framework for online learning program course quality was developed. Findings indicate that high student satisfaction is relatively associated with the user-friendly interface, which eases the students to further continue with the course. Along with these quality instructors also contribute much to student satisfaction. Content of course, although assumed to be essential along with the online discussion on forums it was found not significant, which is a surprise and unexpected finding. Based on calculations and modelling estimates, the model is in the best fit. The results show in the form of external loadings of every construct, which is given below explains the variance of respective latent constructs. It was also found that factors are contributing to perceived online programme effectiveness which are Course Content, Online Assignments, Interaction with Peers, Quality Instructors and User Interface respectively.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
964486697
China China
5655
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1
Ireland Ireland
542056
Israel Israel
1
Lithuania Lithuania
1
Norway Norway
1
Panama Panama
1
Singapore Singapore
7687119
Spain Spain
1164285
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
60991
Ukraine Ukraine
943883236
United Kingdom United Kingdom
629256064
United States United States
-1592755744
Unknown Country Unknown Country
943883235
Vietnam Vietnam
11313

Downloads

Bahrain Bahrain
1
Bangladesh Bangladesh
1
Cambodia Cambodia
1
Canada Canada
1063176377
China China
964486698
Colombia Colombia
1
France France
101718582
Germany Germany
172688690
Greece Greece
1
India India
301521
Ireland Ireland
1
Israel Israel
1
Lithuania Lithuania
1
Malawi Malawi
1
Malaysia Malaysia
1
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
172688688
Pakistan Pakistan
1
Singapore Singapore
144969111
Spain Spain
1
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
5900852
Ukraine Ukraine
121697
United Kingdom United Kingdom
314628892
United States United States
964486698
Vietnam Vietnam
-674548477

Files

File Size Format Downloads
Nazneen_mmi_2_2020.pdf 486,25 kB Adobe PDF -1064347953

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.