Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78426
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Management of E-Commerce: Impact on Start-Up Ecosystem
Other Titles Управління електронною комерцією: вплив на екосистему стартапів
Authors Alyoubi, Bader A.
Alharbi, Ibraheem M.
Alyoubi, Adel A.
Qaffas, Alaa A.
Almazmomi, Najah K.
ORCID
Keywords електронна комерція
стартап екосистеми
жіноче підприємництво
інтернет технології
e-commerce
start-up ecosystem
women entrepreneurship
internet technologies
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78426
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Alyobi, B. A., Alharbi, I. M., Qaffas, A. A., & Almazmomi, N. K. (2020). Management of E-Commerce: Impact on Start-Up Ecosystem. Marketing and Management of Innovations, 2, 247-255. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-18
Abstract Стрімкий розвиток інтернету та новітніх технологій обумовили розвиток електронної торгівлі. Результати систематизації літературних джерел свідчать про обмеженість існуючих наукових напрацювань щодо розвитку електронної комерції та її впливу на екосистему сатрапів у Саудівській Аравії. Головною метою статті є аналіз впливу електронної торгівлі на розвиток стартапів у Саудівській Аравії. Вибірку даних сформовано на основі результатів опитування восьми висококваліфікованих та досвідчених фахівців у сфері електронної комерції, розвитку стартапів та менеджменту. Методологію дослідження засновано на глибинному інтерв’ю тривалістю від 30 до 45 хвилин. Для досягнення поставленої мети авторами критично оцінено низку літературних джерел з досліджуваної тематики. У статі встановлено, що електронна торгівля сприяє розвитку національної економіки шляхом залучення додаткових інвестицій. При цьому розвиток підприємництва та інноваційності електронної торгівлі сприяє зростанню можливостей працевлаштування молоді у різних сферах діяльності, які мають відношення до електронної комерції, серед яких: фахівці вебсайтів електронної торгівлі, працівники онлайн-магазинів, технічні спеціалісти. У статті зазначено, що сектор електронної комерції сприяє створенню малих та середніх комерційних проектів фізичними особами, виводячи їх на глобальний ринок при низькому рівні інвестиційних витрат. Авторами доведено, що ефективність функціонування сектору електронної торгівлі та виконання ним цільових таргетів "Стратегічних цілей 2030 Королівства" залежить від рівня обізнаності споживачів, довіри до електронної торгівлі, якості логістичних послуг, системи платежів та комунікаційної інфраструктури, яка забезпечується через розширення системи POS-терміналів у різних торгових точках. Згідно зі статистичними даними, кількість POS-терміналів у 2018 році зросла майже на 62% у порівнянні з 2017 роком. Зростання ролі сектору електронної торгівлі передбачає організацію низки заходів для підвищення рівня обізнаності споживачів про функціонування сектору електронної торгівлі шляхом промоції світових веб-сайтів електронної комерції. Споживачі повинні знати принципи функціонування офіційного веб-сайту, мову інтерфейсу та умови доставки для безперебійної взаємодії із відповідним веб-сайтом. За отриманими теоретичними та практичними результатами дослідження, авторами визначено, що: електронна комерція як стартап є одними із ключових рушійних сил економічного розвитку Саудівської Аравії; електронна комерція має статистично значущий позитивний вплив на удосконалення екосистеми стартапів Саудівської Аравії; електронна комерція сприяє досягненню інклюзивності стартапів у Саудівській Аравії через зростання питомої ваги жіночого підприємництва.
The e-commerce sector is one of the emerging and promising sectors. At the same time in the Kingdom of Saudi Arabia, as this sector is experiencing a significant growth spurt that makes it one of the sectors supporting the national economy by attracting more investments. In turn, it contributes to supporting GDP, as well as its role in creating more job opportunities for young people through expanding entrepreneurship and innovation. E-commerce contributes to creating new employment opportunities; Either by making it possible to establish small and medium-sized commercial projects for individuals and linking them to global markets at the lowest investment costs by creating a means of direct communication between the consumer and the product, or by providing them with job opportunities in many different fields related to ecommerce applications; Such as e-commerce website specialists, store workers, administrators, and technicians. Despite this, the success of the sector in fulfilling its targeted role according to the Kingdom's Vision 2030 remains subject to consumer awareness, their confidence in e-commerce, the logistics services and payments system. Besides, the communication infrastructure through the expansion of the number of POS devices at various payment outlets, they have indeed witnessed significant growth. It recorded nearly 62% during 2018 compared to the situation in 2017. However, the number of these devices is still needed to expand. The expanded role of this sector also requires taking into account work on organising many activities to educate citizens about the importance of this sector to the various global e-commerce sites and how to use them, taking into account the language so that there are no obstacles between the users of these sites. It should also work to consider the cost of shipping expenses so that everyone can spend their requirements through e-commerce sites. The Internet and the latest technological advancements resulted in the emergence of e-commerce. E-commerce is changing the business environment across the globe. However, the motivating factor for this research has been the lack of research linking the development of e-commerce and its impact on the start-up ecosystem that is specific to Saudi Arabia. There is a general agreement amongst the scholars and experts that start-up ecosystem plays a critical role in the country's economic system and e-commerce has become an integral part of that economic growth story of nations including Saudi Arabia. Therefore, the primary aim of this research was to examine the impact of e-commerce on start-up ecosystem in Saudi Arabia. The authors analysed the scientific journals and articles on the selected theme. The theoretical findings were put to the test using qualitative interviews that lasted between 30-45 minutes with eight highly skilled and experienced professionals in the field of ecommerce, start-up ecosystem, and management areas. Based on literature research and qualitative interviews, the key findings of this research are: (1) e-commerce and start-up ecosystem are amongst the key drivers of Saudi Arabia’s economy, (2) e-commerce have a significant positive impact on start-up ecosystem of Saudi Arabia, and (3) e-commerce has facilitated the start-up ecosystem to become inclusive through the rise of women entrepreneurship in Saudi Arabia.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Algeria Algeria
859667862
Australia Australia
604723735
Bangladesh Bangladesh
1
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
Brazil Brazil
47598
Cambodia Cambodia
7893129
Canada Canada
1
China China
1979723291
Egypt Egypt
1
Ethiopia Ethiopia
1
France France
1061190810
Germany Germany
1814037179
Ghana Ghana
1
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
140826
Indonesia Indonesia
1143215751
Iran Iran
1143215760
Ireland Ireland
-977339581
Israel Israel
604723738
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Luxembourg Luxembourg
-2000968525
Malaysia Malaysia
46877
Moldova Moldova
1143215755
Mongolia Mongolia
22933
Netherlands Netherlands
281
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
-2000968529
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Philippines Philippines
-977339583
Portugal Portugal
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
41567910
South Africa South Africa
121969
South Korea South Korea
1
Spain Spain
208957
Sri Lanka Sri Lanka
302361864
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
1987389835
United Kingdom United Kingdom
176324
United States United States
-437620099
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
140920609

Downloads

Australia Australia
1143215759
Brazil Brazil
149099
Cambodia Cambodia
7893131
Canada Canada
1979723291
China China
1979723290
Croatia Croatia
1
Egypt Egypt
205292
Ethiopia Ethiopia
41567914
France France
1
Germany Germany
572207471
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
572207478
Indonesia Indonesia
1814037181
Iran Iran
1
Ireland Ireland
45672
Israel Israel
1
Italy Italy
15786262
Kenya Kenya
83228
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
302361865
Mongolia Mongolia
175310
Nepal Nepal
1
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
158675
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1987389836
Poland Poland
1
Portugal Portugal
185845
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
41567911
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1814037184
Spain Spain
160714
Tanzania Tanzania
155308
Turkey Turkey
118196
Ukraine Ukraine
31787
United Arab Emirates United Arab Emirates
1979723290
United Kingdom United Kingdom
41567912
United States United States
1979723290
Unknown Country Unknown Country
1
Uzbekistan Uzbekistan
1
Vietnam Vietnam
-437620099

Files

File Size Format Downloads
Alyoubi_mmi_2_2020.pdf 671,62 kB Adobe PDF -1343287077

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.