Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78428
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Customer Satisfaction and Behaviour at Retail Outlets: an Adaptive Fuzzy Regression Model with LINGO Based Analysis
Other Titles Задоволеність споживачів та їх поведінка у роздрібній-торгівлі: адаптивна регресійна модель та LINGO аналіз
Authors Rizwanullah, M.
Abunar, S.
Qazi, Sayeeduzzafar
ORCID
Keywords евристика
нечіткий
процес Маркова
кінцевий споживач
споживча поведінка
LINGO
ISM
heuristic
fuzzy
Markov process
retail customer
customer behaviour
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78428
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Rizwanullah, M., Abounar, S., & Qazi, S. (2020). Customer Satisfaction and Behaviour at Retail Outlets: an Adaptive Fuzzy Regression Model with LINGO Based Analysis. Marketing and Management of Innovations, 2, 275-285. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-20
Abstract Зростаюча конкуренція у сфері роздрібної торгівлі обумовлює необхідність підвищення якості обслуговування споживачів. Головною метою статті є розроблення економіко-математичної моделі для аналізу факторів, що впливають на поведінку та прийняття рішень споживачами у роздрібно-торгівельній мережі. Авторами запропоновано удосконалити модель нейро-поверхні та використовувати адаптивну Fuzzy-регресійну модель (AFLRM). У статті систематизовано переваги адаптивної Fuzzy-регресійної моделі перед еврестичним методом нейро-поверхні. Емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих для вибірки зі 100 споживачів роздрібноторгівельної мережі. Для аналізу панельних даних використано модель нейро-поверхні (NRSM), еврестичну модель середнього попиту (MDSM), а також адаптивну Fuzzy-регресійну модель. Наголошено, що адаптивна Fuzzy-регресійна модель забезпечує найвищу точність результатів прогнозування поведінки споживачів. У свою чергу, LINGO модель застосовано для інтерпретації поведінки досліджуваної системи. Результати даної моделі дозволили визначити поведінку системи та лояльність споживачів до певного магазину. Авторами відмічено, що вплив атрибутів послуг та товарів неявно описується адаптивною Fuzzy-регресійною моделлю. При цьому встановлено, що є критичний розрив між лояльністю клієнтів та якістю продуктів (послуг) на який мають статистично значущий вплив такі параметри як: рівень задоволення товаром чи послугами, рівень мотивації, купівельний досвід, рівень довіри та впевненості у якості товару. Визначено, що ефективність маркетингової програми промоції відповідного товару (послугу) повинна визначатись на основі результатів оцінювання рівня лояльності та задоволення споживачів із використанням Fuzzyрегресійної моделі. Одним із обмежень даного дослідження є незначна вибірка респондентів та їх регіональна приналежність. У зв’язку з цим у подальшому необхідним є аналіз більшої вибірки респондентів із різних міст Саудівської Аравії.
Increasing rivalry for-profit or non-profit is pushing companies to devote more and more attention to pleasing consumers with excellent quality customer services. This study aims to develop a model to analyse customer behaviour in a retail store and provide accurate inference for decision making. Another critical objective for this research work is the adaptation of the faceted form of neuro-response, which is substituted by the Adaptive Fuzzy Logistic Regression Model (AFLRM). AFLRM has resulting benefits over Neuro-surface and Mean Demand Heuristic methods. A sample of 100 customers who visited or walked in the retails was used as a sample. Other than neuroresponse surfaces (NRSM) and The Mean Demand Heuristic models (MDSM), the present study has accustomed a generalized form known as Adaptive Fuzzy Linear Regression Model (AFLRM) to deliver the benchmark for former models and give the highest level of accuracy for future behaviour of a customer. LINGO based Markovian analysis has also been used with the above model to understand the behaviour of the system under study. The significance of service and product attributes is implicitly derived via the fuzzy regression model for customer satisfaction measurement. It is observed that the critical gap between the quality of product and services and Customer Satisfaction is Product/Service Satisfaction, Motivation and Buying Experience, and Credibility and Security. The authors’ finding indicates that the effort of listening to the customer's voice should be more critical. Result analysis based on computational results concerning the questionnaire for measuring the customer behaviour and the system validates the model under study. Appropriate, useful with reliable action plans for every critical product and service aspect can be developed by applying the adaptive regression methodology to control the quality of service or managing the customer satisfaction, thereby providing executives with a competitive gain. Also explored the behaviour of the system, i.e., whether the customer will move to the new retail outlets or they will remain in the same state by using the LINGO based software program model.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Canada Canada
1
China China
2009
Croatia Croatia
1
France France
-1008061166
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Hungary Hungary
1
India India
164233780
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
75354
Ireland Ireland
7154911
Israel Israel
1
Lithuania Lithuania
1
Philippines Philippines
1588637
Saudi Arabia Saudi Arabia
1711669138
South Korea South Korea
1
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
328437202
Ukraine Ukraine
1389531077
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
22537
United States United States
-1627068513
Unknown Country Unknown Country
1894832851
Vietnam Vietnam
7864

Downloads

Canada Canada
-1008061165
China China
-1821595422
France France
1
Germany Germany
51790812
India India
164233780
Indonesia Indonesia
89271799
Ireland Ireland
51790814
Israel Israel
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Peru Peru
1
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
14309831
Seychelles Seychelles
1
Singapore Singapore
-1821595423
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
1389531076
United Arab Emirates United Arab Emirates
-1821595423
United Kingdom United Kingdom
89271799
United States United States
-1627068512
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Mohd_Rizwanullah_mmi_2_2020.pdf 520,25 kB Adobe PDF -1954748728

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.