Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78429
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The Role of CRM Fog Computing on Innovation and Customer Service Quality: an Empirical Study |
Other Titles |
Вплив туманних обчислень CRM на інновації та якість обслуговування клієнтів: емпіричне дослідження |
Authors |
Aljawarneh, N.M.
Sokiyna, M. Obeidat, A.M. Alomari, K.A.K. Alradaideh, A.T. Alomari, Z.S. |
Keywords |
CRM-модель Fog computing підприємництво інноваційність якість обслуговування рівень задоволення клієнта CRM fog computing entrepreneurial innovation service quality customer experience |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78429 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Aljawarneh, N. M., Sokiyna, M., Obeidat, A. M., Alomari, K. A. K., Alradaideh, A. T., & Alomari, Z. S. (2020). The Role of CRM Fog Computing on Innovation and Customer Service Quality: an Empirical Study. Marketing and Management of Innovations, 2, 286-297. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-21 |
Abstract |
У статті проаналізовано розвиток CRM-модель туманних обчислень, інновацій, підприємницького потенціалу та якості обслуговування як рушійних сил розвитку економіки та створення нових робочих місць. Головною метою статті є дослідження впливу CRM-моделі туманних обчислень на підприємницький потенціал, рівень інноваційності та якості обслуговування споживачів. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів анкетування 325 респондентів – працівників телекомунікаційної компанії в Йорданії. Для аналізу панельних даних авторами використано множинні лінійні регресії та одно факторний дисперсійний аналіз ANOVA (One-Way ANOVA). Встановлено, що CRMмодель прогнозування туманних обчислень має статистично значущий вплив на розвиток підприємницького потенціалу, рівень інноваційності та якості обслуговування споживачів. У статті запропоновано рекомендації щодо застосування CRM-моделі туманних обчислень для удосконалення процесу комунікації зі споживачами; розширення інформаційної бази у процесі прийняття рішень; детального аналізу факторів впливу на рівень якості обслуговування для зростання об’єму продажів компанії; урахування відгуків та думок споживачів про надані послуги з метою покращення
конкурентоспроможності компанії. Авторами зазначено, що підприємницький потенціал та інноваційність є основою розвитку компанії на національному, регіональному та глобальному рівнях, а також потужним інструментом для залучення додаткових інвестиційних ресурсів. Відмічено, що підприємницький потенціал та інноваційність є динамічними та комплексними процесами, які супроводжують кожну стадію життєвого циклу компанії. При цьому високий рівень інноваційності у підприємницькій діяльності розширює сфери діяльності компанії. У статті зазначено, що впровадження CRM-моделі туманних обчислень та підвищення підприємницького потенціалу сприяє зостанню обсягів онлайн-продажів
та рівню прибутковості компанії. CRM fog computing and entrepreneurial, innovation and service quality has been identified as an important driving forces for job growth. The study aimed to identifying the involvement of CRM fog computing on entrepreneurial, innovation and service quality in the Jordanian telecom company. The authors employed a quantitative approach to identify the level of Appling of CRM fog computing in the company. The study contained the findings of questionnaire of 325 respondents (male and female employees). Multiple linear regression and One-Way ANOVA analyses were used to examine the data. The predictive model of CRM fog computing and entrepreneurial, innovation and service quality was significant impact. Implications for CRM fog computing and practice are entrepreneurial, innovation and service quality are discussed. The researchers recommend to build enthusiasm for creating fog CRM mist processing as a result of its job in client administrations improvement: to increase using the information provided by CRM system in decision making; to consider services quality more as it affects sales volume positively; to consider customer’s feedback, listen to their opinions about the services provided to enhance performance. Entrepreneurship and innovation are increasingly an indispensable portion of organizations nationally, regionally and globally, and considered as powerful tool for revenue streams. The authors state that entrepreneurship uses innovation to expand business scope and boost growth. Therefore, entrepreneurship and innovation are dynamic and holistic processes that are not confined to the initial stage of a new venture. The implementation of CRM Fog computing and entrepreneurial aids the organisation's productivity because it enhances the product and services offered by several organizations that adopts it concept. It enhances services to customers due to its easy to access nature and as well. The authors conclude that CRM Fog computing improves the ecommerce of any organization or community that adopts its concept and applies it in all areas. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

80766813

926540170

1038615661

1

80766764

1

-1129189848

1

2060837100

-1129189864

1

565770172

1

-254059871

80766773

80766746

-877441309

1

-1784275276

1

80766789

-1261933641

-1784275279

565770171

80766754

130382420

-621426522

1

80766817

-1784275270

130382430

1

-254059846

-1784275264

-1784275261

1

80766766

1

1

-254059856

-1261933640

80766795

1

-877441308

80766748

80766778

1252862060

1252862054

565770176

1

-254059873

80766783

-621426558

1252862058

1

1

-38599799

-719303032

1

1089701110

1659627858

116656950

-1261933639

-1129189854

1659627871

-621426544

-254059872

1252862059

-1445605797

-1784275254

1252862052

1

1553599622
Downloads

80766792

1659627880

1

1

1

1

80766788

-1261933642

-1129189862

1

1

-1129189870

1

1731624305

1

80766770

-1261933643

217536770

1

1252862050

-254059868

80766772

-254059860

1940382169

80766762

-254059862

80766758

1

-1129189866

-254059845

-621426548

1089701109

1

1

1

80766752

262765958

1

80766779

130382431

1

1731624310

1

1

80766771

1

262765963

1

1553599633

1

80766786

1

262765959

1000

1252862061

1089701112

543268459

926540165

-1373467411
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Nader_Mohammad_Aljawarneh_mmi_2_2020.pdf | 607,46 kB | Adobe PDF | -796825784 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.