Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78429
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Role of CRM Fog Computing on Innovation and Customer Service Quality: an Empirical Study
Other Titles Вплив туманних обчислень CRM на інновації та якість обслуговування клієнтів: емпіричне дослідження
Authors Aljawarneh, N.M.
Sokiyna, M.
Obeidat, A.M.
Alomari, K.A.K.
Alradaideh, A.T.
Alomari, Z.S.
Keywords CRM-модель
Fog computing
підприємництво
інноваційність
якість обслуговування
рівень задоволення клієнта
CRM fog computing
entrepreneurial
innovation
service quality
customer experience
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78429
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Aljawarneh, N. M., Sokiyna, M., Obeidat, A. M., Alomari, K. A. K., Alradaideh, A. T., & Alomari, Z. S. (2020). The Role of CRM Fog Computing on Innovation and Customer Service Quality: an Empirical Study. Marketing and Management of Innovations, 2, 286-297. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-21
Abstract У статті проаналізовано розвиток CRM-модель туманних обчислень, інновацій, підприємницького потенціалу та якості обслуговування як рушійних сил розвитку економіки та створення нових робочих місць. Головною метою статті є дослідження впливу CRM-моделі туманних обчислень на підприємницький потенціал, рівень інноваційності та якості обслуговування споживачів. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів анкетування 325 респондентів – працівників телекомунікаційної компанії в Йорданії. Для аналізу панельних даних авторами використано множинні лінійні регресії та одно факторний дисперсійний аналіз ANOVA (One-Way ANOVA). Встановлено, що CRMмодель прогнозування туманних обчислень має статистично значущий вплив на розвиток підприємницького потенціалу, рівень інноваційності та якості обслуговування споживачів. У статті запропоновано рекомендації щодо застосування CRM-моделі туманних обчислень для удосконалення процесу комунікації зі споживачами; розширення інформаційної бази у процесі прийняття рішень; детального аналізу факторів впливу на рівень якості обслуговування для зростання об’єму продажів компанії; урахування відгуків та думок споживачів про надані послуги з метою покращення конкурентоспроможності компанії. Авторами зазначено, що підприємницький потенціал та інноваційність є основою розвитку компанії на національному, регіональному та глобальному рівнях, а також потужним інструментом для залучення додаткових інвестиційних ресурсів. Відмічено, що підприємницький потенціал та інноваційність є динамічними та комплексними процесами, які супроводжують кожну стадію життєвого циклу компанії. При цьому високий рівень інноваційності у підприємницькій діяльності розширює сфери діяльності компанії. У статті зазначено, що впровадження CRM-моделі туманних обчислень та підвищення підприємницького потенціалу сприяє зостанню обсягів онлайн-продажів та рівню прибутковості компанії.
CRM fog computing and entrepreneurial, innovation and service quality has been identified as an important driving forces for job growth. The study aimed to identifying the involvement of CRM fog computing on entrepreneurial, innovation and service quality in the Jordanian telecom company. The authors employed a quantitative approach to identify the level of Appling of CRM fog computing in the company. The study contained the findings of questionnaire of 325 respondents (male and female employees). Multiple linear regression and One-Way ANOVA analyses were used to examine the data. The predictive model of CRM fog computing and entrepreneurial, innovation and service quality was significant impact. Implications for CRM fog computing and practice are entrepreneurial, innovation and service quality are discussed. The researchers recommend to build enthusiasm for creating fog CRM mist processing as a result of its job in client administrations improvement: to increase using the information provided by CRM system in decision making; to consider services quality more as it affects sales volume positively; to consider customer’s feedback, listen to their opinions about the services provided to enhance performance. Entrepreneurship and innovation are increasingly an indispensable portion of organizations nationally, regionally and globally, and considered as powerful tool for revenue streams. The authors state that entrepreneurship uses innovation to expand business scope and boost growth. Therefore, entrepreneurship and innovation are dynamic and holistic processes that are not confined to the initial stage of a new venture. The implementation of CRM Fog computing and entrepreneurial aids the organisation's productivity because it enhances the product and services offered by several organizations that adopts it concept. It enhances services to customers due to its easy to access nature and as well. The authors conclude that CRM Fog computing improves the ecommerce of any organization or community that adopts its concept and applies it in all areas.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Algeria Algeria
1
Argentina Argentina
80766813
Australia Australia
926540170
Austria Austria
1038615661
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
80766764
Bhutan Bhutan
1
Canada Canada
-1129189848
Chile Chile
1
China China
2060837100
Colombia Colombia
-1129189864
Croatia Croatia
1
Egypt Egypt
565770172
Finland Finland
1
France France
-254059871
Germany Germany
80766773
Ghana Ghana
80766746
Greece Greece
-877441309
Guyana Guyana
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
-1784275276
Hungary Hungary
1
India India
80766789
Indonesia Indonesia
-1261933641
Iran Iran
-1784275279
Iraq Iraq
565770171
Ireland Ireland
80766754
Israel Israel
130382420
Italy Italy
-621426522
Japan Japan
1
Jordan Jordan
80766817
Kenya Kenya
-1784275270
Latvia Latvia
130382430
Lebanon Lebanon
1
Lithuania Lithuania
-254059846
Malaysia Malaysia
-1784275264
Mauritius Mauritius
-1784275261
Mexico Mexico
1
Morocco Morocco
80766766
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Nepal Nepal
1
Netherlands Netherlands
-254059856
New Zealand New Zealand
-1261933640
Nigeria Nigeria
80766795
Norway Norway
1
Oman Oman
-877441308
Pakistan Pakistan
80766748
Peru Peru
80766778
Philippines Philippines
1252862060
Poland Poland
1252862054
Portugal Portugal
565770176
Qatar Qatar
1
Romania Romania
-254059873
Russia Russia
80766783
Saudi Arabia Saudi Arabia
-621426558
South Africa South Africa
1252862058
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1
Sri Lanka Sri Lanka
-38599799
Sweden Sweden
-719303032
Syria Syria
1
Taiwan Taiwan
1089701110
Tanzania Tanzania
1659627858
Thailand Thailand
116656950
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
-1261933639
Tunisia Tunisia
-1129189854
Turkey Turkey
1659627871
Ukraine Ukraine
-621426544
United Arab Emirates United Arab Emirates
-254059872
United Kingdom United Kingdom
1252862059
United States United States
-1445605797
Unknown Country Unknown Country
-1784275254
Vietnam Vietnam
1252862052
Yemen Yemen
1
Zimbabwe Zimbabwe
1553599622

Downloads

Algeria Algeria
80766792
Australia Australia
1659627880
Belgium Belgium
1
Botswana Botswana
1
Brazil Brazil
1
Cameroon Cameroon
1
Canada Canada
80766788
China China
-1261933642
Colombia Colombia
-1129189862
Curaçao Curaçao
1
Cyprus Cyprus
1
Egypt Egypt
-1129189870
Estonia Estonia
1
Ethiopia Ethiopia
1731624305
Finland Finland
1
France France
80766770
Germany Germany
-1261933643
Greece Greece
217536770
Guyana Guyana
1
India India
1252862050
Indonesia Indonesia
-254059868
Iran Iran
80766772
Iraq Iraq
-254059860
Ireland Ireland
1940382169
Israel Israel
80766762
Italy Italy
-254059862
Jordan Jordan
80766758
Kazakhstan Kazakhstan
1
Kenya Kenya
-1129189866
Lithuania Lithuania
-254059845
Malawi Malawi
-621426548
Malaysia Malaysia
1089701109
Malta Malta
1
Mauritius Mauritius
1
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
80766752
Pakistan Pakistan
262765958
Papua New Guinea Papua New Guinea
1
Peru Peru
80766779
Philippines Philippines
130382431
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1731624310
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Serbia Serbia
1
South Africa South Africa
80766771
South Korea South Korea
1
Sri Lanka Sri Lanka
262765963
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
1553599633
Thailand Thailand
1
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
80766786
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
262765959
Ukraine Ukraine
1000
United Kingdom United Kingdom
1252862061
United States United States
1089701112
Unknown Country Unknown Country
543268459
Vietnam Vietnam
926540165
Zimbabwe Zimbabwe
-1373467411

Files

File Size Format Downloads
Nader_Mohammad_Aljawarneh_mmi_2_2020.pdf 607,46 kB Adobe PDF -796825784

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.