Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78577
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Регіональні матеріали в процесі навчання іноземної мови
Other Titles Areal studies as a part of foreign languages teaching process
Authors Яковлєва, І.В.
ORCID
Keywords регіональний компонент
региональный компонент
regional component
регіональний матеріал
региональный материал
regional material
зміст освіти
содержание образования
education contents
соціокультурна компетенція
социокультурная компетенция
sociocultural competence
проектний метод
проектный метод
project method
Type Bachelous Paper
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78577
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Яковлєва, І.В. Регіональні матеріали в процесі навчання іноземної мови [Текст]: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра; спец.: 035 - філологія / І.В. Яковлєва; наук. керівник А.В. Зінченко. − Суми: СумДУ, 2020. − 26 с.
Abstract Розширення міжнародних контактів, політики інтеграції України у світовий та європейський простір одночасно з активним процесом децентралізації ставлять перед національною системою освіти принципово нових вимоги у підготовці майбутніх фахівців. Переорієнтація на регіональний рівень не оминула й викладання іноземної мови, де опанування знаннями про власний регіон та його культурні особливості підвищать рівень обізнаності та соціокультурної компетенції учнів у ході занять іноземної мови. Теоретичне значення дослідження полягає у ґрунтовному аналізі методик та практик роботи із регіональними матеріалами на заняттях іноземної мови. Проходження педагогічної практики продемонструвало, що сучасні учні недостатньо володіють знаннями про регіон, у якому вони проживають. Результатом постає необхідність підвищення рівня соціокультурної компетенції за рахунок залучення регіонального компоненту. Автором дослідження виконана спроба увести роботу з регіональними матеріалами у хід занять з іноземної мови у вигляді творчого групового проекту, запропоновано загальні рекомендації стосовно запровадження регіонального компоненту на уроках іноземної мови. У роботі також описано алгоритм виконання творчого проекту з залученням регіональних матеріалів.
Расширение международных контактов, политика интеграции Украины в мировое и европейское сообщество одновременно с активным процессом децентрализации ставят перед национальной системой образования принципиально новые требования в подготовке будущих специалистов. Переориентация на региональный уровень не обошла и преподавание иностранного языка, где освоение знаний о собственном регионе и его культурных особенностях повышает уровень осведомленности и социокультурной компетенции учащихся на занятиях иностранного языка. Теоретическое значение исследования заключается в анализе методик и практик работы с региональными материалами на занятиях иностранного языка. Прохождение педагогической практики продемонстрировало, что современные ученики недостаточно владеют знаниями о регионе, в котором они проживают. В результате возникает необходимость повышения уровня социокультурной компетенции за счет привлечения регионального компонента. Автором исследования выполнена попытка ввести работу с региональными материалами в занятие по иностранному языку в виде творческого группового проекта. Также предложены общие рекомендации относительно введения регионального компонента на уроках иностранного языка. В работе описан алгоритм выполнения творческого проекта с привлечением региональных материалов.
The expansion of international contacts, the policy of Ukraine’s integration into the world, and the European community, together with the active process of decentralization, pose a fundamentally new requirement for the training of future specialists in the national education system. The reorientation to the regional level involves foreign language teaching as well, where the development of knowledge about one's own region and its cultural characteristics increases the level of awareness and sociocultural competence of students in foreign language classes. The theoretical significance of the study lies in the analysis of methods and practices of working with regional materials in foreign language classes. The teaching practice has demonstrated that modern students do not have enough knowledge about the region in which they live. As a result, there is a need to increase the level of sociocultural competence by attracting a regional component. The author of the study made an attempt to introduce work with regional materials into a lesson in a foreign language in the form of a creative group project. General recommendations are also proposed regarding the introduction of a regional component in foreign language lessons. The paper describes an algorithm for the implementation of a creative project involving regional materials.
Appears in Collections: Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК)

Views

China China
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
355
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
42203
Ukraine Ukraine
8532
United Kingdom United Kingdom
4267
United States United States
29043
Unknown Country Unknown Country
84405

Downloads

France France
75
Germany Germany
29043
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
42204
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
29043
Unknown Country Unknown Country
15884

Files

File Size Format Downloads
Yakovlyeva_bac_rob.pdf 362.56 kB Adobe PDF 116252

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.