Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79345
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Empathy as a self-organized cognitive model: A linguistic synergetic perspective
Authors Tatsenko, Nataliia Vitaliivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-2604-2340
Keywords когнітивна модель
когнитивная модель
cognitive model
концепт
concept
вимір
измерение
dimension
емпатія
эмпатия
empathy
самоорганізація
самоорганизация
self-organization
синергетика
synergetics
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79345
Publisher University of SS Cyril and Methodius in Trnava
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Tatsenko, N. (2020). Empathy as a self-organized cognitive model: A linguistic synergetic perspective. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Trnava: University of SS Cyril and Methodius in Trnava, 2020, V (1), June 2020, p. 390-423. ISSN 2453-8035
Abstract Ця стаття являє собою всебічний розгляд концепту ЕМПАТІЯ (лексикалізованого словом "емпатія") у сучасному англійському дискурсі. Мета дослідження подвійна: а) отримати розуміння того, як концепт ЕМПАТІЯ (як динамічна когнітивна модель) використовується мовцями, тобто осягнути його природу та характер; б) запропонувати теорію про самоорганізацію трьох концептуальних вимірів ЕМПАТІЇ: логічного, ідентифікаційного та структурного.
Эта статья представляет собой всестороннее рассмотрение концепта ЭМПАТИЯ (лексикализированного словом "эмпатия") в современном английском дискурсе. Цель исследования двойная: а) получить понимание того, как концепт ЭМПАТИЯ (как динамическая когнитивная модель) используется говорящими, то есть постичь его природу и характер; б) предложить теорию о самоорганизации трех концептуальных измерений эмпатии: логического, идентификационного и структурного.
This article encompasses a comprehensive consideration of the concept of EMPATHY (lexicalized by the word empathy) in modern English discourse. Therefore, the aim of the research is twofold: a) to gain an understanding of how EMPATHY (as a dynamic cognitive model) is used by speakers, i.e., its nature and scope; b) to introduce the idea of the self-organization of three conceptual dimensions of EMPATHY: logical, identifying, and structural.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Argentina Argentina
1
Australia Australia
26443
Austria Austria
1
Canada Canada
124509
China China
220815
Czechia Czechia
1
Denmark Denmark
104995
France France
1
Germany Germany
30621
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
1
Iran Iran
176165798
Ireland Ireland
-652351353
Israel Israel
1750745294
Italy Italy
1
Japan Japan
122772
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Morocco Morocco
2357303
Netherlands Netherlands
46552
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1
Poland Poland
176445
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
58721934
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
93307
Ukraine Ukraine
-1576822489
United Kingdom United Kingdom
201564
United States United States
-271962884
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1119

Downloads

Bulgaria Bulgaria
1
China China
-1576822492
Czechia Czechia
1
France France
1
Germany Germany
157652
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
1
Indonesia Indonesia
1117
Iran Iran
158011
Ireland Ireland
-652351352
Lithuania Lithuania
1
Morocco Morocco
2357302
Norway Norway
1
Poland Poland
4714605
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Taiwan Taiwan
4714606
Ukraine Ukraine
77848
United Kingdom United Kingdom
4714604
United States United States
-1576822490
Vietnam Vietnam
31295

Files

File Size Format Downloads
Tatsenko.pdf 1,24 MB Adobe PDF 505898011

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.