Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79345
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Empathy as a self-organized cognitive model: A linguistic synergetic perspective
Authors Tatsenko, Nataliia Vitaliivna
Keywords когнітивна модель
когнитивная модель
cognitive model
концепт
concept
вимір
измерение
dimension
емпатія
эмпатия
empathy
самоорганізація
самоорганизация
self-organization
синергетика
synergetics
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79345
Publisher University of SS Cyril and Methodius in Trnava
License Copyright not evaluated
Citation Tatsenko, N. (2020). Empathy as a self-organized cognitive model: A linguistic synergetic perspective. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Trnava: University of SS Cyril and Methodius in Trnava, 2020, V (1), June 2020, p. 390-423. ISSN 2453-8035
Abstract Ця стаття являє собою всебічний розгляд концепту ЕМПАТІЯ (лексикалізованого словом "емпатія") у сучасному англійському дискурсі. Мета дослідження подвійна: а) отримати розуміння того, як концепт ЕМПАТІЯ (як динамічна когнітивна модель) використовується мовцями, тобто осягнути його природу та характер; б) запропонувати теорію про самоорганізацію трьох концептуальних вимірів ЕМПАТІЇ: логічного, ідентифікаційного та структурного.
Эта статья представляет собой всестороннее рассмотрение концепта ЭМПАТИЯ (лексикализированного словом "эмпатия") в современном английском дискурсе. Цель исследования двойная: а) получить понимание того, как концепт ЭМПАТИЯ (как динамическая когнитивная модель) используется говорящими, то есть постичь его природу и характер; б) предложить теорию о самоорганизации трех концептуальных измерений эмпатии: логического, идентификационного и структурного.
This article encompasses a comprehensive consideration of the concept of EMPATHY (lexicalized by the word empathy) in modern English discourse. Therefore, the aim of the research is twofold: a) to gain an understanding of how EMPATHY (as a dynamic cognitive model) is used by speakers, i.e., its nature and scope; b) to introduce the idea of the self-organization of three conceptual dimensions of EMPATHY: logical, identifying, and structural.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Ukraine Ukraine
39

Downloads

Ukraine Ukraine
40

Files

File Size Format Downloads
Tatsenko.pdf 1,24 MB Adobe PDF 40

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.