Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79962
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Business Innovations for Unfolding Stratums of Human Development Indicators: a Worldwide Empirical Analysis
Other Titles Вплив бізнес-інновацій на розвиток людського потенціалу: емпіричний аналіз міжнародного досвіду
Authors Sajjad, Muhammad
Orangzab,
Chani, Muhammad Irfan
ORCID
Keywords підприємництво
підприємницька діяльність
показники розвитку людського потенціалу
індекс глобального розвитку підприємництва
індекс людського розвитку
людський потенціал
професійні навички
людські ресурси
entrepreneurship
entrepreneurial ventures
human development indicators
global entrepreneurship development index
human development index
human capabilities
human skills
human capital
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79962
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Sajjad, M., Orangzab, Chani, M. I. (2020). Business Innovations for Unfolding Stratums of Human Development Indicators: a Worldwide Empirical Analysis. Marketing and Management of Innovations, 3, 11-21. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-01
Abstract У статті узагальнено аргументи та контраргументи у рамках наукової дискусії щодо впливу бізнес-інновацій на розвиток людського потенціалу. Головною метою дослідження є оцінювання впливу ефективності бізнесінновацій на розвиток людського потенціалу в країні. Емпіричний аналіз засновано на панельних даних, сформованих для вибірки зі 129 країн за 2016-2018 роки. Для визначення показників розвитку людського потенціалу використано індекс людського розвитку (ІЛР), що розраховується екпсертами Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй (ПРООН). Аналіз рівня ефективності бізнес-інновацій здійснено з використанням глобального індексу підприємництва та розвитку. Авторами зазначено, що застосування даних індексів дозволило здійснити інтегральне оцінювання людського потенціалу. До складу зведеного глобального індексу підприємництва та розвитку включено три субіндекси: поведінковий (свідомість, навички запуску стартапів, рівень ризикованості, нетворкінг, культурна підтримка), здібностний (умови для запуску стартапу, наявні технології виробництва, людські ресурси та рівень конкуренції) та рівень прагнення (наявні промислові інновації, інноваційні методи виробництва, рівень інтернаціоналізації, обсяги ризикованого капіталу). До зведеного індексу людського розвитку включено показники: рівень освіти, рівень добробуту населення та доступ до здорового способу життя. У статті на основі аналізу та узагальнення наукових робіт із досліджуваної тематики сформовано гіпотезу щодо позитивного впливу бізнес-інновацій на розвиток людського потенціалу. Практична реалізація перевірки сформованої гіпотези здійснено з використанням програмного забезпечення EViews. Визначення динаміки даних, а також перевірку на нормальний розподіл здійснено за допомогою діаграми розсіювання. Дисперсію та лінійне відхилення даних перевірено з використанням стандартизованих залишків. Емпіричні результати дослідження підтверджують наявність статистично значущої позитивної кореляції між ефективністю впровадження бізнес-інновацій та розвитком людського потенціалу. Авторами доведено, що зростання активності підприємницької діяльності та поширення бізнес-інновацій призводить до підвищення рівня індексу людського розвитку. У статті розроблено стратегію просування бізнес-інновацій з метою формування сучасних навичок, підвищення професійної кваліфікації та якості життя населення.
Role of entrepreneurial innovations for human development is still invisible and subject to be investigated. This study uniquely unfolds the stratums of human development indicators caused by the activities of entrepreneurship. For this very purpose, the study utilizes the panel data of human development and entrepreneurship from 129 countries ranging for the years of 2016 to 2018. The human development has been measured through the human development index (HDI), and this data has been accessed from indicators of United nations development program (UNDP). The data of global entrepreneurial innovations (GEI) has been accessed from the global entrepreneurship and development index (GEDI). Both HDI and GEI comprised of composite indexes. GEI is the composite index with three sub-indices and 14 pillars. The three sub-indices are attitudes, abilities and aspiration. Out of 14 pillars opportunity perception, startup skills, risk acceptance, networking and cultural support are associated with attitudes. Opportunity startup, technology absorption, human capital and competition are associated with abilities while production innovation, process innovation, high growth, internationalization and risk capital are associated with aspiration. Although, the data of the HDI index was initially developed since 1990. However, due to non-availability of GEI data, only three years of panel data were included in the study. HDI comprised of three basic dimensions which include the knowledge, standard of living and healthy life. Based on the literature, the study hypothesized that global entrepreneurship positively affects human development worldwide. This proposed relationship was measured through generalized methods of moments through EViews. The data trend had been measured through a scatter diagram, before measuring the specific relationship among the major variables of the study. Through this test, normality of the data ad outliers was also checked. Data dispersion and linearity was checked through the test of standard residuals. After checking the appropriateness of data, parameters of the study were estimated. Results showed a strong and positive correlation between entrepreneurship and human development. By applying generalized methods of moments, the analysis revealed that entrepreneurial innovations could explain the 68 per cent variation in human development. So, it can be safely said that entrepreneurship is an important cause to enhance the capabilities of humans and can ultimately improve HDI worldwide. It is suggested that the nations who want to improve the skills, capabilities and living standards of humans in their respective regions should devise the strategies to promote the entrepreneurial activities.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Brazil Brazil
1
China China
-247548548
Colombia Colombia
1060
Czechia Czechia
1457266304
Germany Germany
1
Greece Greece
89500
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1948593
Hungary Hungary
1
Iran Iran
-1923530202
Ireland Ireland
1685983208
Israel Israel
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
New Zealand New Zealand
-1923530208
Pakistan Pakistan
895795745
Philippines Philippines
1
Portugal Portugal
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
1
Sri Lanka Sri Lanka
739032
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1685983209
United Kingdom United Kingdom
1175580595
United States United States
-1380434685
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
89498

Downloads

Canada Canada
-1923530213
China China
1428433120
Colombia Colombia
1
France France
1
Germany Germany
-1923530217
Greece Greece
1
India India
1175580591
Indonesia Indonesia
1175580597
Ireland Ireland
245134550
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
1
Pakistan Pakistan
22779703
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1
Sri Lanka Sri Lanka
1948594
Sweden Sweden
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
23428
United Kingdom United Kingdom
158603
United States United States
1428433118
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Muhammad_Sajjad_mmi_3_2020.pdf 387,39 kB Adobe PDF 1631011887

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.