Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79972
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Consumer Innovativeness: a Literature Review
Other Titles Інноваційна активність споживачів: бібліографічний аналіз
Authors Eryigit, Canan
ORCID
Keywords споживча інноваційність
контент-аналіз
літературний огляд
наслідки споживчої інноваційності
antecedents of consumer innovativeness
consumer innovativeness
content analysis systematic literature review
consequences of consumer innovativeness
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79972
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Eryigit, C. (2020). Consumer Innovativeness: a Literature Review. Marketing and Management of Innovations, 3, 106-119. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-08
Abstract Статтю присвячено аналізу наукового доробку у сфері активізації інноваційної активнності споживачів. Головною метою є визначення основнх патернів наукових досліджень щодо інноваційної активності споживачів із використанням бібліометричного аналізу наукових публікацій з даної проблематики. Актуальність даної роботи полягає у заповненні прогалин попередніх вузько спеціалізвоаних та застарілих напрацювань. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі 118 наукових статей, опублікованих за останні десять років у журналах, що індексуються базою даних Web of Science. У результаті проведеного контентаналізу досліджувані статті згруповано за п’ятьма тематиками: 1) наслідки інноваційної активнності споживачів; 2) передумови активізації інноваційної активнності споживачів; 3) управління інноваційною активнностю споживачів; 4) посередницька роль інноваційної активнності споживачів; 5) оцінювання інноваційної активнності споживачів. Результати дослідження дають підстави стверджувати, що найбільшу частку статей присвячено дослідженню переваг від підвищення інноваційної активнності споживачів. Автороммм відмічено, що випуск нового продукту є найбільш поширеним результатом підвищення рівня інноваційної активнності споживачів. У свою чергу, дещо меншою є частка досліджень щодо ефективності управління інноваційною активністю споживачів. У ході дослідження встановлено, що науковий напрям щодо оцінювання рівння інноваційної активнності споживачів є менш досліджуваним. Враховуючи отримані результати, автором визначено, що дослідження посередницької ролі інноваційної активнності споживачів не були актуальними протягом останніх десяти років. При цьому автором відмічено, що інноваційна активність споживачів відіграє ключову роль у процесі прийняття їх рішень. Крім того, тематика інноваційної активнності споживачів розглядалася у роботах, присвячених питанням поведінки споживачів.
This paper reports the results of a systematic review of recent literature on consumer innovativeness. The main purpose of the research is to identify the current research themes, understand emerging themes, and predict future directions in consumer innovativeness research. Previous reviews were either narrowly scoped or needed to be updated. Accordingly, the current literature review may fill this gap in the literature. The study sample is 188 articles published in journals indexed in the Web of Science database in the last decade. Content analysis was employed by using quantitative and narrative approaches. Based on the content analysis, these articles were assigned to five research themes as follows: 1) consequences of consumer innovativeness; 2) antecedents of consumer innovativeness; 3) the moderating role of consumer innovativeness; 4) the mediating role of consumer innovativeness; 5) measurement of consumer innovativeness. The findings showed that the highest proportion of articles reviewed in this study involve research that examines the consequences of consumer innovativeness. New product adoption is the most commonly identified consequence of consumer innovativeness. The next most common research themes were the moderator role and antecedents of consumer innovativeness. Articles in the measurement of consumer innovativeness were relatively rare. The fewer number of articles in the research theme indicates that measurement of consumer innovativeness has been well identified in the previous studies. The mediator role of consumer innovativeness was not common in the last decade. The research themes were examined in detail by providing the variables included in the previous studies and the study findings, as well. The research confirms the crucial role of consumer innovativeness in adoption. Besides, the findings indicated the augmented role of consumer innovativeness in consumer behaviour literature. The results of the research can be useful for guiding future research.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
672559237
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
1
Canada Canada
1
Chile Chile
34751069
China China
426958521
Egypt Egypt
76198
Finland Finland
1
Germany Germany
898886661
Greece Greece
204839
Honduras Honduras
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1494602544
India India
103158
Indonesia Indonesia
157381
Iran Iran
688917827
Ireland Ireland
182939
Italy Italy
122262
Japan Japan
3086
Lebanon Lebanon
1
Lithuania Lithuania
22549
Macao SAR China Macao SAR China
1
Malaysia Malaysia
1724798082
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
153555
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
688917821
Philippines Philippines
179488
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
9533025
South Korea South Korea
135191
Spain Spain
34751097
Sri Lanka Sri Lanka
99396
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
426958518
Thailand Thailand
34751090
Turkey Turkey
104654
Ukraine Ukraine
28960
United Arab Emirates United Arab Emirates
622541437
United Kingdom United Kingdom
257487781
United States United States
327167646
Unknown Country Unknown Country
22708
Uruguay Uruguay
1
Vietnam Vietnam
204488

Downloads

Australia Australia
1
Belgium Belgium
1
Botswana Botswana
622541444
Brazil Brazil
1
Bulgaria Bulgaria
-244551366
Chile Chile
34751070
China China
327167642
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Egypt Egypt
199289
France France
123167
Germany Germany
1120796199
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
972856506
Indonesia Indonesia
688917826
Iran Iran
688917828
Ireland Ireland
688917830
Israel Israel
1
Italy Italy
142826239
Japan Japan
1494602532
Jordan Jordan
1
Lithuania Lithuania
37955
Macao SAR China Macao SAR China
1
Malaysia Malaysia
688917826
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
688917822
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1
Singapore Singapore
1
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
1984104613
South Korea South Korea
166389
Spain Spain
688917821
Sri Lanka Sri Lanka
123406
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
133611
Thailand Thailand
197477
Togo Togo
1
Tunisia Tunisia
-244551365
Turkey Turkey
142826236
Ukraine Ukraine
-244551370
United Arab Emirates United Arab Emirates
1494602523
United Kingdom United Kingdom
327167643
United States United States
-244551368
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
327167643

Files

File Size Format Downloads
Canan_Eryigit_mmi_3_2020.pdf 522,39 kB Adobe PDF -737208802

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.