Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79973
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Digitalization Impact on Transformations of Mass Customization Concept: Conceptual Modelling of Online Customization Frameworks
Other Titles Вплив діджиталізації на концепцію масової кастомізації: моделювання онлайн кастомізації
Authors Baranauskas, G.
ORCID
Keywords кастомізація
діджитал
онлайн середовище
персоналізація
стандартизація
customization
digital
online frameworks
personalization
standardization
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79973
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Baranauskas, G. (2020). Digitalization Impact on Transformations of Mass Customization Concept: Conceptual Modelling of Online Customization Frameworks. Marketing and Management of Innovations, 3, 120-132. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-09
Abstract У статті систематизовано аргументи та контраргументи у рамках наукової дискусії щодо впливу діджиталізації на еволіцію концепції масової кастомізації. Автором визначено, що протягом двох десятиліть ХХІ століття відбулися суттєві зміни в концепції масової кастомізації Так, інтенсивне застосування комбінованих технологічних та управлінських рішень, розвиток цифрового суспільства та трансформація бізнесу змінили орієнтири досліджуваної концепції на управління нематеріальними продуктами, залучення клієнтів та створення взаємної доданої вартості в онлайн середовищі. Головною метою дослідження є визначення ролі субдомену цифровізації та його впливу на концепцію масової кастомізації. У статті висвітлено особливості процесу трансформації концепції кастомізації та здійснено моделювання нових комбінацій налаштувань онлайн кастомізації. Актуальність досліджуваної наукової проблеми полягає у необхідності вирішення питань щодо впровадження сучасних та змішаних методів управління компаніями на основі підходу масової кастомізації. Дослідження проведено в наступній логічній послідовності: 1) визначено вплив субдомену цифровізації на трансформацію теорії традиційної концепції масової кастомізації; 2) здійснено емпіричний аналіз організаційного переходу до електронних систем масової кастомізації та персоналізації, а також онлайн-налаштувань. Практичну реалізацію всіх етапів дослідження здійснено з використанням інструментарію комплексного бібліографічного аналізу, наративного синтезу літературних джерел та спрощеної концептуальної моделі Робінсона. Підгрунтям дослідження стали 53 наукові публікації. Отримані результати емпірично підтверджують та теоретично доводять, що впродовж останнього десятиліття у бізнес та науковому середовищах, значно зросла увага до сталого та гнучкого розвитку нових, цифрових індивідуальних товарів та персоніфікованих послуг, а також гнучких онлайнналаштувань та рішень. У статті запропоновано 6 нових систем онлайн- налаштувань на зміну 3 стандартним теоретичним системам, які складно застосовувати в онлайн середовищі. Отримані результати можуть бути корисними для подальших наукових досліджень та перевірки запропонованих систем онлайн-налаштувань з метою оцінювання їх впливу на поведінку кінцевих цифрових користувачів.
This paper summarizes the main theoretical points within the scientific discussion on the issue of digitalization in Mass Customization concept and online Mass Customization frameworks. Origins of a stand-alone Mass Customization concept drawback to the second half of the 1990s, but major theoretical content changes and development have been identified in the last 2 decades. An intensive application of combined technology and management solutions, digital society and business transformations in the past decade has shifted the orientation of the concept to intangible products management, customer involvement and mutual value creation via frameworks in the online environment. The main purpose of the research is to reveal and present the role and impact of the digitalization sub-domain to the Mass Customization concept, its transition to the e-concept version and modelling of new combined online customization frameworks. The decision relevance of this scientific problem is multiple issues in transitions of practical organizations to the modern and mixed technological-management approach-based Mass Customization version as well as application limitations of existing online customization frameworks. The analysis of the research topic is carried out in the logical sequence. Firstly, the author presented the influence of the digitalization sub-domain to theoretical transformations of traditional Mass Customization concept. Then, a case study of the organizational transition to electronic Mass Customization and Personalization and online customization frameworks was conducted. Methodological tools and research methods used in the paper have been integrative literature review and narrative synthesis of qualitative findings of 53 articles, and a simplified Robinson conceptual modelling framework together with a c-tuple method for the simulation of new combined online customization frameworks. The research empirically confirms and theoretically proves that within last decade both practical and academic attention to sustainable and agile development of new, fully digital customized products and personalized services as well as flexible online customization frameworks and solutions significantly have increased. Furthermore, here the extent by 6 new online customization frameworks is offered next to 3 standard theoretical online customization frameworks, which became difficult to apply in the environment and preferences of modern e-business organizations and digital end-users. The results of the research can be useful for continuous scientific researches to test and validate 6 new online customization frameworks in a feedback loop part and evaluate the influence of these frameworks to a digital end-user behaviour, their role in frameworks and attitude aspects.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Algeria Algeria
1
Australia Australia
-770049633
Austria Austria
-30452502
Bahrain Bahrain
1
China China
-1373309921
Curaçao Curaçao
1
Denmark Denmark
166999
Egypt Egypt
32276
Ethiopia Ethiopia
1518105623
Finland Finland
1282213404
France France
-452451745
Germany Germany
1677797692
Greece Greece
-30452505
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
323681
Hungary Hungary
1
India India
-30452495
Indonesia Indonesia
-30452488
Iran Iran
1
Ireland Ireland
185357
Israel Israel
1
Italy Italy
-452451744
Japan Japan
1
Kenya Kenya
-30452492
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1548300987
Morocco Morocco
76771
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Netherlands Netherlands
101907
New Zealand New Zealand
105062
Nigeria Nigeria
1677797685
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
104102
Philippines Philippines
119713
Poland Poland
1
Portugal Portugal
21630
Romania Romania
1
Serbia Serbia
1021398
Singapore Singapore
-30452507
South Africa South Africa
79438
South Korea South Korea
1677797698
Spain Spain
1
Sweden Sweden
213556
Switzerland Switzerland
1957150277
Taiwan Taiwan
702402348
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
173660
Turkey Turkey
-2132507179
Ukraine Ukraine
1944721498
United Kingdom United Kingdom
1944721497
United States United States
1677797701
Unknown Country Unknown Country
-30452500
Vietnam Vietnam
1282213417

Downloads

Australia Australia
1
Austria Austria
-30452501
Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
702402349
Canada Canada
1677797687
China China
1548300988
Curaçao Curaçao
1
Czechia Czechia
1518105625
Denmark Denmark
1
Egypt Egypt
-2132507184
Ethiopia Ethiopia
1518105624
Finland Finland
75503
France France
-770049632
Germany Germany
1677797696
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1282213401
Hungary Hungary
259708535
India India
-30452494
Indonesia Indonesia
-2132507187
Iran Iran
31326
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
-452451742
Italy Italy
1677797693
Japan Japan
1
Kenya Kenya
127900
Lithuania Lithuania
1095813208
Malaysia Malaysia
1282213415
Morocco Morocco
1548300995
Netherlands Netherlands
153082
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1282213412
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1
Romania Romania
-2132507173
Serbia Serbia
297580710
Singapore Singapore
-30452487
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
145362
Spain Spain
1
Sri Lanka Sri Lanka
1677797683
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1282213401
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
-2132507178
Uganda Uganda
1
Ukraine Ukraine
1944721496
United Arab Emirates United Arab Emirates
-1373309918
United Kingdom United Kingdom
1677797700
United States United States
1677797702
Unknown Country Unknown Country
168515
Vietnam Vietnam
1518105615

Files

File Size Format Downloads
Gedas_Baranauskas_mmi_3_2020.pdf 618.82 kB Adobe PDF -1249580041

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.