Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79980
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Tourism Management in Azerbaijan Under Sustainable Development: Impact of COVID-19
Other Titles Менеджмент туризму Азербайджану в рамках концепції сталого розвитку: вплив COVID-19
Authors Rahmanov, F.
Aliyeva, R.
Rosokhata, Anna Serhiivna  
Letunovska, Nataliia Yevhenivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-6944-1515
http://orcid.org/0000-0001-8207-9178
Keywords туризм Азербайджану
цілі сталого розвитку
вплив COVID-19
соціальні аспекти туризму
вибір туристів
рестарт туризму
здоров’я громадян
tourism
sustainable development goals
COVID-19 impact
social aspects of tourism
tourist choice
restart of tourism
health of citizens
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79980
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Rahmanov, F., Aliyeva, R., Rosokhata, A., & Letunovska, N. (2020). Tourism Management in Azerbaijan Under Sustainable Development: Impact of COVID-19. Marketing and Management of Innovations, 3, 195-207. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-14
Abstract Стаття присвячена розгляду актуального питання 2020 року щодо впливу пандемії Covid-19 на туристичну галузь світу,загалом, та Азербайджану,зокрема. У роботі визначено шляхи виходу з кризи за умови дотримання цілей сталого розвитку. Основною метою дослідження є формування рекомендацій щодо нівелювання негативних наслідків Covіd-19 у туристичній галузі Азербайджану, за умови дотримання цілей сталого розвитку. Систематизація наукових напрацювань з означеної проблематики засвідчила, що питання маркетингу туризму в кризових умовах є завжди складним та багатогранним питанням. Автори зазначили, що розвиток туристичної сфери сприяє нівелюванню та вирішенню проблем в інших сферах економіки приймаючих країн. У статті представлена динаміка глобального розвитку туристичної галузі та групи країн Middle East, до якої входить Азербайджан. Проведено порівняльний аналіз основних кількісних показників розвитку туризму Азербайджану, сусідніх країн та України. Актуальність даного дослідження полягає в тому, що для ефективного та планомірного рестарту туристичної діяльності після завершення карантинних заходів, необхідною умовою є розуміння вподобань, запитів та побоювань споживачів щодо туристичних послуг. У ході роботи проведено маркетингове соціологічне дослідження громадян Азербайджану з метою визначення потенційного впливу COVID-19 на туристичну галузь. Опитування проведено 13-21 квітня 2020 колективом дослідників з Університету Нортгемптона (Великобританія), Національного інституту геофізики, геодезії та географії Болгарської академії наук, Університету національної та світової економіки (Болгарія). За отриманими результатами визначено основні запити громадян Азербайджану при рестарті туризму в країні. У статті проаналізовано цілі сталого розвитку, анонсовані згідно з Резолюцією, прийнятою Генеральною асамблеєю ООН 25 вересня 2015 року та такі, що стають максимально актуальними у розрізі подій 2020 року та є викликом для сучасного суспільства,загалом, та Азербайджану, зокрема. Враховуючи отримані результати, у роботі сформовано рекомендації щодо рестарту туристичної галузі Азербайджану за умови дотримання та реалізації цілей сталого розвитку. Результати даного дослідження можуть бути корисними для управлінських інституцій Азербайджану та країн, туристична галузь яких мала динамічний та стрімкий розвиток впродовж останніх декількох років, а також для представників індустрії туризму Азербайджану, які формують її інфраструктуру на національному, регіональному та місцевому рівнях.
The article is devoted to the current issue of 2020 on the impact of the COVID-19 pandemic on the tourism industry in general, Azerbaijan in particular, and overcoming this crisis, taking into account the main aspects and goals of sustainable development. The primary purpose of the article is to form recommendations for compliance with the goals of sustainable development in the tourism industry of Azerbaijan with the levelling of events caused by the influence of COVID-19. A review of the scientific literature concluded that the issue of tourism marketing in crisis conditions is always complicated and multifaceted. The development of the tourism sector is a positive change for the host countries, which helps to solve problems in other areas of the economy. The article presents the dynamics of development of the tourism industry in recent years in the world, in the group of Middle East countries, which respectively includes Azerbaijan. The leading quantitative indicators of tourism development in Azerbaijan, neighbouring countries, and Ukraine were compared. The relevance of this study is that a systematic restart of the tourism sector after the end of quarantine measures is a necessary condition to take into account all the preferences, requests, and concerns of citizens who are direct participants in the economic component of tourism. During the preparation of the material, a marketing survey of Azerbaijani citizens was conducted to study the potential impact of COVID-19 on the tourism industry. The survey was conducted on April 13-21, 2020, by a team of researchers from the University of Northampton (UK), the National Institute of Geophysics, Geodesy and Geography at Bulgarian Academy of Sciences, University of National and World Economy (Bulgaria). The article highlights the main results of this study, based on which the critical inquiries of Azerbaijani citizens regarding the restart of tourism in the country were formed. The analytical method of the article analyzes the goals of sustainable development, announced following the Resolution adopted by the UN General Assembly on September 25, and which become most relevant in the context of 2020 and are a challenge for modern society and Azerbaijan in particular. As a result of this study, recommendations were made to restart the tourism sector in Azerbaijan, given compliance with and implementation of sustainable development goals. The results of this study can be useful for the governing institutions of Azerbaijan and other countries in which the tourism industry has developed dynamically and rapidly over the past few years.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Algeria Algeria
1
Armenia Armenia
1
Australia Australia
-1891524825
Austria Austria
57717512
Azerbaijan Azerbaijan
1179678912
Bangladesh Bangladesh
1477958034
Belarus Belarus
1
Belgium Belgium
176037
Botswana Botswana
217588
Brazil Brazil
1
Bulgaria Bulgaria
1476242626
Canada Canada
1071771320
China China
147473
Colombia Colombia
928729339
Croatia Croatia
-2024319115
Cuba Cuba
1
Czechia Czechia
147131
Egypt Egypt
1
Fiji Fiji
109439
Finland Finland
1
France France
161901749
Georgia Georgia
155568
Germany Germany
738227061
Ghana Ghana
202041
Greece Greece
7987099
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1475339996
Hungary Hungary
1477958013
India India
1179678905
Indonesia Indonesia
82659
Iran Iran
60095
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
795906004
Israel Israel
1
Italy Italy
1
Jamaica Jamaica
1
Japan Japan
684470041
Jordan Jordan
145196
Kazakhstan Kazakhstan
928729348
Kenya Kenya
81068
Laos Laos
1
Lebanon Lebanon
24449
Lesotho Lesotho
1
Lithuania Lithuania
57717536
Macao SAR China Macao SAR China
112075
Malaysia Malaysia
-2024319117
Mauritius Mauritius
149212
Mexico Mexico
206100
Montenegro Montenegro
1
Morocco Morocco
94017
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Namibia Namibia
366677525
Nepal Nepal
163821
Netherlands Netherlands
147705144
New Zealand New Zealand
188300
Nigeria Nigeria
1
North Macedonia North Macedonia
1
Norway Norway
46795
Oman Oman
75392
Pakistan Pakistan
59670
Peru Peru
157562
Philippines Philippines
-1891524821
Poland Poland
116108
Portugal Portugal
1477958017
Romania Romania
-1246969204
Russia Russia
159862
Saudi Arabia Saudi Arabia
-1246969222
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
1477958025
Slovakia Slovakia
1477958026
Slovenia Slovenia
45908
South Africa South Africa
47339
South Korea South Korea
123952
Spain Spain
-1246969234
Sri Lanka Sri Lanka
113022
Suriname Suriname
1
Sweden Sweden
62060448
Switzerland Switzerland
47119
Taiwan Taiwan
194941
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
73793
Tunisia Tunisia
175045
Turkey Turkey
-1246969231
Uganda Uganda
1
Ukraine Ukraine
316418161
United Arab Emirates United Arab Emirates
70450
United Kingdom United Kingdom
-1246969223
United States United States
532233351
Unknown Country Unknown Country
150999
Uzbekistan Uzbekistan
1477958037
Vietnam Vietnam
-22403755
Yemen Yemen
1
Zimbabwe Zimbabwe
1

Downloads

Albania Albania
1
Algeria Algeria
1
Azerbaijan Azerbaijan
532233350
Bangladesh Bangladesh
247716234
Bhutan Bhutan
1
Botswana Botswana
1
Bulgaria Bulgaria
865326572
Canada Canada
142521
China China
532233353
Croatia Croatia
162511
Denmark Denmark
1
Egypt Egypt
1
Estonia Estonia
1
Fiji Fiji
24402
France France
366677519
Georgia Georgia
1
Germany Germany
1476242627
Ghana Ghana
193919
Greece Greece
83143
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
50132
Hungary Hungary
237692732
Iceland Iceland
1
India India
1071771319
Indonesia Indonesia
1476242631
Iran Iran
366677527
Ireland Ireland
237692747
Italy Italy
1
Jamaica Jamaica
865326522
Japan Japan
684470042
Jordan Jordan
1908
Kenya Kenya
168766
Lebanon Lebanon
1476242630
Lesotho Lesotho
1476242629
Lithuania Lithuania
1
Macao SAR China Macao SAR China
196361
Malawi Malawi
1
Malaysia Malaysia
-1891524822
Mauritius Mauritius
194767
Mexico Mexico
161866
Morocco Morocco
1
Nepal Nepal
-1246969232
Netherlands Netherlands
865326588
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
118221
North Macedonia North Macedonia
549042782
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
738227058
Philippines Philippines
161901756
Poland Poland
43391
Portugal Portugal
1
Qatar Qatar
1
Romania Romania
214529
Saudi Arabia Saudi Arabia
70280272
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
748048540
Slovakia Slovakia
1477958010
South Africa South Africa
76629
South Korea South Korea
1179678908
Spain Spain
220240
Sri Lanka Sri Lanka
68002
Switzerland Switzerland
35640
Taiwan Taiwan
147705142
Tanzania Tanzania
366677526
Thailand Thailand
197348
Togo Togo
1
Tunisia Tunisia
105076
Turkey Turkey
1476242628
Uganda Uganda
1
Ukraine Ukraine
316418162
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
-1246969201
United States United States
532233352
Unknown Country Unknown Country
64784
Uzbekistan Uzbekistan
1
Vietnam Vietnam
173191
Zimbabwe Zimbabwe
-2024319110

Files

File Size Format Downloads
Rahmanov_mmi_3_2020.pdf 800,78 kB Adobe PDF 1250542274

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.