Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79996
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Product Sampling Effect on Purchase Decision Also by Social Aspects
Other Titles Вплив POS-матеріалів на купівельну поведінку споживачів: соціальні аспекти
Authors Sedliacikova, M.
Kocianova, A.
Dzian, M.
Moresova, M.
Drabek, J.
ORCID
Keywords дегустація
рішення про купівлю
промоутери
клієнти
уподобання
соціальні аспекти
customers
preferences
product sampling
promoters
purchase decision
social aspects
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79996
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Sedliacikova, M., Kocianova, A., Dzian, M., Moresova, M., & Drabek, J. (2020). Product Sampling Effect on Purchase Decision Also by Social Aspects. Marketing and Management of Innovations, 3,222-233. https://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-16
Abstract Ця стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання вибору мерчандайзерами POSматеріалів для оформлення торгових точок з метою стимулювання імпульсних покупок споживачами. У статті визначено поняття "імпульсна покупка", досліджено основні канали сприяння їх здійснення. Встановлено, що використання POSматеріалів дозволяє не лише вивести нові товари на ринок, але нагадати про традиційні товари, що є оновленими інноваційними інгредієнтами, новими смаками та іншими варіаціями. У роботі наголошено на ролі мерчандайзера в забезпеченні зростання продаж шляхом ефективного стимулювання споживачів на місці здійснення купівлі товару з використанням POS-матеріалів. Основною метою статті є визначення впливу POS-матеріалів на купівельну поведінку споживачів з урахуванням ефективності комунікаційної складової мерчандайзерів. Для досягнення поставленої мети, авторами проаналізовано вплив смаку продукту та особливостей соціальної взаємодії промоутера з потенційними споживачем (його поведінку та зовнішній вигляд) на рішення придбати товар. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі опитування 484 покупців роздрібних магазинів Словацької Республіки, що взяли участь у дегустації продукції. Результати емпіричного аналізу свідчать, що, загалом, споживачі не приймають рішення про купівлю продукту одразу після його дегустації. Зазначено, що рішення споживача придбати даний товар більше залежить від його якості, ніж ціни. Окрім цього, автори наголосили на необхідності враховувати соціальні аспекти взаємодії між споживачем та мерчандайзером. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що споживачі звертають увагу на поведінку та навички спілкування мерчандайзера більше, ніж його зовнішній вигляд. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути корисними для підвищення продаж за допомогою використання POS-матеріалів.
Sampling is an important part of marketing for non-durable goods meaning food products. It provides space not only to introduce news on the market but also remind traditional types of products with innovative ingredients, new flavours and other variations. Moreover, the significant role of sampling is to support the sale of promoted products. The participation of promoter sustains this main role of sampling (support the sale). Following this reason, it is necessary to perceive the social aspects of sampling concerning customers and their purchasing decisions. The main purpose of the research is to verify the sampling efficiency concerning the customer purchase decisions in the conditions of the Slovak Republic considering the influence of the promoters, their behaviour and appearance. In addition to price factor impact on customer purchase decisions, the paper solved the social aspects of the interaction with the promoter and the taste of the product. For obtaining relevant results, 484 customers of retail stores and at the same time participants of sampling have been included in the survey. For meeting the stated goal, the methodological tool of the research method was a questionnaire survey which addressed the sampling participants. The paper presents the results that in most cases, Slovak customers don't purchase the product immediately after the sampling. When they decide to buy, the central aspect is the taste of the product and not the price. Thus, in a taste-price ratio, the taste is considered more convincing and more effective. This finding is in contrasts with previous ones about consumer's price sensitivity. Since sampling is a humanized sales promotion, it is also necessary to perceive the social factors of interaction with the promoter on the purchase decision. Sampling participants consider the behaviour of the promoter and communication skills to be significantly more important than the appearance. The results of the research could be useful to reveal a considerable room for improvement concerning purchase decisions after sampling. It can be influenced by increasing attractiveness of sampling by interesting innovations, either in the products themselves or in the forms of sampling provisions.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
162656
Canada Canada
1
China China
4557
Germany Germany
311767088
Ghana Ghana
4553
Greece Greece
17247
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1930716453
India India
1
Indonesia Indonesia
67251
Iran Iran
1
Ireland Ireland
310591320
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
695422606
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
310591319
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
1
Philippines Philippines
622247209
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
11234553
South Africa South Africa
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
236145061
United Kingdom United Kingdom
983317442
United States United States
1918005902
Unknown Country Unknown Country
-709811519
Vietnam Vietnam
17250

Downloads

Canada Canada
-709811516
China China
-1969433632
Czechia Czechia
4288815
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
-1969433630
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
181177
Indonesia Indonesia
983317438
Ireland Ireland
1084226373
Japan Japan
1
Jordan Jordan
310591318
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
1
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
1
Philippines Philippines
622247210
Portugal Portugal
1
Romania Romania
1
Singapore Singapore
-1969433632
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
1
Turkey Turkey
28127870
Ukraine Ukraine
1084226372
United Kingdom United Kingdom
983317437
United States United States
1918005903
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
11234549

Files

File Size Format Downloads
Sedliacikova_mmi_3_2020.pdf 362,21 kB Adobe PDF 411652067

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.