Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81076
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Factors Influencing Consumers’ Green Purchase Behavior: Green Advertising as Moderator |
Other Titles |
Фактори впливу на екологічносвідому поведінку споживачів: зелена реклама як модератор |
Authors |
Hussain, S.A.
Haq, M.A.U. Soomro, Y.A. |
ORCID | |
Keywords |
зелена купівельна поведінка зелені продукти стале споживання еко-дружнє середовище соціальний вплив самооцінка зелена реклама green purchase behaviour green products sustainable consumption eco-friendly environment social influence self-image and green advertisement |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81076 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Hussain, S. A., Haq, M. A. U., & Soomro, Y. A. (2020). Factors Influencing Consumers’ Green Purchase Behavior: Green Advertising as Moderator. Marketing and Management of Innovations, 4, 144-153. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.4-11 |
Abstract |
У статті проаналізовано роль екологічної свідомості споживачів при прийнятті рішення щодо придбання товарів. Авторами відмічено, що посидення дії негативних наслдків деградації навколишнього
природного середовища на різні сфери суспільного життя провокує активізацію наукових досліджень у даному напрямі. У статті визначено, що компанії використовують зелений маркетинг та рекламу як засіб впливу на поведінку споживачів. Метою статті є дослідження посередницької ролі зеленої реклами на екологічносвідому поведінку споживачів. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 458 споживачів. Емпіричне дослідження проведено з використанням інструментарію кількісного аналізу. Авторами гіпотези дослідження перевірено за допомогою методів факторного аналізу та аналізу модерації. Незалежними змінними дослідження є: рівень стурбованості споживачів екологічними проблемами, самооцінка споживачів та соціальний вплив на прийняття рішень споживачами. Результати регресійного аналізу засвідчили, що незалежні змінні мають статистично значущий вплив на екологічносвідому поведінку споживачів. При цьому рівень стурбованості екологічними проблемами та самооцінка мають більший вплив на поведінку споживачів. За результатами аналізу модерації встановлено, що зелена реклама має статистично значущий позитивний зв’язок між рівнем стурбованості екологічними проблемами, самооцінкою, соціальним впливом та екологічнносвідомою поведінкою споживачів. У ході дослідження встановлено, що маркетологи можуть підвищувати екологічнносвідому поведінку споживачів. При цьому врахування вищезазначених детермінант споживацької поведінки при розробленні зеленої маркетингової політики та стратегій просування товарів, сприятиме мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище. Авторами зазначено, що зелена реклама сприяє підвищенню купівельної спроможності, зростанню рівня екологічної свідомості населення та обізнаності про шляхи мімінмізації екодеструктивного впливу на навколишнє природне середовище. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути прийняті до впровадження при розробленні ефективних маркетингових стратегій, спрямованих на підтримку екологічносвідомої поведінки споживачів. Environmental sustainability importance increases, the environmental degradation problems attract the discussions around the world concerning many areas of life, consumption and disposition of goods. Green marketing and advertisement have become a popular choice by companies to influence the consumer buying process. This study aimed to examine the moderated role of green advertisement among the influence of environmental concern, social impact and self-image on green purchase behaviour. The survey sample is 458 responses from various consumers. The methodological tools were quantitative research methods. The study applied confirmatory factor analysis and moderation analysis to evaluate the six hypotheses developed and proposed in the conceptual framework. The authors performed regression and moderation analysis after achieving the model fit indices and Cronbach’s alpha. The regression analysis reveals that independent variables environmental concern, self-image and social impact had a significant influence on green purchase behaviour. Furthermore, environmental concern and selfimage have a more substantial influence on green purchase behaviour. The moderation results revealed that green advertisement has a positive and significant moderated relationship among environmental concern, self-image, social influence and green purchase behaviour. The obtained results indicated that marketers could increase green purchase behaviour. In turn, it will allow supporting the green environment by taken above determinants of green purchase behaviour into consideration for developing green policies and strategies which are mutually beneficial for the consumer as well as for the safe environment. The findings of this study suggest that green advertisement could increase green purchase behaviour. Herewith, people become greener and environment-conscious in their routine life. The authors suggested practical implications for the strategists and marketers who are willing to go green. The study results present an overview on how marketers could devise more effective strategies and advertisement to endorse the green purchase behaviour. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Albania
1
Armenia
17829877
Australia
70335
Austria
184526
Bangladesh
113145
Belgium
141161
Brazil
1
Brunei
76687
Cambodia
1
Cameroon
1
Canada
135465
Chile
172584
China
-924838228
Colombia
1
Czechia
108763
Denmark
17829883
Ecuador
727583699
Egypt
684240721
Ethiopia
1
Finland
861137735
France
55718
Germany
-309189686
Ghana
121388
Greece
92027
Hong Kong SAR China
684240717
India
-1447179840
Indonesia
684240677
Iran
861137725
Iraq
1979204881
Ireland
147942
Israel
679864
Italy
-496001699
Japan
955441112
Jordan
9453
Kenya
-924838239
Lithuania
-924838206
Macao SAR China
1214477047
Malaysia
-1447179847
Mauritius
1869519820
Morocco
23793
Nepal
200952
Netherlands
684240665
New Zealand
955441056
Nigeria
120641
Oman
1
Pakistan
-1067849793
Palestinian Territories
1
Peru
1214477050
Philippines
684240679
Poland
1
Portugal
861137746
Qatar
49802
Romania
78380
Russia
199502
Saudi Arabia
1231355183
Serbia
1
Singapore
1237568661
Slovenia
1
South Africa
210372
South Korea
861137728
Spain
92812
Sri Lanka
1231355120
Sweden
1979204913
Switzerland
861137742
Taiwan
-496001681
Tanzania
1
Thailand
1231355192
Trinidad & Tobago
861137731
Tunisia
1907137636
Turkey
1231355177
Uganda
1
Ukraine
1231355178
United Kingdom
-496001707
United States
1640123354
Unknown Country
1231355108
Vietnam
1237568654
Zambia
1
Zimbabwe
1
Downloads
Armenia
17829879
Australia
93881
Austria
1
Bangladesh
1231355130
Belgium
182838
Cambodia
1
Cameroon
1
Canada
1
China
1907137641
Czechia
1
Denmark
1
Ecuador
28780
Egypt
2042678050
Ethiopia
-1849734548
Finland
861137736
France
727583691
Germany
861137720
Ghana
955441173
Hong Kong SAR China
190058
Hungary
1231355196
India
1640123351
Indonesia
-924838210
Iran
992229623
Ireland
-496001679
Italy
1
Japan
955441113
Jordan
-1447179843
Kenya
1237568656
Lebanon
1
Lithuania
170266
Macao SAR China
53046
Malaysia
-1447179846
Mauritius
1
Myanmar (Burma)
1
Nepal
91352
Netherlands
54527
New Zealand
955441058
Nigeria
1856657375
North Macedonia
1
Pakistan
-496001696
Palestinian Territories
1
Peru
1237568658
Philippines
684240680
Poland
1
Portugal
51173
Romania
197705
Saudi Arabia
64620
Senegal
1
Serbia
1
Singapore
144324
Slovakia
149249
South Africa
1231355110
South Korea
1214477009
Spain
1
Sri Lanka
1231355121
Sweden
1620976699
Taiwan
2045109475
Tanzania
1
Thailand
1869519830
Tunisia
189803
Turkey
82773
Ukraine
1869519814
United Arab Emirates
1640123351
United Kingdom
1640123351
United States
-1371068907
Unknown Country
-1447179853
Vietnam
1237568660
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Hussain_mmi_2020_4.pdf | 701,29 kB | Adobe PDF | -252188796 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.