Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81290
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Defining the Types of "Fakers" in Social Media
Other Titles Основні типи "Фейкерів" у соціальних мережах
Authors Saura, J.R.
Punzo, J.G.
ORCID
Keywords фейк
фейковий контент
соціальні медіа
соціальні мережі
користувацький контент
faker
fake content
social media
social network
UGC
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81290
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Saura, J. R., & Punzon, J. G. (2020). Defining the Types of «Fakers» in Social Media. Marketing and Management of Innovations, 4, 231-236. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.4-18
Abstract Сучасний розвиток цифрових технологій та проникнення Інтернету у всі сфери суспільного життя обумовлює стрімке зростання загального часу проведеного інтернет-користувачами соціальних мережах, де вони створюють контент та обмінюються ним, спілкуються з друзями, об'єднуються у групи за інтересами тощо. При цьому висловлюючи власну думку в соціальних мережах, інтернет-користувачі генерують споживчий контент. Авторами відмічено, що масове створення користувацького контенту в соціальних мережах набуває вірусного характеру та підвищує рівень залученості користувачів до спільнот. Доведено, що контент з найбільш значним впливом на інших користувачів, досягає найвищого рівня залученості та підтримки. Однак, за результатами аналізу наукового доробку з досліджуваної тематики встановлено, що фейкові новини чи пости фейкових користувачів мають високий рівень залученості та впливу в соціальних мережах. Метою статті є узагальнення та визначення поняття "фейкер" на основі аналізу наукового доробку. Авторами встановлено, що особа, яка видає себе за іншого є "фейкером". У ході дослідження виявлено та проаналізовано шість типів фейкових користувачів, а саме: 1) змовники (інтернет-користувачі, які діляться суб’єктивним контентом з мінімальним теоретичним підґрунтям та власними нав’язливими переконаннями); 2) агітатори (інтернет-користувачі, які намагаються у будь-який спосіб переконати інших слідувати за ними); 3) нарциси (інтернет-користувачі, які створюють фейковий контент про свій стиль життя, імітуючи почуття любові та прив'язаності до своєї особистості); 4) творці хаосу (інтернет-користувачі, головним завданням яких є створення конфліктів та хаосу в закритих спільнотах, а також побудова власних аргументів та теорій на особистих, професійних та політичних взаємовідносинах між іншими інтернет-користувачами); 5) сатирики гумору (інтернет-користувачі, які створюють сатиричний контент щодо дій публічних, міфологічних, ідеологічних та інших персонажів або суб’єктів); 6) параноїдні тирани (інтернет-користувачі, які зосереджені на аналізі інформаційного перевантаження, що ускладняє інтерпретацію інтернет-контенту). Результати дослідження мають теоретичне та практичне значення і можуть бути прийняті до впровадження у сфері маркетингу та, зокрема, цифрового маркетингу в соціальних мережах.
Nowadays, internet users spend much of their time on social networks, where they share and generate content, support the causes and activities they like, get in touch with their peers, and generate audio-visual content. Besides, they also share their opinions with other users, thus producing User-Generated Content (UGC). The authors noted that UGC lacks proven scientific, professional, or academic quality. However, when content is generated massively in social networks, it can get viral and achieve the most significant engagement of users in the community. Furthermore, there is evidence that the content with the most significant impact on other users is the one that achieves the greatest engagement and support. The scientific review analysis indicated that usually, the content that achieves more impact and engagement in social media is related to fake news or published by fake users. In this context, the present study aims to theorize and define the concept of "faker" based on a review of previous studies. Main results show that a "faker" is a user who is not a real person, but pretends to be such. Based on the results of the exploratory analysis, the following 6 types of users classified as fakers were identified and analyzed: conspiranoid (users who share compulsive and self-taught content in which they share minimal details of the theory they support, have powerful firm beliefs, and always find a way to verify their hypotheses); proselytizing (users who try to gain followers by any means and convince other followers to follow them); narcissists (users who base their content on love and attraction to themselves and generate false content that reflects their own image as the main message); creators of chaos (users whose main objective is to generate chaos in social networks and base their arguments and theories on personal, professional, or political relationships among other users to generate conflicts that will increase the chaos within a closed community); satyr humor (users who generate content focused on the satire targeting public, mythological, ideological, or other characters or entities and defame others by focusing on the actions of public characters); paranoid tyrants (users who focus on the analysis of the information overload, which makes it difficult to interpret the contents on the Internet today). In the frame of this paper, the authors provided a discussion of important theoretical and practical implications of obtained results for the marketing industry and digital marketing in social media.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
-450480860
Canada Canada
1
China China
852430952
Colombia Colombia
8676293
Germany Germany
372239
Greece Greece
99255
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1
Indonesia Indonesia
488707135
Iran Iran
1460175
Ireland Ireland
102947204
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
8676290
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
1
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Philippines Philippines
-795327897
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
2003
South Korea South Korea
1
Spain Spain
84762
Taiwan Taiwan
2920354
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
159093
United Kingdom United Kingdom
84285
United States United States
-1503985003
Unknown Country Unknown Country
78264
Vietnam Vietnam
372240

Downloads

Canada Canada
1
China China
-1282723203
Colombia Colombia
8676294
Germany Germany
-1946508603
Greece Greece
1
India India
174102
Indonesia Indonesia
789
Iran Iran
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
8676291
Netherlands Netherlands
1
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
102947198
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Spain Spain
1
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
194738
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
51515981
United States United States
-1282723203
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
372241

Files

File Size Format Downloads
Saura_mmi_2020_4.pdf 481.8 kB Adobe PDF -44430067

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.