Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81884
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Подолання корупційних ризиків, як основа забезпечення економічної безпеки
Authors Бірченко, Д.М.
ORCID
Keywords корупція
коррупция
corruption
корупційні ризики
коррупционные риски
corruption risks
економічна безпека
экономическая безопасность
economic security
Type Masters thesis
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81884
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Бірченко, Д.М. Подолання корупційних ризиків, як основа забезпечення економічної безпеки [Текст]: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра; спец.: 281 - публічне управління та адміністрування / Д.М. Бірченко; наук. керівник Ю.Т. Матвєєва. - Суми: СумДУ, 2020. - 53 с.
Abstract Історія розвитку людства засвідчує, що всі соціальні об’єднання, а тим паче державні утворення намагаються забезпечити свій розвиток та існування за допомогою власної безпеки. Безпека, а тим більше економічна безпека як соціально-політичне явище – одна з ключових і складних об’єктів комплексного вивчення, який передбачає міждисциплінарний підхід до цієї проблеми. Економічна безпека, як концепція державного існування використовується у світовій практиці з давніх часів. В сучасних умовах розбудови української державності її національна безпека повинна базуватися на стабільності внутрішньої безпеки, а дестабілізуючими факторами цього стану на сьогодення є: політичні (відсутність політичної еліти держави), економічні (зубожіння населення), інформаційні (інформаційні війни), національні (втрата пасіонарності титульним етносом), екологічні (наслідки Чорнобильської катастрофи), кримінальні (високий рівень корупції та організованої злочинності). Внутрішня безпека поєднує в собі захист національних цінностей і національних інтересів від загроз, які можуть спричинятися будь-яким процесом діяльності фізичної чи юридичної особи в межах території держави. Нація тоді знаходиться в небезпеці, коли їй потрібно принести в жертву свої національні інтереси – об’єктивні потреби матеріального і духовного існування як внутрішньо цілісного та самобутнього соціального утворення [1]. Окремі аспекти запобігання корупції, а також боротьби з нею розглядали такі науковці, як: М. І. Мельник, Т. В. Ільєнок, О. Я. Прохоренко, Ф. М. Решетников, Е. С. Молдован, Є. В. Невмержицький, М. А. Погорецький, Т. П. Попченко, О. Я. Прохоренко, О. Сінчук, Є. Д. Скулиш, В. А. Тимошенко, В. П. Чабан, В. К. Шкарупа, О. М. Юрченко, О. Н. Ярмиш та ін. Однак дослідженню корупційних ризиків, як основі забезпечення економічної безпеки запобігання та боротьби з цим явищем належної уваги не приділялося. Міжнародний досвід із подолання корупційним ризикам у сфері економіки держави вказує на необхідність протидії корупції у сфері економічної безпеки, оскільки рядом країн Європейського Союзу запроваджено дієву систему залучення громадськості для недопущення виникнення негативних наслідків, встановлено прозорі норми застосування національного законодавства та механізми контролю за дотримання цих положень. Вони проголошені і в нашій державі але реальних втілень не набули, що стає на заваді до вступу України до європейської спільноти.
История развития человечества свидетельствует, что все социальные объединения, а тем более государственные образования пытаются обеспечить свое развитие и существование с помощью собственной безопасности. Безопасность, а тем более экономическая безопасность как социально-политическое явление - одна из ключевых и сложных объектов комплексного изучения, предусматривающий междисциплинарный подход к этой проблеме. Экономическая безопасность, как концепция государственного существования используется в мировой практике с давних времен. В современных условиях развития украинской государственности ее национальная безопасность должна базироваться на стабильности внутренней безопасности, а дестабилизирующими факторами этого состояния на сегодняшний день является: политические (отсутствие политической элиты государства), экономические (обнищание населения), информационные (информационные войны), национальные (потеря пассионарности титульным этносом), экологические (последствия Чернобыльской катастрофы), уголовные (высокий уровень коррупции и организованной преступности). Внутренняя безопасность сочетает в себе защиту национальных ценностей и национальных интересов от угроз, которые могут вызывать любым процессом деятельности физического или юридического лица в пределах территории государства. Нация тогда находится в опасности, когда ей нужно принести в жертву свои национальные интересы - объективные потребности материального и духовного существования как внутренне целостного и самобытного социального образования [1]. Отдельные аспекты предотвращения коррупции, а также борьбы с ней рассматривали такие ученые, как: М. И. Мельник, Т. В. Ильенок, А. Я. Прохоренко, Ф. М. Решетников, Е. С. Молдован, Е. В. Невмержицкий, М. А. Погорецкий, Т. П. Попченко, А. Я. Прохоренко, А. Синчук, Е. Д. Скулиш, В. А. Тимошенко, В. П. Чабан, В. К. Шкарупа, О. М. Юрченко, А. Н. Ярмыш и др. Однако исследованию коррупционных рисков, как основе обеспечения экономической безопасности предотвращения и борьбы с этим явлением должного внимания не уделялось. Международный опыт по преодолению коррупционных рисков в сфере экономики государства указывает на необходимость противодействия коррупции в сфере экономической безопасности, поскольку рядом стран Европейского Союза введен действенную систему привлечения общественности для недопущения возникновения негативных последствий, установлено прозрачные нормы применения национального законодательства и механизмы контроля за соблюдением этих положений. Они провозглашены и в нашем государстве, но реальных воплощений не получили, что препятствует к вступлению Украины в европейское сообщество.
The history of human development shows that all social associations, and even more so state formations, try to ensure their development and existence through their own security. Security, and even more so economic security as a socio-political phenomenon, is one of the key and complex objects of comprehensive study, which provides an interdisciplinary approach to this problem. Economic security as a concept of state existence has been used in world practice since ancient times. In modern conditions of development of the Ukrainian statehood its national security should be based on stability of internal security, and destabilizing factors of this condition for today are: political (absence of political elite of the state), economic (impoverishment of the population), information (information wars), national (loss of passion ethnicity), environmental (consequences of the Chernobyl disaster), criminal (high level of corruption and organized crime). Internal security combines the protection of national values and national interests from threats that may be caused by any process of activity of a natural or legal person within the territory of the state. A nation is in danger when it needs to sacrifice its national interests - the objective needs of material and spiritual existence as an internally integral and distinctive social entity [1]. Some aspects of corruption prevention, as well as the fight against it were considered by such scientists as: M. I. Melnyk, T. V. Ilyenok, O. Y. Prokhorenko, F. M. Reshetnikov, E. S. Moldovan, E. V. Nevmerzhytsky, M. A. Pogoretsky, T. P. Popchenko, O. Y. Prokhorenko, O. Sinchuk, E. D. Skulish, V. A. Tymoshenko, V. P. Chaban, V. K. Shkarupa, O. M. Yurchenko, O. N. Yarmysh and others. However, the study of corruption risks as a basis for ensuring economic security to prevent and combat this phenomenon has not been given due attention. International experience in overcoming corruption risks in the country's economy indicates the need to combat corruption in the field of economic security, as a number of European Union countries have introduced an effective system of public involvement to prevent negative consequences, transparent rules of national law and mechanisms for monitoring compliance. They have been proclaimed in our country as well, but have not been realized, which hinders Ukraine's accession to the European community.
Appears in Collections: Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ННІ ФЕМ)

Views

Australia Australia
1
China China
269
Germany Germany
1105924
Greece Greece
811
Ireland Ireland
60327
Lithuania Lithuania
1
Romania Romania
1
Ukraine Ukraine
6049580
United Kingdom United Kingdom
3024790
United States United States
83592533
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

China China
198570
Cyprus Cyprus
1
France France
22142295
Germany Germany
42625707
Hungary Hungary
1
India India
1
Ireland Ireland
73350828
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
63109121
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Ukraine Ukraine
93834239
United Kingdom United Kingdom
2973
United States United States
93834239

Files

File Size Format Downloads
Birchenko_mag_rob.pdf 486,83 kB Adobe PDF 389097978

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.