Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82930
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Ассоциативная палитра концепта "Родина" в сознании узбекской молодежи
Other Titles Асоціативна палітра концепту Батьківщина у свідомості узбецької молоді
Associative Range of the Concept “Motherland” in Uzbek Youth Consciousness
Authors Burnos, Yevheniia Yuriivna
Pylypenko-Fritsak, Nataliia Anatoliivna  
Keywords концепт
Батьківщина
асоціація
Узбекистан
Родина
ассоциация
concept
association
Uzbekistan
Motherland
Type Article
Date of Issue 2018
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82930
Publisher Сумський государственный университет
License In Copyright
Citation Бурнос Е. Ю., Пилипенко-Фрицак Н. А. Ассоциативная палитра концепта "Родина" в сознании узбекской молодежи // Світогляд-Філософія-Релігія. 2018. Вип. 13. С. 14-25.
Abstract У статті розглядається понятійний зміст концепту Батьківщина як багатовимірного ментального поняття, що характеризується взаємозв’язком мислення, свідомості, культури і мови, за допомогою дослідження вербалізованих засобів об’єктивації цього концепту та побудови його асоціативного поля з метою визначення відображення концепту Батьківщина у свідомості сучасної узбецької молоді.
В статье рассматривается понятийное содержание концепта Родина как многомерного ментального понятия, что характеризуется взаимосвязью мышления, сознания, культуры и языка, с помощью исследования вербализованных средств объективации этого концепта и построения его ассоциативного поля с целью определения отображения концепта Родителей в сознании современной узбекской молодежи.
The article examines the associative palette of the concept Motherland as the multi-measured mental formation, which is characterized by the interrelation of thinking, consciousness, culture and language. The analysis of the linguistic means, which explicate the concept, informs not only about the culturally significant information of the whole people, but also information about the individual's personal value experience. It opens wider opportunities for studying the mentality of the ethnos and reflects the content of the concepts in the minds of its individual representatives. In the paper, the concept is understood as an education, including descriptive-classification, sensory-volitional and figurative-empirical characteristics. It reflects the content of human activity and characterizes of the carriers of a certain ethno-culture, which is represented in terms of expression by verbal implementations. The article presents the results of the study of verbal reactions, given by respondents of a certain ethnic group (Uzbek’s youth), of a specific age (20–25 years), ideas about the concept Motherland are taking into account the factors of national culture.
Appears in Collections: Світогляд - Філософія - Релігія

Views

China China
1
Greece Greece
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
21
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1

Downloads

Azerbaijan Azerbaijan
30
France France
25
Germany Germany
26
Kazakhstan Kazakhstan
1
Kyrgyzstan Kyrgyzstan
1
Ukraine Ukraine
19
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
23
Uzbekistan Uzbekistan
27

Files

File Size Format Downloads
Burnos_wpr_13_2018.pdf 788,07 kB Adobe PDF 153

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.