Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83576
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Evaluating the Effects of Life Satisfaction on Impulse Buying Behavior in Terms of Online Buying
Other Titles Оцінюваня впливу рівня задоволеності життям споживачів на здійснення ними імпульсних онлайн-купівель
Authors Ata, S.
Sezer, A.
ORCID
Keywords задоволення життям
імпульсивні купівлі
онлайн-шопін
офлайн-шопінг
комерційні канали
life satisfaction
impulse buying
online shopping
offline shopping
shopping channels
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83576
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Ata, S., & Sezer, A. (2021). Evaluating the Effects of Life Satisfaction on Impulse Buying Behavior in Terms of Online Buying. Marketing and Management of Innovations, 1, 38-55. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-04
Abstract Статтю присвячено аналізу поведінки споживачів з точки зору їх імпульсних покупок. Авторами зазначено, що серед низки факторів, які впливають на здійснення імпульсних покупок, особливе місце займає рівень задоволеності життям споживачів. Стрімкий розвиток онлайн-купівель, постійна взаємодія зі споживачем у віртуальному середовищі має значний вплив на якість життя сповживачів. Зважаючи на це, головною метою дослідження стало визначення сили впливу рівня задоволеності життям споживачів на здійснення ними імпульсивних покупок. У рамках статті авторами проаналізовано силу впливу основних факторів, що впливають на прийняття рішень споживачів при здійсненні онлайн та офлайн покупок. Підґрунтям дослідження стали результати анкетування, проведеного у провінції Дзюдже (Туреччина) з березня по травень 2018 року. Для досягнення поставленої мети використано факторний аналіз із використанням моделі структурних рівнянь. За отриманими результатами встановлено негативний взаємозв’язок між рівнем задоволеністю життям та змінними імпульсної покупки (позитивні емоції, конфлікт емоцій, спонтанна поведінка та управління настроєм). Емпіричні розрахунки засвідчили наявність позитивного взаємозв’язку між рівнем задоволеності життям та раціональною поведінкою споживачів, яка розглядається як додаткова змінна імпульсної покупки. Враховуючи отримані результати, авторами обгурнтовано статистично значущий диференційований вплив на поведінку споживачів таких факторів як: позитивні емоцій, спонтанна поведінка, виду покупок та комерційні канали. Отримані результати мають практичне значення та можуть бути основою для подальших досліджень щодо визначення впливу інших змінних на імпульсну поведінку. Авторами зазначено, що основними обмеженнями даного дослідження є відносно короткий період анкетування (березень–травень), а також вибірка респондентів сформовано лише зі споживачів провінції Дзюдже (Туреччина).
Consumer behaviours have great importance for marketers. Impulse buying, which is an appearance of consumer behaviour, arises with a sudden stimulus. Different aspects affect impulse buying. Life satisfaction, which is one of these aspects, brings consumers about impulse buying behaviour by influencing them. Moreover, the rapid development of online shopping and the fact that online interaction occurs in virtual environments at all hours of the day affects people's quality of life. This study aimed to investigate how consumers' life satisfaction shapes consumers' impulse buying behaviour and whether there is a difference between the descriptive and main variables in line with this relationship according to consumers' online or offline purchasing behaviour. The methodological base is the questionnaire form as a data collection method in Duzce province (Turkey) between March and May 2018. Participation in the study was conducted by convenience sampling method. In the research purpose line, a model is comprised. In turn, a path diagram was performed according to the confirmatory factor analysis with a Structural Equation Model. The obtained results showed the negative relationship between life satisfaction and sub-dimensions of impulse buying (positive emotions, emotion conflict, unplanned behaviour, and mood management). The authors noted only a positive relationship between life satisfaction and rational behaviour in the study. Thus, that is another sub-dimensions of impulse buying. Besides, comparing the mean, there was a significant difference between positive emotions, unplanned behaviour, type and shopping channels. These findings could help future studies aimed at researching the effect of different variables on impulsive behaviours. This study was carried out in a short period due to time and cost constraints. One of the study's limitations is that the study data were obtained only from the participants in Duzce province (Turkey).
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Algeria Algeria
1
Australia Australia
2075381712
Austria Austria
74558
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
24522
Canada Canada
-1393166481
China China
24077
Colombia Colombia
1
Cyprus Cyprus
1
Czechia Czechia
1
France France
1
Germany Germany
169482
Ghana Ghana
1
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
150116
India India
141324
Indonesia Indonesia
1508604267
Iran Iran
198149
Ireland Ireland
403996512
Israel Israel
1
Italy Italy
561
Japan Japan
68100
Liberia Liberia
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
163601
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Nepal Nepal
29135989
Netherlands Netherlands
978486408
Nigeria Nigeria
1
Norway Norway
13208
Oman Oman
170706
Pakistan Pakistan
32435
Palestinian Territories Palestinian Territories
577
Philippines Philippines
-1574583469
Romania Romania
73991
Singapore Singapore
79793
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
175005
Spain Spain
1
Sri Lanka Sri Lanka
102760
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
181142
Thailand Thailand
1
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
201617
Ukraine Ukraine
974738164
United Kingdom United Kingdom
173846
United States United States
1444654729
Unknown Country Unknown Country
974738160
Vietnam Vietnam
52953

Downloads

Australia Australia
196281
Austria Austria
90783
Bahrain Bahrain
58283
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
29135941
Canada Canada
1129291238
Chile Chile
1
China China
-1018147172
Colombia Colombia
1
Cyprus Cyprus
1
Czechia Czechia
95927
Egypt Egypt
128634
France France
171062198
Germany Germany
1360271565
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
941826822
India India
-1018147173
Indonesia Indonesia
941826823
Iran Iran
83203
Ireland Ireland
104622
Italy Italy
586009413
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
187728
Malaysia Malaysia
91341825
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Nepal Nepal
1
Netherlands Netherlands
171062196
Pakistan Pakistan
941826822
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Peru Peru
13213
Philippines Philippines
171062199
Portugal Portugal
91341825
Russia Russia
181847
Singapore Singapore
218638
South Africa South Africa
102296
South Korea South Korea
123898
Sri Lanka Sri Lanka
145217
Sweden Sweden
941826825
Switzerland Switzerland
1444654730
Taiwan Taiwan
31371
Thailand Thailand
152938
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
66107
Ukraine Ukraine
105412
United Kingdom United Kingdom
1360271566
United States United States
1129291241
Vietnam Vietnam
974738163

Files

File Size Format Downloads
Serhat_Ata_mmi_2021_1.pdf 760.36 kB Adobe PDF 1852698862

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.