Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83608
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Artificial Intelligence for Marketing Plan: the Case for E-marketing Companies |
Other Titles |
Застосування штучного інтелекту при створенні маркетингового плану: на прикладі е-маркетингових компаній |
Authors |
Elsayed Fayed, A.
|
ORCID | |
Keywords |
штучний інтелект онлайн-маркетинг аналіз зовнішнього середовища маркетингові стратегії маркетинговий план стратегічні цілі artificial intelligence e-marketing environmental analysis marketing strategies marketing plan strategic goals |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83608 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Elsayed Fayed, A. (2021). Artificial Intelligence for Marketing Plan: the Case for E-marketing Companies. Marketing and Management of Innovations, 1, 81-95. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-07 |
Abstract |
У статті узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо застосування штучного інтелекту
(ШІ) при підготовці маркетингового плану в Інтернеті. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення
проблеми застосування маркетингових інструментів засвідчила, що ШІ дозволяє підвищити ефективність проведення
аналізу конкурентоспроможності компаній, оцінювання стратегій конкурентів, планування маркетингового бюджету та
моніторінгу його виконнання тощо. Виявлено проблеми ШІ, які можуть вплинути на ефективність діяльності компаній.
Метою роботи є дослідження можливостей використання ШІ при підготовці маркетингового плану компанії. Для досягнення
поставленої мети, дослідження проведено у наступній логічній послідовності: 1) формування стратифікованої вибірки
дослідження на основі статистичних даних 141 компанії в різних галузях; 2) аналіз даних за допомогою програмного
забезпечення SPSS; 3) аналіз можливостей застосування ШІ при підготовці маркетингового плану; 4) визначення етапів
процесу підготовки маркетингового плану на основі можливостей ШІ. Об’єктом дослідження є компанії Королівства
Саудівської Аравії. Практичну реалізацію всіх етапів дослідження здійснено з використанням статистичних методів
множинної регресії та тесту Фрідмана. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що ШІ має суттєве
значення у процесі розробки маркетингових планів завдяки можливостям аналізу зовнішнього середовища та стратегій
конкурентів, а також формування маркетингових цілей компанії. При цьому ШІ може застосовуватись у підготовці та оцінці
бюджету та маркетингового плану, а також здійснювати подальший моніторінг їх виконання. У ході дослідження автор
приходить до висновку, що ШІ сприяє кращому розумінню цільових ринків та аудиторії, дозволяє підготувати відповідні
стратегії. Наведено практичні рекомендації щодо особливостей застосування ШІ при підготовці маркетингового плану
компанії. This paper summarises the arguments and counterarguments within the scientific discussion on artificial intelligence (AI) in preparing a marketing plan for e-marketing organizations. This research aims to identify the extent of the contribution of AI in preparing the marketing plan. The author noted that intended to know how emarketing companies could use AI techniques in situation analysis, analyze competitors' strategies, strategic goals, preparing marketing strategies, preparing an estimated marketing budget, and control a marketing plan. Systematization of the scientific background and approaches on preparing a marketing plan for e-marketing organizations indicates that many companies, especially small companies, marketing their products via the Internet, cannot develop a successful marketing plan. In turn, it could be solved through the use of AI techniques. The study was conducted on a group of companies that market their products via the Internet in the Kingdom of Saudi Arabia. To gain the research goal, this study was carried out in the following logical sequence: 1) developing the stratified sample by collecting statistical information for 141 company in a variety of fields; 2) analyzing the data using SPSS; 3) predicting how AI could be used in preparing the marketing plan; 4) identifying the arrangement of the steps for preparing the marketing plan in terms of the ability of AI techniques. The methodological tools of the study were methods of the multiple regression analysis and the Friedman test. The study empirically confirms and theoretically proves that AI contributes significantly in developing marketing plans through its great contribution to environmental analysis and analysis of competitors' strategies and setting marketing goals. Besides, AI contributes to preparing the budget and appreciating the marketing plan, to its evaluation and control. The author mentioned that AI provides understanding and selecting target markets and sectors, targeting customers, and preparing appropriate marketing mix strategies for each market sector. Therefore, the study provides recommendations to online organizations to use AI in preparing their marketing plan because of its great ability to contribute to this. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Algeria
-1342327658
Argentina
1
Australia
-1751724305
Austria
-387922178
Bangladesh
948776532
Belgium
1
Bolivia
1
Brazil
948776530
Bulgaria
1972757317
Cambodia
1
Canada
-54905959
Chile
312180262
China
1379196727
Colombia
948776521
Croatia
1
Czechia
-54905975
Denmark
948776547
Egypt
-54905915
Ethiopia
1
Finland
-387922179
France
-54905989
Germany
1926069610
Ghana
1
Greece
312180252
Hong Kong SAR China
1373287331
Hungary
1
Iceland
1
India
-788306647
Indonesia
-54905903
Iran
215150454
Iraq
312180249
Ireland
-54906008
Israel
1
Italy
-628539173
Jordan
-54905901
Kazakhstan
1373287252
Kenya
-1342327611
Kuwait
1
Latvia
1373287310
Lithuania
948776545
Malaysia
215150425
Mauritius
730147929
Mexico
-818114185
Mongolia
535605524
Morocco
1972757316
Myanmar (Burma)
1
Nepal
-54905955
Netherlands
-788306640
New Zealand
1
Nigeria
-818114194
Norway
730148009
Oman
1373287257
Pakistan
-54905892
Palestinian Territories
943682414
Peru
1373287314
Philippines
-54905969
Poland
-1485338292
Portugal
215150457
Romania
-54905944
Russia
1
Saudi Arabia
-54905945
Singapore
1
Slovakia
-1342327623
South Africa
1972757308
South Korea
1
Spain
32715710
Sri Lanka
-788306648
Sweden
-387922182
Switzerland
-788306639
Syria
1
Taiwan
-54905961
Thailand
-54905923
Trinidad & Tobago
1
Tunisia
1
Turkey
-387922180
Ukraine
312180309
United Arab Emirates
1972757309
United Kingdom
-54905922
United States
-1202172428
Unknown Country
-54905920
Uzbekistan
1
Vietnam
215150423
Zimbabwe
658440007
Downloads
Albania
-1342327637
Algeria
-1342327657
Australia
1373287340
Austria
1
Bangladesh
948776533
Belgium
1972757334
Bolivia
1
Bosnia & Herzegovina
1
Botswana
1
Brazil
-1342327662
Brunei
1
Bulgaria
1
Canada
-628539169
Chile
312180261
China
-1202172434
Colombia
948776522
Croatia
730147921
Cyprus
1
Czechia
1373287357
Djibouti
1
Ecuador
2055056519
Egypt
-54905998
Finland
-818114195
France
-1751724304
Germany
-652620558
Hong Kong SAR China
1612651299
Hungary
50859
Iceland
1
India
-1751724301
Indonesia
-54905916
Iran
-628539170
Iraq
312180250
Ireland
688466147
Israel
1
Italy
-54905908
Jordan
1612651317
Kazakhstan
1373287253
Kenya
2055056601
Lithuania
-54905971
Macao SAR China
1
Malawi
1
Malaysia
-54906014
Mauritius
1
Morocco
1
Nepal
1
Netherlands
215150456
Nigeria
-54905970
Norway
1373287225
Pakistan
-54905932
Palestinian Territories
1
Peru
-652620560
Philippines
-54906010
Poland
-1485338291
Portugal
-1202172433
Puerto Rico
1
Russia
1
Saudi Arabia
-652620559
Serbia
1
Singapore
-1751724304
Slovakia
1
South Africa
83741
South Korea
1373287326
Spain
-54905905
Sri Lanka
215150421
Sudan
1
Sweden
-387922181
Switzerland
2055056535
Taiwan
55580
Thailand
948776519
Turkey
-1751724305
Ukraine
312180317
United Kingdom
-1202172432
United States
-652620559
Unknown Country
-54905939
Vietnam
-1202172426
Yemen
216952
Zimbabwe
730148000
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Elsayed_Fayed_mmi_2021_1.pdf | 366,95 kB | Adobe PDF | 1641441906 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.