Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83608
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Artificial Intelligence for Marketing Plan: the Case for E-marketing Companies
Other Titles Застосування штучного інтелекту при створенні маркетингового плану: на прикладі е-маркетингових компаній
Authors Elsayed Fayed, A.
ORCID
Keywords штучний інтелект
онлайн-маркетинг
аналіз зовнішнього середовища
маркетингові стратегії
маркетинговий план
стратегічні цілі
artificial intelligence
e-marketing
environmental analysis
marketing strategies
marketing plan
strategic goals
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83608
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Elsayed Fayed, A. (2021). Artificial Intelligence for Marketing Plan: the Case for E-marketing Companies. Marketing and Management of Innovations, 1, 81-95. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-07
Abstract У статті узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо застосування штучного інтелекту (ШІ) при підготовці маркетингового плану в Інтернеті. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення проблеми застосування маркетингових інструментів засвідчила, що ШІ дозволяє підвищити ефективність проведення аналізу конкурентоспроможності компаній, оцінювання стратегій конкурентів, планування маркетингового бюджету та моніторінгу його виконнання тощо. Виявлено проблеми ШІ, які можуть вплинути на ефективність діяльності компаній. Метою роботи є дослідження можливостей використання ШІ при підготовці маркетингового плану компанії. Для досягнення поставленої мети, дослідження проведено у наступній логічній послідовності: 1) формування стратифікованої вибірки дослідження на основі статистичних даних 141 компанії в різних галузях; 2) аналіз даних за допомогою програмного забезпечення SPSS; 3) аналіз можливостей застосування ШІ при підготовці маркетингового плану; 4) визначення етапів процесу підготовки маркетингового плану на основі можливостей ШІ. Об’єктом дослідження є компанії Королівства Саудівської Аравії. Практичну реалізацію всіх етапів дослідження здійснено з використанням статистичних методів множинної регресії та тесту Фрідмана. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що ШІ має суттєве значення у процесі розробки маркетингових планів завдяки можливостям аналізу зовнішнього середовища та стратегій конкурентів, а також формування маркетингових цілей компанії. При цьому ШІ може застосовуватись у підготовці та оцінці бюджету та маркетингового плану, а також здійснювати подальший моніторінг їх виконання. У ході дослідження автор приходить до висновку, що ШІ сприяє кращому розумінню цільових ринків та аудиторії, дозволяє підготувати відповідні стратегії. Наведено практичні рекомендації щодо особливостей застосування ШІ при підготовці маркетингового плану компанії.
This paper summarises the arguments and counterarguments within the scientific discussion on artificial intelligence (AI) in preparing a marketing plan for e-marketing organizations. This research aims to identify the extent of the contribution of AI in preparing the marketing plan. The author noted that intended to know how emarketing companies could use AI techniques in situation analysis, analyze competitors' strategies, strategic goals, preparing marketing strategies, preparing an estimated marketing budget, and control a marketing plan. Systematization of the scientific background and approaches on preparing a marketing plan for e-marketing organizations indicates that many companies, especially small companies, marketing their products via the Internet, cannot develop a successful marketing plan. In turn, it could be solved through the use of AI techniques. The study was conducted on a group of companies that market their products via the Internet in the Kingdom of Saudi Arabia. To gain the research goal, this study was carried out in the following logical sequence: 1) developing the stratified sample by collecting statistical information for 141 company in a variety of fields; 2) analyzing the data using SPSS; 3) predicting how AI could be used in preparing the marketing plan; 4) identifying the arrangement of the steps for preparing the marketing plan in terms of the ability of AI techniques. The methodological tools of the study were methods of the multiple regression analysis and the Friedman test. The study empirically confirms and theoretically proves that AI contributes significantly in developing marketing plans through its great contribution to environmental analysis and analysis of competitors' strategies and setting marketing goals. Besides, AI contributes to preparing the budget and appreciating the marketing plan, to its evaluation and control. The author mentioned that AI provides understanding and selecting target markets and sectors, targeting customers, and preparing appropriate marketing mix strategies for each market sector. Therefore, the study provides recommendations to online organizations to use AI in preparing their marketing plan because of its great ability to contribute to this.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Albania Albania
35570818
Algeria Algeria
-1989787905
Argentina Argentina
1
Armenia Armenia
1
Australia Australia
-1118496602
Austria Austria
379386471
Bangladesh Bangladesh
-614624231
Belgium Belgium
-1416734223
Bolivia Bolivia
1
Brazil Brazil
379386462
Bulgaria Bulgaria
1972757317
Cambodia Cambodia
1
Cameroon Cameroon
1
Canada Canada
-992281061
Chile Chile
312180262
China China
1976303720
Colombia Colombia
-2866664
Croatia Croatia
1352565765
Czechia Czechia
-54905975
Denmark Denmark
948776547
Egypt Egypt
-1118496607
Estonia Estonia
379386472
Ethiopia Ethiopia
1
Finland Finland
-387922179
France France
-1674152630
Germany Germany
-1674152590
Ghana Ghana
-1674152623
Greece Greece
-1674152598
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
-1118496614
Hungary Hungary
-1654190223
Iceland Iceland
1
India India
-2102846229
Indonesia Indonesia
-1674152632
Iran Iran
-1674152593
Iraq Iraq
337884913
Ireland Ireland
-2102846233
Israel Israel
1
Italy Italy
1629391077
Jordan Jordan
-1654190216
Kazakhstan Kazakhstan
1373287252
Kenya Kenya
-1669495519
Kuwait Kuwait
1556857944
Latvia Latvia
1373287310
Lithuania Lithuania
337884893
Malaysia Malaysia
-1674152603
Maldives Maldives
1
Mauritius Mauritius
1556858008
Mexico Mexico
-818114185
Mongolia Mongolia
535605524
Morocco Morocco
1972757316
Mozambique Mozambique
1
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Nepal Nepal
-54905955
Netherlands Netherlands
-372122459
New Zealand New Zealand
-1654190231
Nigeria Nigeria
1556857956
Norway Norway
730148009
Oman Oman
1373287257
Pakistan Pakistan
1093491612
Palestinian Territories Palestinian Territories
-1674152644
Peru Peru
-670634952
Philippines Philippines
-2090863884
Poland Poland
-1674152635
Portugal Portugal
1556857996
Romania Romania
-54905944
Russia Russia
-652620560
Rwanda Rwanda
-1674152640
Saudi Arabia Saudi Arabia
30359630
Singapore Singapore
520139043
Slovakia Slovakia
-1342327623
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
1514398315
South Korea South Korea
30359634
Spain Spain
-372122454
Sri Lanka Sri Lanka
-2866655
Sweden Sweden
-387922182
Switzerland Switzerland
-1654190210
Syria Syria
1
Taiwan Taiwan
1738842252
Thailand Thailand
379386460
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
1
Tunisia Tunisia
-652620558
Turkey Turkey
-2102846226
Ukraine Ukraine
-2102846230
United Arab Emirates United Arab Emirates
337884902
United Kingdom United Kingdom
-2102846224
United States United States
-614624234
Unknown Country Unknown Country
-2102846231
Uzbekistan Uzbekistan
1
Vietnam Vietnam
-1674152646
Zambia Zambia
1
Zimbabwe Zimbabwe
658440007

Downloads

Albania Albania
-1342327637
Algeria Algeria
-1674152626
Australia Australia
1556858007
Austria Austria
111877962
Bangladesh Bangladesh
1514398316
Belgium Belgium
1556857967
Bolivia Bolivia
1
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
Botswana Botswana
1
Brazil Brazil
1556857982
Brunei Brunei
1
Bulgaria Bulgaria
1
Cameroon Cameroon
-1416734232
Canada Canada
-2102846225
Chile Chile
312180261
China China
-1989787907
Colombia Colombia
948776522
Croatia Croatia
730147921
Cyprus Cyprus
1
Czechia Czechia
1556857995
Djibouti Djibouti
1
Ecuador Ecuador
379386447
Egypt Egypt
111877964
Estonia Estonia
1
Finland Finland
-818114195
France France
-1674152604
Germany Germany
-1674152599
Greece Greece
-1674152595
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
-1674152601
Hungary Hungary
50859
Iceland Iceland
1
India India
-2102846228
Indonesia Indonesia
-1674152605
Iran Iran
-1674152592
Iraq Iraq
312180250
Ireland Ireland
-2866659
Israel Israel
1
Italy Italy
-614624232
Japan Japan
1
Jordan Jordan
-2102846221
Kazakhstan Kazakhstan
1373287253
Kenya Kenya
-1512859435
Kuwait Kuwait
-1118496605
Lebanon Lebanon
1
Lithuania Lithuania
-54905971
Macao SAR China Macao SAR China
1
Malawi Malawi
1
Malaysia Malaysia
1976303714
Mauritius Mauritius
1
Mexico Mexico
1
Morocco Morocco
1
Mozambique Mozambique
1
Nepal Nepal
1
Netherlands Netherlands
1976303717
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
1556857957
Norway Norway
1373287225
Pakistan Pakistan
1352565775
Palestinian Territories Palestinian Territories
-1512859436
Peru Peru
-652620560
Philippines Philippines
-1674152631
Poland Poland
-1654190228
Portugal Portugal
1352565762
Puerto Rico Puerto Rico
1
Romania Romania
-1674152625
Russia Russia
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
-1674152600
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
-1654190221
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
-1416734216
South Korea South Korea
1373287326
Spain Spain
-54905905
Sri Lanka Sri Lanka
-691249854
Sudan Sudan
1
Sweden Sweden
-387922181
Switzerland Switzerland
-1654190209
Taiwan Taiwan
55580
Thailand Thailand
948776519
Turkey Turkey
-1674152602
Ukraine Ukraine
312180317
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
-2102846222
United States United States
-1118496608
Unknown Country Unknown Country
-1674152628
Vietnam Vietnam
35570823
Yemen Yemen
216952
Zimbabwe Zimbabwe
730148000

Files

File Size Format Downloads
Elsayed_Fayed_mmi_2021_1.pdf 366,95 kB Adobe PDF -1684740616

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.