Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83608
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Artificial Intelligence for Marketing Plan: the Case for E-marketing Companies |
Other Titles |
Застосування штучного інтелекту при створенні маркетингового плану: на прикладі е-маркетингових компаній |
Authors |
Elsayed Fayed, A.
|
ORCID | |
Keywords |
штучний інтелект онлайн-маркетинг аналіз зовнішнього середовища маркетингові стратегії маркетинговий план стратегічні цілі artificial intelligence e-marketing environmental analysis marketing strategies marketing plan strategic goals |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83608 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Elsayed Fayed, A. (2021). Artificial Intelligence for Marketing Plan: the Case for E-marketing Companies. Marketing and Management of Innovations, 1, 81-95. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-07 |
Abstract |
У статті узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо застосування штучного інтелекту
(ШІ) при підготовці маркетингового плану в Інтернеті. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення
проблеми застосування маркетингових інструментів засвідчила, що ШІ дозволяє підвищити ефективність проведення
аналізу конкурентоспроможності компаній, оцінювання стратегій конкурентів, планування маркетингового бюджету та
моніторінгу його виконнання тощо. Виявлено проблеми ШІ, які можуть вплинути на ефективність діяльності компаній.
Метою роботи є дослідження можливостей використання ШІ при підготовці маркетингового плану компанії. Для досягнення
поставленої мети, дослідження проведено у наступній логічній послідовності: 1) формування стратифікованої вибірки
дослідження на основі статистичних даних 141 компанії в різних галузях; 2) аналіз даних за допомогою програмного
забезпечення SPSS; 3) аналіз можливостей застосування ШІ при підготовці маркетингового плану; 4) визначення етапів
процесу підготовки маркетингового плану на основі можливостей ШІ. Об’єктом дослідження є компанії Королівства
Саудівської Аравії. Практичну реалізацію всіх етапів дослідження здійснено з використанням статистичних методів
множинної регресії та тесту Фрідмана. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що ШІ має суттєве
значення у процесі розробки маркетингових планів завдяки можливостям аналізу зовнішнього середовища та стратегій
конкурентів, а також формування маркетингових цілей компанії. При цьому ШІ може застосовуватись у підготовці та оцінці
бюджету та маркетингового плану, а також здійснювати подальший моніторінг їх виконання. У ході дослідження автор
приходить до висновку, що ШІ сприяє кращому розумінню цільових ринків та аудиторії, дозволяє підготувати відповідні
стратегії. Наведено практичні рекомендації щодо особливостей застосування ШІ при підготовці маркетингового плану
компанії. This paper summarises the arguments and counterarguments within the scientific discussion on artificial intelligence (AI) in preparing a marketing plan for e-marketing organizations. This research aims to identify the extent of the contribution of AI in preparing the marketing plan. The author noted that intended to know how emarketing companies could use AI techniques in situation analysis, analyze competitors' strategies, strategic goals, preparing marketing strategies, preparing an estimated marketing budget, and control a marketing plan. Systematization of the scientific background and approaches on preparing a marketing plan for e-marketing organizations indicates that many companies, especially small companies, marketing their products via the Internet, cannot develop a successful marketing plan. In turn, it could be solved through the use of AI techniques. The study was conducted on a group of companies that market their products via the Internet in the Kingdom of Saudi Arabia. To gain the research goal, this study was carried out in the following logical sequence: 1) developing the stratified sample by collecting statistical information for 141 company in a variety of fields; 2) analyzing the data using SPSS; 3) predicting how AI could be used in preparing the marketing plan; 4) identifying the arrangement of the steps for preparing the marketing plan in terms of the ability of AI techniques. The methodological tools of the study were methods of the multiple regression analysis and the Friedman test. The study empirically confirms and theoretically proves that AI contributes significantly in developing marketing plans through its great contribution to environmental analysis and analysis of competitors' strategies and setting marketing goals. Besides, AI contributes to preparing the budget and appreciating the marketing plan, to its evaluation and control. The author mentioned that AI provides understanding and selecting target markets and sectors, targeting customers, and preparing appropriate marketing mix strategies for each market sector. Therefore, the study provides recommendations to online organizations to use AI in preparing their marketing plan because of its great ability to contribute to this. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Albania
35570818
Algeria
-1989787905
Argentina
1
Armenia
1
Australia
-1118496602
Austria
379386471
Bangladesh
-614624231
Belgium
-1416734223
Bolivia
1
Brazil
379386462
Bulgaria
1972757317
Cambodia
1
Cameroon
1
Canada
-992281061
Chile
312180262
China
1976303720
Colombia
-2866664
Croatia
1352565765
Czechia
-54905975
Denmark
948776547
Egypt
-1118496607
Estonia
379386472
Ethiopia
1
Finland
-387922179
France
-1674152630
Germany
-1674152590
Ghana
-1674152623
Greece
-1674152598
Hong Kong SAR China
-1118496614
Hungary
-1654190223
Iceland
1
India
-2102846229
Indonesia
-1674152632
Iran
-1674152593
Iraq
337884913
Ireland
-2102846233
Israel
1
Italy
1629391077
Jordan
-1654190216
Kazakhstan
1373287252
Kenya
-1669495519
Kuwait
1556857944
Latvia
1373287310
Lithuania
337884893
Malaysia
-1674152603
Maldives
1
Mauritius
1556858008
Mexico
-818114185
Mongolia
535605524
Morocco
1972757316
Mozambique
1
Myanmar (Burma)
1
Nepal
-54905955
Netherlands
-372122459
New Zealand
-1654190231
Nigeria
1556857956
Norway
730148009
Oman
1373287257
Pakistan
1093491612
Palestinian Territories
-1674152644
Peru
-670634952
Philippines
-2090863884
Poland
-1674152635
Portugal
1556857996
Romania
-54905944
Russia
-652620560
Rwanda
-1674152640
Saudi Arabia
30359630
Singapore
520139043
Slovakia
-1342327623
Slovenia
1
South Africa
1514398315
South Korea
30359634
Spain
-372122454
Sri Lanka
-2866655
Sweden
-387922182
Switzerland
-1654190210
Syria
1
Taiwan
1738842252
Thailand
379386460
Trinidad & Tobago
1
Tunisia
-652620558
Turkey
-2102846226
Ukraine
-2102846230
United Arab Emirates
337884902
United Kingdom
-2102846224
United States
-614624234
Unknown Country
-2102846231
Uzbekistan
1
Vietnam
-1674152646
Zambia
1
Zimbabwe
658440007
Downloads
Albania
-1342327637
Algeria
-1674152626
Australia
1556858007
Austria
111877962
Bangladesh
1514398316
Belgium
1556857967
Bolivia
1
Bosnia & Herzegovina
1
Botswana
1
Brazil
1556857982
Brunei
1
Bulgaria
1
Cameroon
-1416734232
Canada
-2102846225
Chile
312180261
China
-1989787907
Colombia
948776522
Croatia
730147921
Cyprus
1
Czechia
1556857995
Djibouti
1
Ecuador
379386447
Egypt
111877964
Estonia
1
Finland
-818114195
France
-1674152604
Germany
-1674152599
Greece
-1674152595
Hong Kong SAR China
-1674152601
Hungary
50859
Iceland
1
India
-2102846228
Indonesia
-1674152605
Iran
-1674152592
Iraq
312180250
Ireland
-2866659
Israel
1
Italy
-614624232
Japan
1
Jordan
-2102846221
Kazakhstan
1373287253
Kenya
-1512859435
Kuwait
-1118496605
Lebanon
1
Lithuania
-54905971
Macao SAR China
1
Malawi
1
Malaysia
1976303714
Mauritius
1
Mexico
1
Morocco
1
Mozambique
1
Nepal
1
Netherlands
1976303717
New Zealand
1
Nigeria
1556857957
Norway
1373287225
Pakistan
1352565775
Palestinian Territories
-1512859436
Peru
-652620560
Philippines
-1674152631
Poland
-1654190228
Portugal
1352565762
Puerto Rico
1
Romania
-1674152625
Russia
1
Saudi Arabia
-1674152600
Serbia
1
Singapore
-1654190221
Slovakia
1
South Africa
-1416734216
South Korea
1373287326
Spain
-54905905
Sri Lanka
-691249854
Sudan
1
Sweden
-387922181
Switzerland
-1654190209
Taiwan
55580
Thailand
948776519
Turkey
-1674152602
Ukraine
312180317
United Arab Emirates
1
United Kingdom
-2102846222
United States
-1118496608
Unknown Country
-1674152628
Vietnam
35570823
Yemen
216952
Zimbabwe
730148000
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Elsayed_Fayed_mmi_2021_1.pdf | 366,95 kB | Adobe PDF | -1684740616 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.