Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83608
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Artificial Intelligence for Marketing Plan: the Case for E-marketing Companies
Other Titles Застосування штучного інтелекту при створенні маркетингового плану: на прикладі е-маркетингових компаній
Authors Elsayed Fayed, A.
ORCID
Keywords штучний інтелект
онлайн-маркетинг
аналіз зовнішнього середовища
маркетингові стратегії
маркетинговий план
стратегічні цілі
artificial intelligence
e-marketing
environmental analysis
marketing strategies
marketing plan
strategic goals
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83608
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Elsayed Fayed, A. (2021). Artificial Intelligence for Marketing Plan: the Case for E-marketing Companies. Marketing and Management of Innovations, 1, 81-95. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-07
Abstract У статті узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо застосування штучного інтелекту (ШІ) при підготовці маркетингового плану в Інтернеті. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення проблеми застосування маркетингових інструментів засвідчила, що ШІ дозволяє підвищити ефективність проведення аналізу конкурентоспроможності компаній, оцінювання стратегій конкурентів, планування маркетингового бюджету та моніторінгу його виконнання тощо. Виявлено проблеми ШІ, які можуть вплинути на ефективність діяльності компаній. Метою роботи є дослідження можливостей використання ШІ при підготовці маркетингового плану компанії. Для досягнення поставленої мети, дослідження проведено у наступній логічній послідовності: 1) формування стратифікованої вибірки дослідження на основі статистичних даних 141 компанії в різних галузях; 2) аналіз даних за допомогою програмного забезпечення SPSS; 3) аналіз можливостей застосування ШІ при підготовці маркетингового плану; 4) визначення етапів процесу підготовки маркетингового плану на основі можливостей ШІ. Об’єктом дослідження є компанії Королівства Саудівської Аравії. Практичну реалізацію всіх етапів дослідження здійснено з використанням статистичних методів множинної регресії та тесту Фрідмана. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що ШІ має суттєве значення у процесі розробки маркетингових планів завдяки можливостям аналізу зовнішнього середовища та стратегій конкурентів, а також формування маркетингових цілей компанії. При цьому ШІ може застосовуватись у підготовці та оцінці бюджету та маркетингового плану, а також здійснювати подальший моніторінг їх виконання. У ході дослідження автор приходить до висновку, що ШІ сприяє кращому розумінню цільових ринків та аудиторії, дозволяє підготувати відповідні стратегії. Наведено практичні рекомендації щодо особливостей застосування ШІ при підготовці маркетингового плану компанії.
This paper summarises the arguments and counterarguments within the scientific discussion on artificial intelligence (AI) in preparing a marketing plan for e-marketing organizations. This research aims to identify the extent of the contribution of AI in preparing the marketing plan. The author noted that intended to know how emarketing companies could use AI techniques in situation analysis, analyze competitors' strategies, strategic goals, preparing marketing strategies, preparing an estimated marketing budget, and control a marketing plan. Systematization of the scientific background and approaches on preparing a marketing plan for e-marketing organizations indicates that many companies, especially small companies, marketing their products via the Internet, cannot develop a successful marketing plan. In turn, it could be solved through the use of AI techniques. The study was conducted on a group of companies that market their products via the Internet in the Kingdom of Saudi Arabia. To gain the research goal, this study was carried out in the following logical sequence: 1) developing the stratified sample by collecting statistical information for 141 company in a variety of fields; 2) analyzing the data using SPSS; 3) predicting how AI could be used in preparing the marketing plan; 4) identifying the arrangement of the steps for preparing the marketing plan in terms of the ability of AI techniques. The methodological tools of the study were methods of the multiple regression analysis and the Friedman test. The study empirically confirms and theoretically proves that AI contributes significantly in developing marketing plans through its great contribution to environmental analysis and analysis of competitors' strategies and setting marketing goals. Besides, AI contributes to preparing the budget and appreciating the marketing plan, to its evaluation and control. The author mentioned that AI provides understanding and selecting target markets and sectors, targeting customers, and preparing appropriate marketing mix strategies for each market sector. Therefore, the study provides recommendations to online organizations to use AI in preparing their marketing plan because of its great ability to contribute to this.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Algeria Algeria
-1342327658
Argentina Argentina
1
Australia Australia
-1751724305
Austria Austria
-387922178
Bangladesh Bangladesh
948776532
Belgium Belgium
1
Bolivia Bolivia
1
Brazil Brazil
948776530
Bulgaria Bulgaria
1972757317
Cambodia Cambodia
1
Canada Canada
-54905959
Chile Chile
312180262
China China
1379196727
Colombia Colombia
948776521
Croatia Croatia
1
Czechia Czechia
-54905975
Denmark Denmark
948776547
Egypt Egypt
-54905915
Ethiopia Ethiopia
1
Finland Finland
-387922179
France France
-54905989
Germany Germany
1926069610
Ghana Ghana
1
Greece Greece
312180252
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1373287331
Hungary Hungary
1
Iceland Iceland
1
India India
-788306647
Indonesia Indonesia
-54905903
Iran Iran
215150454
Iraq Iraq
312180249
Ireland Ireland
-54906008
Israel Israel
1
Italy Italy
-628539173
Jordan Jordan
-54905901
Kazakhstan Kazakhstan
1373287252
Kenya Kenya
-1342327611
Kuwait Kuwait
1
Latvia Latvia
1373287310
Lithuania Lithuania
948776545
Malaysia Malaysia
215150425
Mauritius Mauritius
730147929
Mexico Mexico
-818114185
Mongolia Mongolia
535605524
Morocco Morocco
1972757316
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Nepal Nepal
-54905955
Netherlands Netherlands
-788306640
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
-818114194
Norway Norway
730148009
Oman Oman
1373287257
Pakistan Pakistan
-54905892
Palestinian Territories Palestinian Territories
943682414
Peru Peru
1373287314
Philippines Philippines
-54905969
Poland Poland
-1485338292
Portugal Portugal
215150457
Romania Romania
-54905944
Russia Russia
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
-54905945
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
-1342327623
South Africa South Africa
1972757308
South Korea South Korea
1
Spain Spain
32715710
Sri Lanka Sri Lanka
-788306648
Sweden Sweden
-387922182
Switzerland Switzerland
-788306639
Syria Syria
1
Taiwan Taiwan
-54905961
Thailand Thailand
-54905923
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
1
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
-387922180
Ukraine Ukraine
312180309
United Arab Emirates United Arab Emirates
1972757309
United Kingdom United Kingdom
-54905922
United States United States
-1202172428
Unknown Country Unknown Country
-54905920
Uzbekistan Uzbekistan
1
Vietnam Vietnam
215150423
Zimbabwe Zimbabwe
658440007

Downloads

Albania Albania
-1342327637
Algeria Algeria
-1342327657
Australia Australia
1373287340
Austria Austria
1
Bangladesh Bangladesh
948776533
Belgium Belgium
1972757334
Bolivia Bolivia
1
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
Botswana Botswana
1
Brazil Brazil
-1342327662
Brunei Brunei
1
Bulgaria Bulgaria
1
Canada Canada
-628539169
Chile Chile
312180261
China China
-1202172434
Colombia Colombia
948776522
Croatia Croatia
730147921
Cyprus Cyprus
1
Czechia Czechia
1373287357
Djibouti Djibouti
1
Ecuador Ecuador
2055056519
Egypt Egypt
-54905998
Finland Finland
-818114195
France France
-1751724304
Germany Germany
-652620558
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1612651299
Hungary Hungary
50859
Iceland Iceland
1
India India
-1751724301
Indonesia Indonesia
-54905916
Iran Iran
-628539170
Iraq Iraq
312180250
Ireland Ireland
688466147
Israel Israel
1
Italy Italy
-54905908
Jordan Jordan
1612651317
Kazakhstan Kazakhstan
1373287253
Kenya Kenya
2055056601
Lithuania Lithuania
-54905971
Macao SAR China Macao SAR China
1
Malawi Malawi
1
Malaysia Malaysia
-54906014
Mauritius Mauritius
1
Morocco Morocco
1
Nepal Nepal
1
Netherlands Netherlands
215150456
Nigeria Nigeria
-54905970
Norway Norway
1373287225
Pakistan Pakistan
-54905932
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Peru Peru
-652620560
Philippines Philippines
-54906010
Poland Poland
-1485338291
Portugal Portugal
-1202172433
Puerto Rico Puerto Rico
1
Russia Russia
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
-652620559
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
-1751724304
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
83741
South Korea South Korea
1373287326
Spain Spain
-54905905
Sri Lanka Sri Lanka
215150421
Sudan Sudan
1
Sweden Sweden
-387922181
Switzerland Switzerland
2055056535
Taiwan Taiwan
55580
Thailand Thailand
948776519
Turkey Turkey
-1751724305
Ukraine Ukraine
312180317
United Kingdom United Kingdom
-1202172432
United States United States
-652620559
Unknown Country Unknown Country
-54905939
Vietnam Vietnam
-1202172426
Yemen Yemen
216952
Zimbabwe Zimbabwe
730148000

Files

File Size Format Downloads
Elsayed_Fayed_mmi_2021_1.pdf 366,95 kB Adobe PDF 1641441906

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.