Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84327
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Enhancing Online Business Sector: Digital Trust Formation Process
Other Titles Розвиток онлайн-бізнесу: формування довіри у цифровому середовищі
Authors Zhghenti, T.
Chkareuli, V.
ORCID
Keywords цифрова економіка
довіра
цифрові технології
цифровий бізнес
неформальний інститут
digital economy
digital trust
digital business
informal institutions
s, trust distribution
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84327
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Zhghenti, T., & Chkareuli, V. (2021). Enhancing Online Business Sector: Digital Trust Formation Process. Marketing and Management of Innovations, 2, 87-93. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-07
Abstract Впровадження широкомасштабного локдауну через пандемію COVID-19 у 2020-2021 роках сприяло стрімкій цифровізації бізнес-процесів у всьому світі. Головною детермінантою нарощування обсягів онлайн-транзакцій стає довіра споживачів. Авторами зазначено, що тривале перебування Грузії у складі Радянського Союзу сформувало стереотип негативного ставлення до нововведень та недовіру до них серед суспільства, формальних та неформальних організацій. Тому розвиток онлайн-бізнесу у Грузії вимагає подолання пострадянської свідомості та розвиток цифрових компетенцій серед суспільства. Попри те, що трансформація економічної системи Грузії від централізовано-планової (пострадянська спадщина) до ринкової сприяє поступовому зростанню довіри до інституцій, актуальною залишається проблема недовіри до бізнес-сектору. У рамках даного дослідження проаналізовано процес формування цифрової довіри та виявлено основні перешкоди цифровізації бізнесу в Грузії. Авторами зазначено, що довіра є залежною змінною, на яку впливають цифрові та фізичні операції. Так, науково-технічний прогрес забезпечує низку інструментів для підвищення рівня задоволеності та довіри клієнтів, що сприяє підвищенню рівня їх лояльності. Однак, проблема цифрової безграмотності та низького рівня цифрової безпеки піддають сумніву надійність онлайн-бізнесу. Таким чином, дослідження питань довіри в цифровій економіці є актуальним серед науковців та практиків. Основною метою дослідження є визначення головних проблем при цифровізації бізнесу в Грузії на основі аналізу процесу формування цифрової довіри. Для досягнення поставленої мети застосовано стекову модель довіри для аналізу трьох етапів формування довіри, а саме: довіра до ідеї, довіра до онлайнплатформи та особистості. Відповідно до результатів дослідження виявлено поточні проблеми у формуванні цифрової довіри та завдання для їх подолання. Авторами наголошено, що результати дослідження можуть бути узагальнені для більшості країн, де цифрова трансформація є на порядку денному та особливо країн, які розвиваються та пройшли етап економіко-політичної трансформації.
The paper reviews Georgia's digital trust formation process and underlines the most important challenges for the online business sector. This research can be generalized for most developing countries where the digital transition process is on the agenda, especially for countries that have recently emerged from economic-political transition. Georgia has completed the transition from a centrally planned economic system (the heritage of being part of the Soviet Union) to a free market economy. Although trust in institutions is improving gradually, mistrust in business processes is still a great challenge for local business sectors. A wide-reaching lockdown caused by the 2020-2021 COVID-19 pandemic pushed both firms and individuals further towards online activity worldwide. In this regard, trust has become the key determinant in facilitating electronic transactions. Technological advances are providing dozens of tools to improve customer satisfaction and trust, which should lead to customer loyalty. On the other hand, lack of digital skills and digital security problems raises digital untrust concerns. Therefore, trust research in the digital economy is becoming more actual for academic or business studies. Digital trust is a multidimensional factor that is under the influence of digital and physical operations. In Georgia, businesses have to overcome obstacles built-in people's minds as a heritage of the Soviet Union. Georgia was a part of the Soviet Union for 70 years, which critically degraded the trust of both formal and informal institutions. Therefore, building digital trust in business is getting more complex as it includes traditional trust problems and digital challenges too. The main research purpose in this paper is to present the digital trust forming process in Georgia to reveal the major problems. This study involved the trust stack model in analysing three different stages of trust formation in the Georgian digital economy (trust in the idea, trust in the platform, trust in the individual). The research identified challenges and steps which should be carried out soon. Research academic findings and methodological approaches can be used to analyze other developing countries whose economies are influenced by the digital transformation process.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
100142
Bahamas Bahamas
1
Bahrain Bahrain
1
Belgium Belgium
1
Canada Canada
1
China China
1135241406
Denmark Denmark
157122
Egypt Egypt
34720
France France
1135241418
Georgia Georgia
105406
Germany Germany
271045143
Greece Greece
1135241410
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1221464
India India
1135241413
Indonesia Indonesia
1284069942
Iran Iran
1314703417
Ireland Ireland
1135241404
Israel Israel
139084
Italy Italy
1284069944
Japan Japan
1
Jordan Jordan
1
Kenya Kenya
1
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
321739327
Malaysia Malaysia
1135241420
Morocco Morocco
81011
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
-1863538183
Nepal Nepal
310679
Netherlands Netherlands
1
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
1284069939
Norway Norway
33632157
Pakistan Pakistan
1
Panama Panama
1
Philippines Philippines
1357002054
Poland Poland
1135241426
Portugal Portugal
183388
Russia Russia
1284069934
Singapore Singapore
1284069936
Slovakia Slovakia
33632163
South Africa South Africa
33632171
South Korea South Korea
467554267
Spain Spain
-1863538186
Sri Lanka Sri Lanka
1135241382
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
1135241427
Thailand Thailand
159305
Tunisia Tunisia
33632155
Turkey Turkey
1541432243
Uganda Uganda
219826
Ukraine Ukraine
1215783698
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1246121730
United States United States
2022283939
Unknown Country Unknown Country
47602
Uzbekistan Uzbekistan
1
Vietnam Vietnam
1135241415
Zambia Zambia
1

Downloads

Australia Australia
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
1
China China
1246121728
Denmark Denmark
56231
Egypt Egypt
41946
France France
-1913706515
Georgia Georgia
1135241417
Germany Germany
2139134441
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1357002055
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
142846
Israel Israel
1
Italy Italy
1
Japan Japan
216115
Kenya Kenya
122106
Lithuania Lithuania
3428719
Malaysia Malaysia
164733
Morocco Morocco
1
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Netherlands Netherlands
1284069921
Nigeria Nigeria
75905
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1135241405
Poland Poland
1
Portugal Portugal
-1829162099
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
1357002049
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1541432244
Sri Lanka Sri Lanka
1
Switzerland Switzerland
119615
Taiwan Taiwan
1284069925
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
172528
Turkey Turkey
3428720
Ukraine Ukraine
1215783699
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1541432248
United States United States
-1829162099
Vietnam Vietnam
1135241416
Zambia Zambia
1

Files

File Size Format Downloads
Zhghenti_mmi_2_2021.pdf 315,8 kB Adobe PDF -2077190570

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.