Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84337
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Perception of Using Social Media – A Comparison of Entrepreneurs Implementing CSR in Managerial Practice and other Entrepreneurs in Selected V4 Countries
Other Titles Використання соціальних мереж підприємствами країн Вишеградської четвірки: оцінювання впливу корпоративної соціальної відповідальності
Authors Metzker, Z.
Belas, J.
Amoah, J.
ORCID
Keywords корпоративна соціальна відповідальність
соціальні мережі
сприйняття соціальних медіа
малий та середній бізнес
бізнес-середовище
corporate social responsibility
social media
social media perception
small and medium-sized enterprises
business environment
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84337
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Metzker, Z., Belas, J., & Amoah, J. (2021). The Perception of Using Social Media – A Comparison of Entrepreneurs Implementing CSR in Managerial Practice and other Entrepreneurs in Selected V4 Countries. Marketing and Management of Innovations, 2, 191-203. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-16
Abstract Статтю присвячено аналізу ефективності використання соціальних мереж малими та середніми підприємствами Чехії, Угорщини та Польщі. Авторами здійснено порівняльний аналіз ефективності функціонування двох груп підприємств: впроваджують та не впроваджують принципи корпоративної соціальної відповідальності. Крім цього проаналізовано ефективність використання соціальних мереж різними групами підприємств (з та без корпоративної соціальної відповідальності). Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 1217 респондентів. Дослідження проведено з вересня 2019 року по січень 2020 року. Для перевірки висунутих гіпотез використано тести хіквадрат та z-критерій Фішера. Отримані результати засвідчили, що чеські підприємці є найменш зацікавленими у використанні соціальних мереж у своїй бізнес-діяльності. Зокрема, у Чехії менше ніж 28% соціально-відповідальних підприємців вважають, що соціальні медіа сприяють корпоративному розвитку та забезпеченню гнучкості на ринку. При цьому у Польщі частка таких підприємців становить 49%, в Угорщині – 53%. У ході дослідження не виявлено статистично значущих відмінностей між підприємцями, які не дотримуються та дотримуються концепції корпоративної соціальної відповідальності. За результатами дослідження зроблено висновок, що соціально-відповідальні підприємці Чехії не розглядають потенційні переваги соціальних мереж. Авторами систематизовано переваги використання соціальних мереж у веденні соціально-відповідального бізнесу. У статті наголошено, що соціальні мережі є одним із прозорих інструментів для комунікації зі стейкхолдерами. Авторами відмічено, що результати не можуть бути узагальненими, оскільки дослідження обмежено трьома центральноєвропейськими країнами. Однак, отримані результати можуть бути корисними для підприємців, які просувають компанію за допомогою соціальних мереж та позиціонують себе як соціально-відповідальні.
The article aims to identify the perception of issues related to the use of social media in the business environment of small and medium-sized enterprises in the Czech Republic, Hungary, and Poland. The authors chose the concept of comparing entrepreneurs who implement corporate social responsibility with other interviewed entrepreneurs. An interesting comparison was made from the collected data. The article is based on a questionnaire survey of 1217 respondents. The study was conducted from September 2019 to January 2020. The chi-quadrat test and z-score were used to evaluate statistical hypotheses. The results showed that Czech entrepreneurs implementing corporate social responsibility have more negative answers than the surveyed entrepreneurs in other countries. Thus, less than 28% of Czech corporate social responsibility entrepreneurs agree that social media helps increase corporate growth, while in Poland – up to 49%. As many as 53% of corporate social responsibility entrepreneurs in Hungary and Poland agreed that social media could respond more flexibly to market developments. Czech entrepreneurs were lagging behind 35% of them. The results showed no statistically significant differences in all research questions regarding entrepreneurs without the implemented CSR concept. The article results suggested that Czech CSR entrepreneurs did not see the potential benefits of social media use. Although the study focuses only on 3 central European countries, the results are not generalizable. However, they are useful for those who promote positive impacts on companies through the social networks and organizations that promote corporate social responsibility. One of the tools for transparent communication with customers/suppliers could be by communication via social media. The study's findings could further help other entrepreneurs consider the benefits of social media in doing socially responsible business.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

China China
624
France France
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
27992
Lithuania Lithuania
1
Norway Norway
1
Ukraine Ukraine
225504
United Kingdom United Kingdom
97668
United States United States
804052
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1399

Downloads

Australia Australia
1
Austria Austria
1
Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
225503
Canada Canada
1
China China
804052
Czechia Czechia
67495
Egypt Egypt
1
France France
450859
Germany Germany
450859
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
1
India India
4974
Ireland Ireland
18665
Lithuania Lithuania
1
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
18662
Portugal Portugal
804051
Romania Romania
1
Russia Russia
1
Spain Spain
1
Tunisia Tunisia
1
Ukraine Ukraine
450857
United Kingdom United Kingdom
616
United States United States
1157245
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
18662

Files

File Size Format Downloads
Metzker_mmi_2_2021.pdf 396,09 kB Adobe PDF 4472514

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.