Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84343
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Consumer Behavior in Digital Era: Impact of COVID-19
Other Titles Поведінка споживачів у цифрову еру: вплив COVID-19
Authors Rahmanov, F.
Mursalov, M.
Rosokhata, Anna Serhiivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-6944-1515
Keywords поведінка споживачів
вплив COVID-19
цифрове середовище
туризм в Азербайджані
індивідуальні зміни споживачів
consumer behavior
COVID-19 impact
digital environment
tourism in Azerbaijan
consumer individual changes
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84343
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Rahmanov. F., Mursalov. M., & Rosokhata, A. (2021). Consumer Behavior in Digital Era: Impact of COVID19. Marketing and Management of Innovations, 2, 243-251. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-20
Abstract Метою статті є дослідження впливу цифровізації, прискореною пандемією COVID-19, на зміну поведінки споживачів. Головними методами боротьби з пандемією стали збільшення соціальної дистанції та низка карантинних заходів, які значно вплинули не лише на економіку країн, а й поведінку кожного окремого індивіда. Так, споживачі задовольняють свої потреби за допомогою цифрових інструментів та можливостей. У статті проаналізовано зміну поведінки споживачів в цифровому просторі після настання пандемії. Методологічною основою дослідження є методи аналітичного та порівняльного аналізу. У роботі проаналізовано тенденції у зміні споживчого попиту та уподобань на туристичні та рекреаційні послуги за допомогою інструментарію Google Trends. Емпіричний аналіз базується на даних соціологічного опитування громадян Азербайджану проведеного з 13 по 21 квітня 2020 колективом дослідників з Університету Нортгемптона (Великобританія), Національного інституту геофізики, геодезії та географії – Болгарської академії наук, Університету національної та світової економіки (Болгарія). За результатами проведеного дослідження визначено основні виклики цифровізації в маркетингу, а саме: стрімке зростання популярності цифрових інструментів з моменту настання пандемії COVID-19 та збереження максимально високих позицій після послаблення обмежувальних заходів, де підприємницький сектор продемонстрував свою неготовність до цифрової трансформації; перша взаємодія споживача в цифровому середовищі формує стале уявлення, очікування та досвід взаємодії з конкретними брендами. За результатами дослідження авторами изапропоновано рекомендації щодо побудови взаємовідносин зі споживачами, маракетингові інтсрументи підвищення рівня їх лояльності в цифровому середовищі. Результати даного дослідження можуть бути корисними представникам підприємницьких структур та органів самоврядування різних рівнів.
The main goal of this paper is to research differences that start to change consumer behavior in the digital era since the advent of COVID 19. The events associated with the pandemic that led to increased social distance and complete lockdown undoubtedly affect not only the economic situation territories and countries in general, but also on the behavior of each individual. The situation that has arisen has forced more and more consumers to meet their needs with the help of digital tools, and this process has some special characteristics. The article shows the results of analytical and comparative analysis of the changes in consumer behavior in the digital space since the onset of the pandemic. It was researched trends change consumer demand in the study categories via Google Trends. The practical study was conducted on the basis of the analysis of changes in consumer behavior and their preferences in the direction of recreation and tourism, where the data of a sociological survey of Azerbaijani citizens to study the potential impact of COVID-19 on the tourism industry was used. The survey was conducted on April 13-21, 2020 by a team of researchers from the University of Northampton (UK), the National Institute of Geophysics, Geodesy and Geography – Bulgarian Academy of Sciences, University of National and World Economy (Bulgaria). According to the results of the study, conclusions were drawn that give new challenges to the development of marketing in the digital environment, namely: digital tools have had rapid unpredictable development since the COVID-19 pandemic, and remain as high level in demand after easing restrictive measures; entrepreneurship was not ready for such quick transformation; after the first interactions in digital space, the consumer has a stable experience of interaction with specific brands, but they disappoint the expectations of consumers in a personalized contact. Based on the conclusions, an algorithm for building relationships with consumers and increasing their level of loyalty in the digital environment is proposed. The results of this study could be used in the implementation of marketing goals of representatives of different levels of business structures, governments.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Afghanistan Afghanistan
1
Albania Albania
1
Algeria Algeria
15717
Australia Australia
335034868
Austria Austria
1145560571
Azerbaijan Azerbaijan
154800
Bahrain Bahrain
1
Bangladesh Bangladesh
89392
Belgium Belgium
50910990
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1826793775
Brazil Brazil
1538213130
Bulgaria Bulgaria
1826793788
Canada Canada
1432004568
Chile Chile
1
China China
1826793849
Colombia Colombia
15759
Cyprus Cyprus
1
Czechia Czechia
1826793759
Denmark Denmark
208866
Ecuador Ecuador
1
Egypt Egypt
1826793790
El Salvador El Salvador
1
Estonia Estonia
15833
Ethiopia Ethiopia
1
Finland Finland
108643
France France
99755
Georgia Georgia
1
Germany Germany
99645
Greece Greece
138614
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
146118
Hungary Hungary
1826793689
India India
1432004631
Indonesia Indonesia
447474494
Iran Iran
1
Ireland Ireland
1627236516
Israel Israel
1826793852
Italy Italy
44678
Japan Japan
205943
Jordan Jordan
1
Kazakhstan Kazakhstan
1027917128
Kenya Kenya
1
Latvia Latvia
15595
Lithuania Lithuania
1432004622
Macao SAR China Macao SAR China
50910937
Malaysia Malaysia
121092
Maldives Maldives
1
Mauritius Mauritius
1826793720
Mexico Mexico
23531
Morocco Morocco
1826793827
Nepal Nepal
1826793661
Netherlands Netherlands
1826793841
New Zealand New Zealand
165975
Nigeria Nigeria
132648
Norway Norway
1432004574
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
214039
Peru Peru
1145560512
Philippines Philippines
217251
Poland Poland
1826793816
Portugal Portugal
1145560568
Qatar Qatar
1
Romania Romania
1432004596
Russia Russia
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1027917117
Singapore Singapore
219065
Slovakia Slovakia
34082
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
216668
South Korea South Korea
160741
Spain Spain
21509
Sri Lanka Sri Lanka
38783
Sweden Sweden
104421
Switzerland Switzerland
335034864
Taiwan Taiwan
175489
Thailand Thailand
1432004636
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
1
Turkey Turkey
376266187
Ukraine Ukraine
121726
United Arab Emirates United Arab Emirates
50910935
United Kingdom United Kingdom
1167683523
United States United States
2072878392
Unknown Country Unknown Country
156593
Uzbekistan Uzbekistan
1
Vietnam Vietnam
95657

Downloads

Albania Albania
1
Algeria Algeria
1
Australia Australia
1826793769
Azerbaijan Azerbaijan
447474513
Bahrain Bahrain
50855
Bangladesh Bangladesh
180121
Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
2072878392
Canada Canada
5783169
China China
169538023
Colombia Colombia
1
Cyprus Cyprus
1
Czechia Czechia
1826793585
Denmark Denmark
1826793739
Djibouti Djibouti
1
Ecuador Ecuador
1
Egypt Egypt
50910949
El Salvador El Salvador
1
Ethiopia Ethiopia
1
Finland Finland
101960
France France
658958028
Germany Germany
324519182
Greece Greece
230417932
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
90096
Hungary Hungary
1
India India
43576
Indonesia Indonesia
-1261739924
Iran Iran
15801
Ireland Ireland
198398
Italy Italy
192475
Japan Japan
64738
Kenya Kenya
537275
Kuwait Kuwait
1
Latvia Latvia
15596
Lithuania Lithuania
324519184
Macao SAR China Macao SAR China
50910938
Malaysia Malaysia
153543
Mauritius Mauritius
1
Mexico Mexico
335034873
Moldova Moldova
1145560497
Mongolia Mongolia
1
Morocco Morocco
1826793828
Nepal Nepal
1826793662
Netherlands Netherlands
1826793607
Nigeria Nigeria
1826793577
Norway Norway
1432004575
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
89491
Peru Peru
1826793609
Philippines Philippines
324519183
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1432004582
Romania Romania
447474503
Russia Russia
114868
Saudi Arabia Saudi Arabia
50910989
Singapore Singapore
1826793843
Slovakia Slovakia
447474492
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
67209
Spain Spain
447474493
Sri Lanka Sri Lanka
159076
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
82973
Taiwan Taiwan
658958029
Thailand Thailand
1432004638
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
118177
Ukraine Ukraine
1275443614
United Arab Emirates United Arab Emirates
2072878393
United Kingdom United Kingdom
96943
United States United States
2072878392
Unknown Country Unknown Country
-1261739927
Vietnam Vietnam
183806
Zimbabwe Zimbabwe
1

Files

File Size Format Downloads
Rahmanov_mmi_2_2021.pdf 1,2 MB Adobe PDF 1765980856

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.