Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84613
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Особливості комплексу неповноцінності та комплексу переваги в осіб з різними освітнім та професійним статусами
Authors Калагурка, Б.О.
ORCID
Keywords комплекс неповноцінності
комплекс неполноценности
inferiority complex
комплекс переваги
комплекс превосходства
superiority complex
Type Bachelous Paper
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84613
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Калагурка, Б.О. Особливості комплексу неповноцінності та комплексу переваги в осіб з різними освітнім та професійним статусами [Текст]: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра; спец.: 053 - психологія / Б.О. Калагурка; наук. керівник Л.О. Колісник. - Суми: СумДУ, 2021. - 80 с.
Abstract Освітня та професійна самореалізація є провідною сферою самореалізації особистості. Задоволеність освітою та професією виступає найважливішим чинником особистісного благополуччя. Проте існує проблема, яка заважає самовизначенню, самоактуалізації, самореалізації та виступає певним блокатором до саморозвитку. Почуття неповноцінності та переваги, які є у кожної людини, виступають як мотивуючий компонент до саморозвитку, проте існує патологічне почуття неповноцінності, яке викликає у людини переживання пов’язані з гальмування корисної активності, робить особистість депресивною і нездатною до розвитку. У роботі розглянуто основні підходи зарубіжних і вітчизняних науковців до вивчення проблем самореалізації. Проаналізовані теоретичні розробки та дослідження присвячені самореалізації особистості. Розглянута психологічна сутність і структура поняття самореалізації, описані чинники освітньої та професійної самореалізації. Висвітлена роль комплексів неповноцінності та переваги у процесі самореалізації. Розкриті основні теоретичні положення самореалізації особистості з точки зору концепції А. Адлера та уточнені поняття комплексу неповноцінності та комплексу переваги.
Образовательная и профессиональная самореализация является ведущей сферой самореализации личности. Удовлетворенность образованием и профессией выступает важнейшим фактором личностного благополучия. Однако существует проблема, которая мешает самоопределению, самоактуализации, самореализации и выступает определенным блокиратором к саморазвитию. Чувство неполноценности и преимущества, которые есть у каждого человека, выступают как мотивирующий компонент к саморазвитию, однако существует патологическое чувство неполноценности, которое вызывает у человека переживания связанные с торможение полезной активности, делает личность депрессивной и неспособной к развитию.
Educational and professional self-realization is the leading area of personal self-realization. Satisfaction with education and profession is the most important factor in personal well-being. However, there is a problem that hinders self-determination, self-actualization, self-realization and acts as a blocker of self-development. Feelings of inferiority and superiority that each person has, act as a motivating component for self-development, but there is a pathological feeling of inferiority, which prowokes within a person an experiences associated with inhibition of useful activity, makes a person depressed and unable to develop. The main approaches of foreign and domestic scientists to studying the problems of self - realization have been considered in the work. Theoretical developments and researches devoted to self-realization of the person have been analysed. The psychological essence and structure of the concept of self-realization have been considered, the factors of educational and professional self-realization have been described. The role of inferiority and superiority complexes in the process of self-realization has been highlighted. The main theoretical thesis of self-realization of the individual from the point of view of A. Adler's concept have been revealed and the concepts of inferiority and superiority complex have been specified.
Appears in Collections: Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК)

Views

Armenia Armenia
1
Belgium Belgium
1
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
China China
1
Czechia Czechia
135888
Estonia Estonia
1
France France
1
Germany Germany
1049789903
Greece Greece
1
Ireland Ireland
624721751
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
802005
Russia Russia
1
Singapore Singapore
-273724458
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
-94771339
United Kingdom United Kingdom
310985457
United States United States
624721754
Unknown Country Unknown Country
76

Downloads

Armenia Armenia
1
Austria Austria
64776434
Canada Canada
-273724459
Czechia Czechia
917179850
Denmark Denmark
1
Estonia Estonia
1
Finland Finland
64776456
France France
-1776967632
Germany Germany
-935869485
Greece Greece
92444
Ireland Ireland
1
Italy Italy
3281
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
-935869485
Poland Poland
223763217
Romania Romania
-935869485
Russia Russia
-1445895122
Serbia Serbia
1
Sweden Sweden
27137216
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
624721756
United Kingdom United Kingdom
5535
United States United States
624721755
Unknown Country Unknown Country
-1445895120

Files

File Size Format Downloads
Kalagurka_bac_rob.pdf 759,56 kB Adobe PDF -907945541

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.