Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84618
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Персональна ресурсність студентської молоді з різними копінг-стратегіями
Authors Горяйстова, Т.А.
ORCID
Keywords ресурсність
ресурсность
resourcefulness
копінг-стратегії
копинг-стратегии
coping strategies
Type Bachelous Paper
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84618
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Горяйстова, Т.А. Персональна ресурсність студентської молоді з різними копінг-стратегіями [Текст]: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра; спец.: 053 - психологія / Т.А. Горяйстова; наук. керівник Н.М. Теслик. - Суми: СумДУ, 2021. - 87 с.
Abstract Бакалаврська робота присвячена вивченню актуального питання персональної ресурсності студентської молоді із різними копінг-стратегіями. У роботі було проаналізовано взаємозв’язки персональної ресурсності особистості з такими копінг-стратегіями як вирішення проблеми, пошук соціальної підтримки та уникнення проблеми. Було проаналізовано причини зниження та підвищення рівня особистісних ресурсів у студентів. Визначено поняття ресурс, копінг, персональні ресурси, копінг-поведінка, копінг-стратегії. Підібрано методики для дослідження рівня персональної ресурсності та копінг-стратегій особистості, обґрунтовано та здійснено їх дослідження, яке засвідчило, що персональна ресурсність особистості вимагає цілеспрямованого розвитку. Проаналізовано методи та методики розвитку опановучої поведінки та персональної ресурсності особистості. Обґрунтовано використання раціонально-емотивної терапії для розвитку персональних ресурсів та копінг поведінки у студентів закладів вищої освіти. Визначено найбільш ефективні психологічні напрями для їх розвитку. Розроблено програму розвитку опановучої поведінки, як засобу підвищення персональних ресурсів особистості. Проведено часткову апробацію цієї програми розвитку, описано особливості її проведення у онлайн-режимі, проаналізовано етапи її проведення та отримані результати.
Бакалаврская работа посвящена изучению актуального вопроса персональной ресурсности студенческой молодежи с различными копинг-стратегиями. В работе были проанализированы взаимосвязи персональной ресурсности личности с такими копинг-стратегиями как решение проблемы, поиск социальной поддержки и избежания проблемы. Были проанализированы причины снижения и повышения уровня личностных ресурсов у студентов. Определено понятие ресурс, копинг, персональные ресурсы, копинг-поведение, копинг-стратегии.
The bachelor's thesis is devoted to the study of the topical issue of personal resourcefulness of students with different coping strategies. The work was analyzed the relationship between personal resourcefulness of an individual and such coping strategies as problem solving, seeking social support, and problem avoidance. The reasons for the decrease and increase in the level of personal resources in students were analyzed. The concepts of resource, coping, personal resources, coping behavior, coping strategies were defined. Methods for the study of the level of personal resourcefulness and coping strategies of the individual were selected, their research, which revealed that the personal resourcefulness of an individual requires purposeful development, was substantiated and carried out. Methods and techniques of development of mastering behavior and personal resourcefulness of the personality was analyzed. The use of rational-emotional therapy for the development of personal resources and coping behavior in students of higher education institutions was substantiated. The most effective psychological directions for their development were determined. The program of development of mastering behavior as means of increase of personal resources of the person was developed. A partial approbation of this development program was carried out, the peculiarities of its realization in the online mode were described, the stages of its implementation and its results were analyzed.
Appears in Collections: Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК)

Views

China China
1278896032
France France
1
Germany Germany
74660
Greece Greece
287
Ireland Ireland
348487207
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1278896033
South Korea South Korea
1
Ukraine Ukraine
247135667
United Kingdom United Kingdom
1555541
United States United States
681642568
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Austria Austria
15331843
Belgium Belgium
1
Canada Canada
1555546
China China
1
Czechia Czechia
24099
Finland Finland
74656
France France
22994069
Germany Germany
1278896035
Ireland Ireland
7387
Italy Italy
1
Japan Japan
15331842
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
681642573
Norway Norway
1
Poland Poland
190563
Romania Romania
1
Russia Russia
247135670
Serbia Serbia
1
Slovakia Slovakia
1
Sweden Sweden
24096
Ukraine Ukraine
-458279296
United Kingdom United Kingdom
3494
United States United States
247135664
Unknown Country Unknown Country
14771

Files

File Size Format Downloads
Goryaistova_bac_rob.pdf 543,54 kB Adobe PDF 2052083020

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.