Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85545
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Impact of Customer Engagement on Retailer's Brand Equity Components
Other Titles Вплив рівня залученності клієнтів на капітал бренду ритейлера
Authors Gallart-Camahort, V.
Callarisa-Fiol, L.
Sanchez-Garcia, J.
ORCID
Keywords капітал бренда
брендинг
залученість
лояльність
роздрібний продавець
brand equity
branding
engagement
loyalty
retailer
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85545
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Gallart-Camahort, V., Callarisa-Fiol, L., & Sanchez-Garcia, J. (2021). The Impact of Customer Engagement on Retailer's Brand Equity Components. Marketing and Management of Innovations, 3, 127-138. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.3-11
Abstract Формування сильного бренду є одним із ключових завдань будь-якого бізнесу. Систематизація наукових напрацювань засвідчила висхідний інтерес науковців до вивчення поняття капіталу бренду та залученості клієнтів у різних предметних областях. Відповідно до результатів узагальнення теоретичних досліджень встановлено, що зазначені вище поняття є недостатньо дослідженими у секторі роздрібної торгівлі. Головною метою даної статті є аналіз сили впливу залученності клієнтів на елементи капіталу рітейл-бренду. До теоретичної моделі дослідження включено результати попередніх напрацювань. Для досягнення поставленої мети застосовано концептуальну модель, яка включає елементи капіталу бренду (обізнаність, сприймана якість, імідж, суб’єктивна цінність та лояльність). Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 623 респондентів за допомогою структурованого опитувальника із закритими питаннями за 5- бальною шкалою Лайкерта. Емпіричне дослідження проведено з використанням інструментарію стверджувального факторного аналізу. Гіпотетична причинно-наслідкова модель базується на змінних капіталу бренду та рівня залученості клієнтів. Результати емпіричного дослідження засвідчили, що рівень залучення клієнтів має статистично значущий позитивний вплив на всі елементи капіталу рітейл-бренду (окрім іміджу). При цьому більш суттєвим є вплив на рівні обізнаності, лояльності та сприйняття якості бренду його клієнтами. Результати дослідження можуть бути корисними для рітейл-менеджерів при формуванні стратегії залучення клієнтів та взаємодії з ними, як в Інтернет середовищі, так і в офлайнових точках продажу. Для подальших досліджень доцільним є розширення географії опитування шляхом залучення респондентів із різних регіонів та країн, що дозволить виявити відмінності у їх поведінці.
Strong brand equity is important for any business. Although the concept of brand equity has been studied in various fields, its analysis has not been as extensive in the retail sector. On the other hand, the analysis of engagement is gaining more importance in recent times. Customer engagement is an increasingly relevant and researched topic. However, studies that relate this concept to retail trade are not common. The present work aims to analyze the effect of engagement on the different components of retail brand equity. The a priori model considers the previous research and the proposed hypotheses. A Confirmatory Factor Analysis is performed, based on the data obtained through a structured questionnaire with closed questions and a 5-point Likert-type response scale. The study sample consists of 623 respondents. This study involved a conceptual model that includes the brand equity dimensions (awareness, perceived quality, image, perceived value, and loyalty) to gain the research goal. The hypothesized causal model relates the variables that make up brand equity and the engagement influence on them. The empirical analysis results showed that customer engagement positively affects all the components of the brand equity retailer (except its image), mainly concerning retailer awareness, loyalty, and perceived quality. The authors concluded that retailer awareness, loyalty towards the retailer, and retailer perceived quality are influenced by engagement. Consequently, it would be necessary for the retailer manager to pay special attention to creating actions that contribute to customers' engagement in the different areas of interaction with them, both online and at the physical point of sale. For future studies, the geographic space should be expanded, considering different regions or even countries and observing possible differences in the behavior of the interviewees.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

China China
1
Germany Germany
594
Ireland Ireland
77043
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
1147314
United Kingdom United Kingdom
534141
United States United States
7575298
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1192

Downloads

Brazil Brazil
1
China China
2294431
Ecuador Ecuador
1
France France
1
Germany Germany
339547
Indonesia Indonesia
144953
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
1
Peru Peru
1147310
Qatar Qatar
1
Singapore Singapore
7147
South Africa South Africa
1
Spain Spain
197
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
534144
Ukraine Ukraine
2294431
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
9335586
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Gallart_Camahort_brand_equity.pdf 511,72 kB Adobe PDF 16097760

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.