Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85569
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Estimating the Efficiency of the Green Energy Services’ Marketing Management Based on Segmentation
Other Titles Оцінювання ефективності управління маркетинговими послугами зеленої енергетики на основі сегментації
Authors Brych, V.
Zatonatska, T.
Dluhopolskyi, O.
Borysiak, O.
Vakun, O.
ORCID
Keywords сегменти ринку
сталий розвиток
зміна клімату
альтернативна енергетика
кліматична політика
відновлювані джерела енергії
безпека енергії та навколишнього середовища
управління енергією
розумні мережі
market segments
sustainable development
climate change
alternative energy
climate policy
renewable energy sources
energy and environmental safety
energy management
Smart Grids
energy service companies.organizational scheme
energy
smart grids
stakeholders
maturity model
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85569
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Brych, V., Zatonatska, T., Dluhopolskyi, O., Borysiak, O., Vakun, O. (2021). Estimating the Efficiency of the Green Energy Services’ Marketing Management Based on Segmentation. Marketing and Management of Innovations, 3, 188-198. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.3-16
Abstract Енергетична безпека зазнає суттєвих ризиків як на етапах виробництва, розподілу, так і на етапах постачання й споживання енергії. Сезонне зменшення або збільшення споживчого попиту на енергоресурси через зміни клімату негативно впливає на збалансування енергетичної системи. Стаття присвячена оцінці факторів маркетингового управління послугами «зеленої енергетики» та розробці моделі оцінки зеленої енергії як інноваційного продукту на основі сегментації ринку енергії. Cегментація енергетичного ринку дозволяє виокремити його базові складові як на основі використання та споживання енергії з природних невідновлюваних джерел, так і виробництва та споживання альтернативної енергії (зелена енергія), а також енергетичних послуг різного рівня. Проаналізовано стан інноваційного розвитку зеленої енергетики як продукту, екологічно чистих енергетичних послуг та інтелектуальної енергомережі на основі використання енергії з природних відновлюваних джерел. Відзначена позитивна тенденція зростання попиту на електромобілі та розширення географії зарядних станцій. Для подальшого позиціонування зеленої енергії як інноваційного продукту на енергетичному ринку доцільним є проведення освітніх кампаній з популяризації електромобілів, вивчення екологічної поведінки користувачів транспорту тощо. Aктивний процес реформування енергетичного ринку України ґрунтується на конкуренції та враховує міжнародний досвід реформування. Зокрема, вже функціонують ринок електроенергії, ринок газу, які забезпечують роботу систем розподілу енергії, диверсифікацію енергоносіїв постачання та можливість незалежного вибору споживачами постачальника газу чи електроенергії. Використано інтегрований сегментний підхід до моделювання оцінки екологічної енергії як інноваційного продукту на енергетичному ринку, а також інтервальні моделі, описані дискретними рівняннями. Беручи це до уваги вищенаведене, перспективним напрямком для подальших досліджень є розробка методологічного підходу до оцінки моделі управління просуванням послуг із зеленої енергетики в контексті розвитку розумних енергомереж.
Energy security undergoes risks at the level of production, storage, distribution, supply and consumption of energy. Seasonal decrease or increase in demand for energy resources at the consumers’ level due to climate change has a negative impact on the energy system balancing. The article is devoted to estimating the factors of the green energy services’ marketing management and developing a model for estimating of green energy as an innovative product based on the segmentation of the energy market. The energy market segmentation allows to single out its basic components based on the use and consumption of energy from natural non-renewable sources, and the production and consumption of alternative energy (green energy), as well as energy services of different levels. To determine the factors of the green energy services marketing management, the energy market was segmented. The innovative development of green energy as a product, green energy services and smart energy grid based on the use of energy from natural renewable sources was discovered. There is a positive trend of increasing demand for electric vehicles and expanding the geography of charging stations. For further positioning of green energy as an innovative product in the energy market, it is advisable to conduct educational campaigns to promote electric vehicles, study the environmental behavior of transport users et. The active process of the Ukrainian energy market reforming is based on competition and considers the international experience of reform. In particular, the electricity market, the gas market, which ensure the operation of energy distribution systems, the diversification of energy supply sources, and the possibility of independent choice of consumers of gas or electricity suppliers are already functioning. This led to the use of an integrated segment approach to modeling the estimating of green energy as an innovative product in the energy market. To determine the green energy estimating as an innovative product in the energy market used of the interval models described by the discrete difference equations. Taking into account the above, a promising area for further research is to develop a methodological approach to assessing the management model for the promotion of green energy services in the context of the development of smart grids.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
115629276
Canada Canada
1
China China
25434596
Germany Germany
1
Greece Greece
3571
India India
1
Ireland Ireland
60888
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
152
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Spain Spain
1
Sweden Sweden
855
Ukraine Ukraine
3455422
United Kingdom United Kingdom
1102257
United States United States
85564383
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
7143

Downloads

Canada Canada
6909994
China China
55499490
Croatia Croatia
1
Czechia Czechia
1
France France
6909991
Germany Germany
1102255
Ireland Ireland
121774
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
1
Pakistan Pakistan
76
Romania Romania
1
Singapore Singapore
860
Spain Spain
1
Sri Lanka Sri Lanka
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
11541142
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
11541143
United States United States
115629276
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Brych_mmi_3_2021.pdf 384,34 kB Adobe PDF 209256014

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.