Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85579
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Adoption of Social Media Marketing by Home-based Businesses in Saudi Arabia
Other Titles Просування сімейного бізнесу через соціальні мережі: досвід Саудівської Аравії
Authors Alharthi, A.
Alhothali, G.T.
ORCID
Keywords корисність
маркетинг соціальних мереж
мікробізнес
модель прийняття технологій
соціальний вплив
home-based businesses
micro-businesses
social media marketing
social influence
technology acceptance model
usefulness
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85579
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Alharthi, A., Alhothali, G. T. (2021). The Adoption of Social Media Marketing by Home-based Businesses in Saudi Arabia. Marketing and Management of Innovations, 3, 252-263. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.3-21
Abstract Соціальні мережі певною мірою обумовили трансформацію бізнес-процесів та привернули увагу практиків, науковців та політиків. Авторами визначено, що використання соціальних мереж бізнесом дозволяє отримати низку позитивних ефектів, а саме підвищити рівень відкритості та лояльності споживачів до компанії, Крім цього використання соціальних мереж забезпечує пряму комунікацію зі споживачами. Авторами наголошено, що існуючі дослідження переважно фокусуються на аналізі використання соціальних мереж великими компаніями, а не мікропідприємствами (у тому числі сімейними підприємствами). У статті проаналізовано ефективність та перспективи використання соціальних мереж сімейними підприємствами в Саудівській Аравії. Дослідження базується на моделі прийняття технологій (Technology Acceptance Model). Вибірку дослідження сформовано на основі онлайн-опитувальник 188 власників сімейного бізнесу. Для емпіричного підтвердження висунутих гіпотеззастосовано структурне моделювання та програмне забезпечення SPSS, Amos. Результати дослідження засвідчили, що рівень очікуваної корисності від використання соціальних мереж має позитивний статистично значущий вплив на наміри використовувати маркетингових інструментів у соціальних мережах. При цьому легкість застосування соціальних мереж позитивно впливає на рівень очікуваної корисності від їх використання. У статті описано профіль власників сімейного бізнесу в Саудівській Аравії, визначено їх демографічні та поведінкові характеристики (ґендер, вік, освіта, професійних досвід). Результати дослідження можуть бути використанні урядом Саудівській Аравії при формуванні інструментів стимулювання розвитку мікропідприємництва, зокрема сімейного бізнесу. Авторами запропоновано сформувати онлайн-платформу, що дозволить об’єднати інформацію про діючі сімейні підприємства в країні.
Social media applications have revolutionized doing business and attracted the attention of practitioners, scholars, and policymakers. Social media applications offer business owners plenty of benefits as it enables businesses to get exposed, gain competitive advantage, and communicate with customers. However, limited studies have considered measuring the adoption of social media marketing by micro-businesses, such as home-based businesses (HBBs). This research examines social media adoption by home-based companies in Saudi Arabia using the Technology Acceptance Model (TAM). A self-administered online questionnaire is utilized to collect data. A total of 188 home-based business owners completed the questionnaires. Structural equation modeling using SPSS, Amos is utilized for data analysis. The findings show that perceived usefulness and social influence positively impact the Intention to use social media marketing. Ease of use positively influences perceived usefulness. Further, the Intention to use has a subsequent impact on user behavior. The study has implications for policy, decision-makers, and the General authority of SMEs (Monsha’at) in Saudi Arabia. The research results show that social influence is a significant positive predictor of social media marketing usage. Besides, the Intention to use social media marketing has a statistically positive impact on user behavior. The study validates the TAM model in a rarely studied context due to its invisible nature. The authors also describe a profile of HBBs owners in Saudi Arabia by explaining their demographic and behavioral characteristics regarding owners’ gender, age and education, and prior experience. This paper contributes original empirical evidence on the adoption of social media marketing by the HBBs in Saudi Arabia. Given the lack of previous studies on this micro-business sector in general and Saudi Arabia, these findings are essential. The present study demonstrates several managerial implications. First of all, policymakers should consider this microbusiness sector when developing policies and strategies to provide support and support. The government should establish an electronic platform that connects all business owners.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
32610
China China
929458249
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Germany Germany
151452
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
32627
Ireland Ireland
1712544843
Kenya Kenya
32614
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
721293
Netherlands Netherlands
1521
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
16681
Philippines Philippines
32609
Saudi Arabia Saudi Arabia
683291353
South Africa South Africa
1
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
108
Tanzania Tanzania
1
Ukraine Ukraine
86103
United Kingdom United Kingdom
1886260457
United States United States
-1987507299
Unknown Country Unknown Country
-1987507307
Vietnam Vietnam
721291
Zimbabwe Zimbabwe
251302

Downloads

Australia Australia
1
Canada Canada
57452787
China China
-1987507301
Czechia Czechia
1
Egypt Egypt
1
Germany Germany
-1987507303
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
2852429
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
140162910
Italy Italy
1
Jordan Jordan
2852432
Kenya Kenya
1515
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
721294
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
1
Oman Oman
1
Peru Peru
1
Poland Poland
1
Puerto Rico Puerto Rico
1
Russia Russia
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
683291354
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
1
Spain Spain
54786481
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
112308
United Kingdom United Kingdom
683291359
United States United States
-1987507302
Unknown Country Unknown Country
1
Uzbekistan Uzbekistan
1
Vietnam Vietnam
1
Zimbabwe Zimbabwe
1

Files

File Size Format Downloads
Amna_Ali_Alharthi_mmi_3_2021.pdf 368,52 kB Adobe PDF -42029717

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.