Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85677
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Аналіз циклічності показників діяльності банківських установ в розрізі впровадження інноваційних технологій обслуговування клієнтів
Other Titles Cyclicity analysis of the bank performance indicators in terms of the implementation of innovative customer service technologies
Authors Kuzmenko, Olha Vitaliivna  
Овчаренко, В.О.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-8575-5725
Keywords інновації
циклічність
прогнозування
гармонічний аналіз
банк
innovations
cyclicity
forecasting
harmonic analysis
bank
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85677
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Кузьменко, О. В., Овчаренко, В. О. Аналіз циклічності показників діяльності банківських установ в розрізі впровадження інноваційних технологій обслуговування клієнтів // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2021. № 1. С. 179−187. DOI: 10.21272/1817-9215.2021.1-21
Abstract Технологічний розвиток, особливо в галузі інформаційно-комунікаційних технологій, змінює банківський бізнес. Впровадження інноваційних ІКТ обслуговування клієнтів в банківський сфері дозволяє банківським установам нарощувати свою клієнтську базу і зменшувати витрати. Відповідно, дослідження показників, що характеризують зміну витрат і клієнтської бази, їх тенденцій і сезонних та/або циклічних змін, дозволить прогнозувати розвиток банківської сфери та впровадження сучасних технологій в їх діяльність, що, в свою чергу, дозволить зменшувати вплив неефективних управлінських і інвестиційних рішень при впровадженні новітніх технологій у свою діяльність. Метою дослідження є виявлення тенденції і циклічності зміни значень показників банківської діяльності та їх зв’язку з впровадженням інноваційних технологій банківськими установами У статті проведено аналіз показників загальних адміністративних витрат та комісійних доходів банків України за період з січня 2009 р. по грудень 2020 р., оскільки зазначені показники опосередковано характеризують впровадження і використання інноваційних технологій банківськими установами. В результаті проведеного дослідження для обох показників були побудовані моделі, що включають трендові і циклічні складові. Точність побудованих моделей знаходиться в межах 10%. Аналіз циклічності показників здійснювався методами гармонічного аналізу з використанням пакету PTC Mathcad 6.0. Обидва показники демонструють тенденцію до зростання. Виявлені періоди коливань складових показника загальних адміністративних витрат складають 3, 4 і 72 місяці, показника комісійних доходів - 14.4, 28.8 і 72 місяці. За побудованими моделями показників загальних адміністративних витрат і комісійних доходів, побудовано прогноз змін значень показників на 2021 рік, що може бути враховано при плануванні і прогнозуванні розвитку банківської системи України і вплив інноваційних технологій на цей розвиток.
Technological development, especially in the field of information and communication technologies, are changing the banking business. The implementation of innovative information and communication technologies for customer service in the banking sector allows banks to increase the number of customers and reduce their costs. The study of indicators that characterize changes in bank costs and customer number, their trends and seasonal or cyclical changes, will predict the development of the banking sector and the introduction of modern technologies in their activities, which, in turn, reduce the impact of inefficient management and investment decisions when implementing the latest technologies in their activities. The purpose of the study is to identify the trend and cyclical changes in the values of banking indicators and their relationship with the implementation of innovative technologies by banks. This paper has analyzed the indicators of general administrative expenses and commission income of Ukrainian banks for the period from January 2009 to December 2020, as these indicators indirectly characterize the implementation and use of innovative technologies by banks. This paper constructs indicators change models of general administrative expenses and commission incomes which include trend and cyclical components. The models' accuracy is within 10%. The analysis of indicators' cyclicity was performed by methods of harmonic analysis using the package PTC Mathcad 6.0. Both indicators show an increasing trend. The identified periods of fluctuations in the components of the total administrative expenses are 3, 4 and 72 months. The identified periods of fluctuations in the components of the commission income are 14.4, 28.8 and 72 months. The paper has made the forecast of indicators of general administrative expenses and commission incomes for 2021. The results of this study can be considered at planning and forecasting of development of banking system of Ukraine and influence of innovative technologies on this development.
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка

Views

China China
1395967
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
22713
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
137
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
2791935
United Kingdom United Kingdom
92464
United States United States
10746630
Unknown Country Unknown Country
5373316

Downloads

Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
1
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
418340
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
10746631

Files

File Size Format Downloads
Kuzmenko_innovations.pdf 537,27 kB Adobe PDF 11164975

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.