Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86027
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Стан реалізації окремих фундаментальних принципів протидії корупції в Україні
Authors Bondarenko, Olha Serhiivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-2288-1393
Keywords корупція
коррупция
corruption
протидія корупції
противодействие коррупции
anti-corruption
принципи права
принципы права
principles of law
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86027
Publisher Національний університет «Одеська юридична академія»
License Copyright not evaluated
Citation Бондаренко О. Стан реалізації окремих фундаментальних принципів протидії корупції в Україні // Юридичний вісник. 2021. № 1. С. 138-142.
Abstract Стаття присвячена важливій та актуальній темі – характеристиці стану реалізації окремих фундаментальних принципів протидії корупції в Україні. Автор зосереджує увагу на тому, що ефективність виконання завдання з протидії корупції знаходиться у прямій залежності з необхідністю чіткого та виваженого формулювання основних ідей такої діяльності. Правильне формулювання правил поведінки є ключем до її продуктивності. Крім того, з’ясовано, що у юриспруденції поняття правових принципів тлумачать по-різному, зокрема, вчені використовують такі категорії, як початкові теоретичні визначення, обґрунтування, керівні принципи (ідеї), загальні приписи, керівні принципи, закономірності, зміст тощо. Зосереджено увагу на тому, що значення верховенства права для кожної діяльності підтверджується його закріпленням у ст. 8 Конституції України. Крім того, тлумачення його юридичного змісту міститься у рішенні Конституційного Суду України від 2 листопада 2004 р. № 15-рп/2004. В якому зазначено, що верховенство права – це панування права в різних формах у суспільстві. Наступним фундаментальним принципом є принцип законності. Важливість цього принципу для функціонування держави настільки важлива, що законодавча влада закріплює його у різних формах у декількох статтях Конституції України. На думку автора, ступінь того, наскільки цей принцип насправді реалізовується загалом, і особливо стосовно запобігання та боротьби з корупцією, викликає занепокоєння. Відсутність законодавчої основи для вжиття таких заходів є підставою для розробки і прийняття відповідних нормативно-правових актів. Принцип гласності тлумачиться як принцип зв’язків з громадськістю та відкритості всіх органів, уповноважених боротися з корупцією. Конституція України не містить норми, яка б чітко закріплювала принцип відкритості та прозорості, але він може бути виведений з ряду конституційних норм. Зроблено висновок, що антикорупційна діяльність в Україні, як і будь-яка інша діяльність, ведеться за певними основними ідеями, які є керівними принципами. Особливе значення серед цих принципів мають – фундаментальні. Адже, саме ці принципи визначають антикорупційну стратегію та вектор її реалізації. У контексті всебічної протидії корупції в Україні важливим є законодавче закріплення основних принципів протидії корупції.
Статья посвящена важной и актуальной теме – характеристике реализации отдельных фундаментальных принципов противодействия коррупции в Украине. Автор сосредотачивает внимание на том, что эффективность выполнения задачи по противодействию коррупции находится в прямой зависимости с необходимостью четкой и взвешенной формулировки основных идей такой деятельности. Правильная формулировка правил поведения является ключом к ее производительности. Кроме того, установлено, что в юриспруденции понятие правовых принципов толкуют по-разному, в частности, ученые используют такие категории, как начальные теоретические определения, обоснования, руководящие принципы (идеи), общие предписания, руководящие принципы, закономерности, содержание и т.д. Сосредоточено внимание на том, что значение верховенства права для каждой деятельности подтверждается его закреплением в ст. 8 Конституции Украины. Кроме того, толкование его юридического содержания содержится в решении Конституционного Суда Украины от 2 ноября 2004 г. № 15-рп/2004. В котором указано, что верховенство права – это господство права в разных формах общества. Следующим базовым принципом является принцип законности. Важность этого принципа для функционирования государства столь важна, что законодательная власть закрепляет его в разных формах в нескольких статьях Конституции Украины. По мнению автора, степень того, насколько этот принцип действительно реализуется в целом, и особенно в отношении предотвращения и борьбы с коррупцией, вызывает беспокойство. Отсутствие законодательной основы для принятия таких мер является основанием для разработки и принятия соответствующих нормативно правовых актов. Принцип гласности толкуется как принцип связей с общественностью и всех органов, уполномоченных бороться с коррупцией. Конституция Украины не содержит нормы, четко закрепляющей принцип открытости и прозрачности, но он может быть выведен из ряда конституционных норм. Сделано вывод, что антикоррупционная деятельность в Украине, как и любая другая деятельность, ведется по определенным основным идеям, которые являются руководящими принципами. Особое значение среди этих принципов имеют фундаментальные. Именно эти принципы определяют антикоррупционную стратегию и вектор ее реализации. В контексте всестороннего противодействия коррупции в Украине важно законодательное закрепление основных принципов противодействия коррупции.
The article is devoted to an important and topical topic – the characteristics of the implementation of certain fundamental principles of anti-corruption in Ukraine. The author focuses on the fact that the effectiveness of the task of combating corruption is directly dependent on the need for a clear and balanced formulation of the main ideas of such activities. Proper formulation of rules of conduct is the key to its productivity. In addition, it was found that in jurisprudence the concepts of legal principles are interpreted differently, in particular, scholars use such categories as initial theoretical definitions, justifications, guidelines (ideas), general prescriptions, guidelines, patterns, content, and so on. Attention is focused on the fact that the importance of the rule of law for each activity is confirmed by its enshrinement in Art. 8 of the Constitution of Ukraine. In addition, the interpretation of its legal content is contained in the decision of the Constitutional Court of Ukraine of November 2, 2004 № 15-rp / 2004. It states that the rule of law is the rule of law in various forms in society. The next fundamental principle is the principle of legality. The importance of this principle for the functioning of the state is so important that the legislature enshrines it in various forms in several articles of the Constitution of Ukraine. According to the author, the degree to which this principle is actually implemented in general, and especially in relation to preventing and combating corruption, is questionable. The lack of a legal basis for such measures is the basis for the development and adoption of relevant regulations. The principle of publicity is interpreted as the principle of public relations and openness of all bodies authorized to fight corruption. The Constitution of Ukraine does not contain a norm that would clearly enshrine the principle of openness and transparency, but it can be derived from a number of constitutional norms. It is concluded that anti-corruption activities in Ukraine, like any other activity, are conducted according to certain basic ideas, which are guiding principles. Of particular importance among these principles are the fundamental ones. After all, it is these principles that determine the anti-corruption strategy and the vector of its implementation. In the context of comprehensive anti-corruption in Ukraine, it is important to legislate the basic principles of anti-corruption.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІП)

Views

Belgium Belgium
42500381
China China
7328850
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
19371
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
463
Montenegro Montenegro
1
Singapore Singapore
21250189
Ukraine Ukraine
496196
United Kingdom United Kingdom
110164
United States United States
42500379
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Canada Canada
1
China China
1
Germany Germany
496198
Lithuania Lithuania
1861
Montenegro Montenegro
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
42500376
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
21250188

Files

File Size Format Downloads
Bondarenko_principles of law.pdf 155.79 kB Adobe PDF 64248628

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.