Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86367
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Особливості перекладу фразеологічних одиниць в публіцистичних текстах коронавірусної тематики
Other Titles Features of the translation of phraseological units in publicistic texts on coronavirus topic
Authors Лазарєва, І.О.
ORCID
Keywords фразеологія
фразеология
phraseology
фразеологічні одиниці
фразеологические единицы
phraseological units
публіцистичний дискурс
публицистический дискурс
publicistic discourse
коронавірус
коронавирус
coronavirus
методика викладання
методика преподавания
teaching methodology
описовий переклад
описательный перевод
descriptive translation
фразеологічний аналог
фразеологический аналог
phraseological analogue
калькування
калька
calque
контекстуальна заміна
контекстуальная замена
contextual substitution
Type Masters thesis
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86367
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Лазарєва І.О. Особливості перекладу фразеологічних одиниць в публіцистичних текстах коронавірусної тематики : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 035 – філологія / наук. кер. Г. В. Чуланова. Суми : СумДУ, 2021. 85 с.
Abstract Мета: полягає в аналізі специфіки перекладу фразеологізмів на прикладах коронавірусних публіцистичних текстів, у виявленні труднощів з якими стикаються перекладачі, та висвітленні фразеологізмів в COVID-тематиці у сьогоднішній періодиці, а також в створенні оптимального комплексу вправ, які допоможуть вдосконалити перекладацьку компетенцію студента-перекладача. Теоретичне значення: полягає у розгляді фразеологічних одиниць в коронавірусних текстах, аналізу способів перекладу фразеологізмів у публіцистичних текстах та розробленні комплексу вправ на базі публіцистичних текстів. Актуальність теми зумовлена нерозкритістю застосування фразеологічних зворотів у сфері публіцистики, та безпосередньо природою фразеологічних одиниць, яка і створює безліч труднощів не тільки для іноземного читача, але і для перекладача, що займається адаптацією іноземного вислову на мову перекладу. Також, у галузі перекладознавства відчуваються суттєві пробіли в дослідженнях щодо використання фразеологічних одиниць в публіцистиці, та специфіки відтворення фразеологізмів на українську мову. Під час написання роботи була застосована наступна методологічна база дослідження: 1. загально-наукові методи (критичний аналіз літературних джерел, спостереження, моделювання, і дедуктивний та індуктивний); 2. лінгвістичні методи (порівняння, зіставний та типологічний метод). Під час написання наукової роботи було здійснено теоретичне обґрунтування фразеологічних одиниць, відбувся розгляд використання фразеологізмів у публіцистичних текстах, а також був проведений аналіз особливостей використання фразеологічних зворотів на прикладах публіцистичних текстів коронавірусної тематики. Можна відмітити, що вид фразеологічної одиниці не впливав на обраний спосіб перекладу, велику роль грав контекст, наявність еквівалента чи аналога у мові перекладу, та культурна складова фразеологізму. Після критичного аналізу наукових джерел, можна зробити висновок, що врахування особливостей фразеологічних одиниць, дотримання етапів підготовки студентів, правильний розвиток компетенцій студентів-перекладачів стають базовими критеріями для створення комплексу вправ. Згідно з нашим дослідженням, навчання перекладу фразеологізмів на основі публіцистики допоможе сформувати знання студентів з лінгвокраїнознавчої сторони, поглибити знання з граматичних та лексичних особливостей, вдосконалити соціокультурну, перекладацьку та комунікативну компетенції студента.
Цель: заключается в анализе специфики перевода фразеологизмов на примерах коронавирусных публицистических текстов, в выявлении трудностей, с которыми сталкиваются переводчики, и раскрытии фразеологизмов в COVID-тематике в сегодняшней периодике, а также в создании оптимального комплекса упражнений, которые помогут усовершенствовать компетенцию студента-переводчика. Теоретическое значение: состоит в рассмотрении фразеологических единиц в коронавирусных текстах, анализе способов перевода фразеологизмов в публицистических текстах и разработке комплекса упражнений на базе публицистических текстов. Актуальность темы обусловлена нераскрытостью применения фразеологических оборотов в сфере публицистики, и непосредственно природой фразеологических единиц, которая создает множество трудностей не только для иностранного читателя, но и для переводчика, занимающегося адаптацией иностранного выражения на язык перевода. Также в области переводоведения ощущаются существенные пробелы в исследованиях по использованию фразеологических единиц в публицистике и специфике воспроизведения фразеологизмов на украинский язык. При написании работы была применена следующая методологическая база исследования: 1. общенаучные методы (критический анализ литературных источников, наблюдение, моделирование, а также дедуктивный и индуктивный); 2. лингвистические методы (сравнение, сопоставимый и типологический метод). При написании научной работы было осуществлено теоретическое обоснование фразеологических единиц, состоялось рассмотрение использования фразеологизмов в публицистических текстах, а также был проведен анализ особенностей использования фразеологических оборотов на примерах публицистических текстов коронавирусной тематики. Можно заметить, что вид фразеологической единицы не влиял на выбранный способ перевода, большую роль играл контекст, наличие эквивалента или аналога в языке перевода и культурная составляющая фразеологизма. После критического анализа научных источников, можно заключить, что учет особенностей фразеологических единиц, соблюдение этапов подготовки студентов, правильное развитие компетенций студентов-переводчиков становятся базовыми критериями для создания комплекса упражнений. Согласно нашему исследованию, обучение переводу фразеологизмов на основе публицистики поможет сформировать знания студентов с лингвострановедческой стороны, углубить знания по грамматическим и лексическим особенностям, усовершенствовать социокультурную, переводческую и коммуникативную компетенцию студента.
Goal: to analyze the specifics of translation of phraseological units on the basis of coronavirus publicistic texts, to reveal the challenges faced by translators, and to cover phraseological units in COVID-topic in today’s periodicals, as well as to create effective complex of exercises, that will help to improve the translator’s skills. Theoretical meaning: сonsists in the consideration of the phraseological units in the coronavirus texts, the analysis of the methods of translation of phraseological units in the publicistic texts, and the development of a complex of exercises on the basis of the publicistic texts. The relevance of the topic is determined by the lack of discovery of the use of phraseological units in the publicism and directly the nature of phraseological units, which creates many challenges both for the foreign reader and for the translator involved in the adaptation of a foreign expression into the target language. There are also significant gaps in the field of translation studies in research on the use of phraseological units in publicism and the specifics of the phraseological units’ translation into the Ukrainian language. During the research the following methodological basis of the study was applied: 1. general scientific methods (critical analysis of literary sources, observation, modeling, as well as deductive and inductive); 2. linguistic methods (comparison, contrastive and typological method). In the course of the scientific paper, a theoretical background of phraseological units was carried out, the use of phraseological units in publicistic texts was examined, and the analysis of the peculiarities of using phraseological units on the basis of publicistic texts of coronavirus issue was carried out. It can be noted that the type of phraseological unit did not affect the chosen method of translation ‒ the context, the presence of an equivalent or analogue in the target language and the cultural aspect of the phraseological unit played a major role. After a critical analysis of scientific sources, we can conclude that consideration of the features of phraseological units, compliance with the stages of student training, the proper development of student-translator competences become the basic criteria for creating a complex of exercises. Based on our research, teaching the translation of phraseological units based on publicity will help to develop students’ knowledge with regard to linguistic and culture studies, to enhance the knowledge of grammatical and lexical features, to improve the socio-cultural, interpreting and communicative competence of a student.
Appears in Collections: Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК)

Views

Belgium Belgium
1
Canada Canada
1
China China
330383106
Finland Finland
140876
France France
1
Germany Germany
546979904
Greece Greece
2615
Ireland Ireland
-1695859591
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Kazakhstan Kazakhstan
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Norway Norway
1
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
-847929793
Spain Spain
11141
Switzerland Switzerland
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
-1695859596
United Kingdom United Kingdom
660765487
United States United States
-524649654
Unknown Country Unknown Country
1069167116

Downloads

Austria Austria
-1695859589
Belarus Belarus
265863318
Belgium Belgium
236561895
Brazil Brazil
-847929795
Canada Canada
1461272161
China China
-1695859592
Croatia Croatia
-847929805
Cyprus Cyprus
-201369509
Czechia Czechia
660765492
Denmark Denmark
22368
Estonia Estonia
265863284
Finland Finland
265863225
France France
-201369517
Georgia Georgia
1
Germany Germany
660765489
Gibraltar Gibraltar
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
1895287753
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
330383107
Italy Italy
-524649655
Japan Japan
660765488
Jordan Jordan
1
Kazakhstan Kazakhstan
61894
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
546979926
Moldova Moldova
236561819
Montenegro Montenegro
1
Netherlands Netherlands
-847929802
North Macedonia North Macedonia
2583
Norway Norway
546979908
Pakistan Pakistan
1
Poland Poland
-847929791
Portugal Portugal
1
Romania Romania
-201369518
Russia Russia
-847929789
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
2630
Slovakia Slovakia
330383108
South Africa South Africa
265863010
South Korea South Korea
2232587
Spain Spain
-201369480
Sweden Sweden
-73856292
Switzerland Switzerland
1895287774
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
546979914
Ukraine Ukraine
-1695859587
United Kingdom United Kingdom
546979930
United States United States
-847929794
Unknown Country Unknown Country
-847929800

Files

File Size Format Downloads
Lazarieva_mag_rob.pdf 1.37 MB Adobe PDF -805342641

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.