Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86473
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovations in Human Resources Management of Higher Education Institutions: Technostress Factors
Other Titles Інновації в управлінні персоналом закладів вищої освіти: вплив технологічних стрес-факторів
Authors Bencsik, A.
Csinger, B.
ORCID
Keywords заклад вищої освіти
інформаційний потік
суспільна хвороба
вплив технологій
викладачі університетів
higher education institution
information flood
public disease
technological impact
university lecturers
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86473
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Bencsik, A., & Csinger, B. (2021). Innovations in Human Resources Management of Higher Education Institutions: Technostress Factors. Marketing and Management of Innovations, 4, 55-67. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-05
Abstract У статті розглянуто вплив технологічних стрес-факторів на ефективність управління трудовими ресурсами у закладах вищої освіти. Авторами наголошено, що лавиноподібний розвиток інформаційних технологій спричинює нарощування кількості появи техностресів та їх сили впливу на населення, у тому числі викладачів та науковців. Результати аналізу теоретичних досліджень засвідчили, що стрімкий інформаційний потік та широке використання технологічних інструментів сприяє посиленню фрустрації, тривожності та страху серед працівників освіти. Таким чином, актуальність даного дослідження полягає у необхідності привернення уваги суспільства до загроз техностресу задля збереження здоровʼя, якості життя та продуктивності на корпоративному рівні. Теоретичною основою дослідження є міжнародні напрацювання, присвячені питанням впливу технологічних стрес-факторів на ефективність управління трудовими ресурсами. Головною метою дослідження є визначення взаємозвʼязку між факторами виникнення техностресу у закладах вищої освіти Угорщини. Підґрунтям дослідження стали результати анкетування 237 викладачів закладів вищої освіти Угорщини. Практичну реалізацію усіх етапів даного дослідження здійснено з використанням інструментарію статистичного програмного забезпечення SPSS 22. Відповідно до мети дослідження авторами проведено лінійний регресійний аналіз. За результатами дослідження визначено пʼять головних тригерів техностресу, а саме: техно-перевантаження, техно-втручання, техноскладність, техно-безпека та техно-невизначеність. Авторами наголошено на синергетичному ефекті зазначених вище тригерів, що сприяє зростанню рівня техностресу серед викладачів закладів вищої освіти. Результати дослідження мають практичне значення для менеджменту закладів вищої освіти та можуть бути взяті до уваги для зниження рівня техностресу та його попередження.
The study on technostress is very significant in today's knowledge-based society. Technostress, which has developed due to the information-technology explosion over the past decade, plays an increasingly critical role in people’s lives. The study shows that the flood of information and the increased use of more technological tools could cause frustration, anxiety, and fear. The timeliness of the topic lies in the fact that if society does not pay attention to this new kind of public disease now, it would have a negative impact on people's health, quality of life, and efficiency at the corporate level. The study's theoretical background was analyzed by reviewing the international scientific literature available on the subject of technostress. The research aims to explore the relationship between factors belonging to the group of technostress creators concerning Hungarian higher educational institutions. In the study, the authors set up a research model to explore the relationship between technostress creators, which was examined using a quantitative questionnaire query. The study covered 237 employees working in higher education in Hungary. The results were analyzed in the SPSS 22 statistical program. During the evaluation, linear regression analysis was used to explore these relationships. The results demonstrated that the five components of technostress are technooverload, techno-invasion, techno-complexity, techno-insecurity, and techno-uncertainty. These frequently interact with each other in higher education. The results of the study point to the fact that the five components of technostress embodied in higher education institutions are interrelated, which, when appearing in the lives of university lecturers, contributes to the increase in the level of technostress. The research results could be useful for all higher education institutions in terms of what factors they should place great emphasis on to reduce or prevent technostress.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
235000
Canada Canada
1
Chile Chile
1
China China
35915
Egypt Egypt
1
Finland Finland
124
France France
35910
Germany Germany
35919
Greece Greece
669092
India India
1
Ireland Ireland
11087231
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
235003
Philippines Philippines
148
Sri Lanka Sri Lanka
1
Sweden Sweden
1
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
1
Turkey Turkey
17950
Ukraine Ukraine
161027507
United Kingdom United Kingdom
49557973
United States United States
867715633
Unknown Country Unknown Country
161027506
Vietnam Vietnam
669094

Downloads

Australia Australia
235001
Brazil Brazil
1
Canada Canada
483081244
China China
867715629
France France
49557971
Germany Germany
867715630
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
3273622
India India
49557980
Iran Iran
1
Ireland Ireland
22174453
Italy Italy
35866217
Kyrgyzstan Kyrgyzstan
1
Lithuania Lithuania
11087230
Malaysia Malaysia
183
Netherlands Netherlands
1
Peru Peru
1
Philippines Philippines
149
Portugal Portugal
1
Singapore Singapore
35916
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
11087230
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Turkey Turkey
5878157
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
35866218
United States United States
1252350017
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Bencsik_mmi_4_2021.pdf 322,33 kB Adobe PDF -599484438

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.