Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86525
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Digital Marketing as a Source of Competitive Advantage: Case Study of Slovak Republic
Other Titles Цифровий маркетинг як конкурентна перевага: на прикладі Словацької Республіки
Authors Nadanyiova, M.
Majerova, J.
Gajanova, L.
ORCID
Keywords цифровий маркетинг
конкурентна перевага
маркетингові комунікації
соціальні мережі
споживачі
digital marketing
competitive advantage
marketing communication
social media
consumers
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86525
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Nadanyiova, M., Majerova, J., & Gajanova, L. (2021). Digital Marketing as a Source of Competitive Advantage: Case Study of Slovak Republic. Marketing and Management of Innovations, 4, 92-103. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-08
Abstract У статті проаналізовано вплив цифрового маркетингу на розвиток компанії. Авторами наголошено, що стрімке зростання доступу до мережі Інтернет в останнє десятиліття мало суттєвий вплив на зміни купівельної поведінки та комунікації зі споживачами. Таким чином, застосування інструментарію цифрового маркетингу для покращення комунікації з наявними клієнтами та залучення нових в умовах високої конкуренції є актуальним. Головною перевагою цифрового маркетингу над традиційним є ефективніший механізм налагодження зв'язку із клієнтами та більший вплив на їх рішення у онлайнсередовищі. Головною метою дослідження є аналіз особливостей цифрового маркетингу на прикладі словацького бренду, визначення сприйняття словацькими споживачами цифрового маркетингу та формування рекомендацій для більш ефективного застосування інструментарію цифрового маркетингу у досліджуваній компанії. Для досягнення поставленої мети проведено теоретичний аналіз наукових напрацювань словацьких та міжнародних авторів. Вихідні дані для дослідження сформовано на основі наукових публікацій, професійних видань, щорічних звітів компанії та даних статистичної служби. Для визначення рівня сприйняття інструментів цифрового маркетингу споживачами, у ході дослідження проведено анкетування словацьких споживачів (старших 18 років. Джерелом даних для формування демографічного профілю споживачів стала державна служба статистичних даних Словацької Республіки. У ході дослідження застосовано загальнонаукові методи (порівняльний аналіз, дедукція та індукція) для опрацювання теоретичних даних, тоді як математикостатистичні методи – для оцінювання результатів анкетування, застосовуючи інструментарій програмного забезпечення IBM SPSS Statistics. За результатами анкетування визначено рівень обізнаності, відношення та задоволеність споживачів досліджуваним брендом. Результати теоретичного аналізу та анкетування засвідчили, що головними перевагами інструментів цифрового маркетингу є зростання конкурентних переваг компанії, підвищення рівнів лояльності клієнтів до бренду та його впізнаваності.
Nowadays, marketing in the digital environment is very important for every company. The reason is that internet use has more than doubled in the last decade, and this shift has significantly affected the way customers buy products and communicate with companies. Digital marketing is like any other type of marketing - it is a way to connect with current customers and influence potential customers. It is very important, especially when there are already many products and services on the market with really high competition. The main difference between online and traditional marketing is that the company can better connect with customers and influence them online. Based on the above mentioned, the paper's main aim is to analyze the application of digital marketing in the selected Slovak brand and its perception by Slovak consumers, propose recommendations for a more effective application of digital marketing in this company. It includes providing the theoretical background and analysis of digital marketing from the viewpoint of Slovak and foreign authors. The important secondary data source was scientific research, annual company reports, statistical databases, and published professional publications. To find out the perception of digital marketing from the perspective of Slovak consumers, a questionnaire survey was conducted. The questionnaire survey aimed to find out the opinions, attitudes, and satisfaction of consumers with the selected Slovak brand. To determine the sample size, the base file representing a number of people older than 18 was obtained from the demographic statistics of the Statistical Office of the Slovak Republic. General scientific methods (i.e., excerption, description, comparative analysis, deduction, and induction) were used for data processing and mathematical and statistical methods to evaluate data from the survey using IBM SPSS Statistics software. To achieve the main goal of the paper, based on the theoretical background and survey results, research hypotheses were formulated and subsequently verified. Finally, based on the analysis and results of the questionnaire survey, benefits of digital marketing are highlighted, such as gaining a competitive advantage, increasing customer loyalty, and overall increasing brand awareness.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
137
China China
99654
Czechia Czechia
799
Egypt Egypt
1
Finland Finland
103
France France
1
Germany Germany
4291794
Greece Greece
4291792
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
882645
India India
99671
Indonesia Indonesia
882650
Iran Iran
1
Ireland Ireland
357121124
Italy Italy
1
Jordan Jordan
99660
Lithuania Lithuania
882646
Madagascar Madagascar
1
Malaysia Malaysia
25551372
Nepal Nepal
1
Netherlands Netherlands
1611
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1405994131
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Slovakia Slovakia
99640
South Africa South Africa
882651
Sri Lanka Sri Lanka
1
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
53790
United Kingdom United Kingdom
1449092080
United States United States
-1945722070
Unknown Country Unknown Country
198337
Vietnam Vietnam
4291790
Yemen Yemen
1

Downloads

Argentina Argentina
1
Australia Australia
99687
Brazil Brazil
1
Canada Canada
1174725531
China China
-1945722067
Colombia Colombia
1
Czechia Czechia
-1039943363
Ecuador Ecuador
90999
Egypt Egypt
1
Finland Finland
1
France France
-905572866
Germany Germany
78929
Greece Greece
1
India India
1449092072
Indonesia Indonesia
212766
Iran Iran
1405994128
Ireland Ireland
1
Italy Italy
1
Jordan Jordan
99646
Latvia Latvia
151476
Lebanon Lebanon
1
Lithuania Lithuania
306118063
Malaysia Malaysia
176608
Mexico Mexico
204111924
Moldova Moldova
-905572865
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
-1039943362
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
145
Peru Peru
104192
Philippines Philippines
1
Portugal Portugal
51102743
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1449092084
Singapore Singapore
69644
Slovakia Slovakia
1449092073
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
1449092078
Ukraine Ukraine
130642
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
134576333
United States United States
-1945722068
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
255114997
Zimbabwe Zimbabwe
1

Files

File Size Format Downloads
Nadanyiova_mmi_4_2021.pdf 374,01 kB Adobe PDF 1546850188

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.