Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87373
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Gamification as an Innovative Instrument for Employee Engagement
Other Titles Гейміфікація як інноваційний інструмент заохочення співробітників
Authors Girdauskiene, L.
Ausrine, C.E.
Navickas, V.
ORCID
Keywords гейміфікація
елементи гейміфікації
зацікавленість співробітників
зацікавленість в роботі
організаційна зацікавленість
gamification
gamification elements
employee engagement
job engagement
organizational engagement
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87373
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Girdauskiene, L., Ausrine Ciplyte, E., & Navickas, V. (2021). Gamification as an Innovative Instrument for Employee Engagement. Marketing and Management of Innovations, 1, 10-17. http://doi.org/10.21272/mmi.2022.1-01
Abstract Суспільство 5.0, четверта промислова революція, глобалізація, цифровізація та пандемія обумовлюють трансформаційні процеси в усіх секторах та ринках, у тому числі на ринку праці. Авторами наголошено, що роботодавці відчувають критичну нестачу як високо-, так і низькокваліфікованої робочої сили. Оскільки працівники не бажають повертатись на робоче місце після послаблення карантинних обмежень внаслідок пандемії. Співробітники втрачають зацікавленість у процесах та результатах функціонування компанії, тоді як рівень зацікавленості співробітників має прямий вплив на ефективність її роботи та фінансові результати. Таким чином, перед менеджментом компаній постає необхідність впровадження низки інноваційних інструментів та методів для залучення, утримання та заохочення співробітників. Проблематика залучення співробітників є актуальною для менеджерів з персоналу при визначенні напрямів утримання співробітників та розвитку їх компетенцій, а також покращення результатів діяльності компанії. Встановлено, що традиційні методи заохочення співробітників не дозволяють досягнути ключових показників ефективності. У рамках даної статті авторами досліджено гейміфікацію як інноваційний інструмент підвищення зацікавленості співробітників, що дозволяє уникнути нецікавих та рутинних завдання. Гейміфікація сприяє підвищенню рівня мотивації співробітників, задовольняючи їх внутрішні та зовнішні потреби. Головною метою статті є визначення впливу гейміфікації на особисту, робочу та організаційну зацікавленість співробітників. У ході емпіричного дослідження оцінено теоретичну схему гейміфікації та заохочення співробітників. Отримані результати засвідчили, що гейміфікація має найбільш значущий вплив на особисту та робочу зацікавленість. Найбільший вплив гейміфікації на зацікавленість працівників спостерігається при нагороді та визнанні їх заслуг, забезпеченні зворотного зв'язку, підтримці з боку керівництва, кар'єрному зростанні, підвищенні знань та наданні можливостей для професійного розвитку.
Society 5.0, industry 4.0, globalization, digitalization, and even pandemic have changed the whole labor market. Thus, the market expands, and the need for employees is very high. Nowadays, employers face with huge lack of qualified and even unqualified workforce. On the contrary, employees are unwilling to change their workplace, return to normal contract work, or even start work. They become less engaged in all organizational processes and performance. Organizations are forced to think about employee attraction, retention, and engagement by applying various modern instruments and methods. Employee engagement is a trending topic among human resource managers because it directly correlates with organizational performance, customer satisfaction, and even its financial results. It helps to retain employees, explode their competencies, and improve organizational results. In this paper, employee engagement could be defined as individual, job, and organization engagement. Gamification is a powerful tool that increases employee engagement because it allows transforming boring and routine tasks into interesting and meaningful activities and engaging employees. Gamification motivates employees, providing the mean or satisfying internal or external needs. Regular engagement methods already could not achieve key purpose indicators, so gamification could be one of the new ways of work. Although organizations are highly interested in gamification application possibilities, there is a relative lack of research concerning gamification in employee engagement growth. This paper aims to identify how gamification affects employee engagement – individual, job, and organizational. The quantitative empirical research evaluated the theoretically grounded framework of gamification and employee engagement. The results showed that gamification has the strongest impact on individual and job engagement. In the process of assessing the engagement factors and gamification relationship, gamification makes the most substantial impact on reward and recognition, procedural justice, feedback, distributive justice, perceived supervisor support, career, knowledge, learning, and development opportunities.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Austria Austria
156118
Brazil Brazil
1
China China
2132368864
Denmark Denmark
1
Egypt Egypt
941
Finland Finland
755
Germany Germany
-303200236
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
791
India India
759
Iran Iran
16664
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
17427131
Italy Italy
1
Japan Japan
-275729781
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
33334
Malaysia Malaysia
1
Moldova Moldova
1
Netherlands Netherlands
849
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
1
Russia Russia
936
Singapore Singapore
-61080861
South Africa South Africa
266
Sweden Sweden
2132368861
Tanzania Tanzania
1
Ukraine Ukraine
741855742
United Kingdom United Kingdom
176254557
United States United States
-980757401
Unknown Country Unknown Country
-694962370
Vietnam Vietnam
156123

Downloads

Australia Australia
1
Austria Austria
156119
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
-61080861
Brazil Brazil
-980757400
Canada Canada
-980757397
Chile Chile
1
China China
31406337
Czechia Czechia
176254568
Denmark Denmark
-61080861
Finland Finland
1
France France
-1410055237
Germany Germany
2132368863
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
-61080861
Hungary Hungary
2132368863
India India
31406337
Indonesia Indonesia
31406335
Iran Iran
1
Israel Israel
191
Italy Italy
61708078
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
31406335
Malaysia Malaysia
-61080859
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
-122161722
Nigeria Nigeria
1
Oman Oman
208
Pakistan Pakistan
316
Peru Peru
88561896
Poland Poland
-303200237
Portugal Portugal
-61080860
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
268
South Korea South Korea
-2131780479
Sweden Sweden
61708080
Switzerland Switzerland
-980757396
Taiwan Taiwan
-2131780479
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
248
Turkey Turkey
88561912
Ukraine Ukraine
153718
United Kingdom United Kingdom
-61080860
United States United States
-1410055238
Unknown Country Unknown Country
-980757395
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Girdauskiene_gamification.pdf 230.23 kB Adobe PDF 1658855133

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.