Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87374
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Promoting Female Entrepreneurship in Tourism for Sustainable Development
Other Titles Промоція жіночого підприємництва в туристичній індустрії для забезпечення сталого розвитку
Authors Tovmasyan, G.
ORCID
Keywords туризм
жінка
підприємництво
навички
знання
Республіка Вірменія
tourism
female
entrepreneurship
skills
knowledge
Republic of Armenia
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87374
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Tovmasyan, G. (2022). Promoting Female Entrepreneurship in Tourism for Sustainable Development. Marketing and Management of Innovations, 1, 18-36. http://doi.org/10.21272/mmi.2022.1-02
Abstract У статті висвітлено особливості та проблеми розвитку жіночого підприємництва в туризмі. Жіноче підприємництво є рушійною силою економічного розвитку, тому політика низки країн спрямована на підтримку та заохочення жіночого підприємництва та скорочення гендерного розриву. За результатами систематизації наукових джерел з означеної тематики встановлено, що науковці проявляють значний інтерес до дослідження питань просування жіночого підприємництва, у тому числі в туристичній індустрії. Визначено, що туризм має суттєве значення для сталого розвитку Республіки Вірменія, впливаючи на її соціальний, економічний та екологічний розвиток. Однак, результати проведеного дослідження засвідчили, що при відкритті туристичного бізнесу в Республіці Вірменія, перед жінками постає низка труднощів, зокрема: недостатнє фінансове забезпечення, відсутність необхідних знань та навичок у сферах менеджменту, маркетингу, організації бізнесу тощо. Метою статті є визначення ключових компетенцій та потреб, необхідних для ведення сталого підприємництва, а також підприємницьких навичок жінок у сфері туризму. У ході дослідження застосовано наступну логічну послідовність: 1) аналіз наукового доробку з окресленої проблематики; 2) аналіз функціонування туристичної галузі Республіки Вірменія; 3) опрацювання отриманих результатів. З метою визначення релевантних підприємницьких навичок, автором розроблено анкету, яка складається з 50 питань. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів анкетування 30 жінок, які ведуть або планують відкрити бізнес у туристичній індустрії. Практичну реалізацію всіх етапів дослідження здійснено з використанням кількісних та статистичних методів аналізу. Отримані результати дослідження дають підстави стверджувати, що жінки оцінюють рівень своїх підприємницьких навичок як середній. При цьому переважна кількість опитаних прагне удосконалити свої навички у веденні бізнесу, маркетингових комунікацій, аналітики, прийняття рішень тощо. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути основою для формування стратегії розвитку сталого жіночого підприємництва у туристичній індустрії.
The paper presents the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of the development of female entrepreneurship in tourism. Today female entrepreneurs consider being the driving force of economies. Many governments try to promote female engagement in many economies to cover the gender gap. The tourism sphere has a great significance in the economy of the Republic of Armenia. For Armenia, it is crucial to foster female entrepreneurship in tourism that leads to sustainable and equitable development of regions and contributes to social, economic, and environmental development. Today women face many problems for starting a business in tourism in Armenia. The problems are connected with the lack of finance, necessary knowledge, and skills in management, marketing, business organization, etc. The research aims to explore the main competencies and needs of sustainable entrepreneurship and female entrepreneurial skills in the tourism sector. Systematization literary sources and approaches for solving the problem unveiled many studies on promoting female entrepreneurship in tourism. Investigation of the topic in the paper is carried out in the following logical sequence. Firstly, some literature sources were discussed, then the current tourism situation in Armenia was analyzed, and finally, the main results of surveys were presented. The methodological tool of the research was mainly a survey based on a questionnaire, which includes about 50 questions and 45 questions regarding the main skills. The study applied quantitative and statistical methods to analyze the survey results. The survey engaged women who have or plans to start a business in tourism. The results indicate that women have many problems with starting a business. Also, they have difficulties in business development, doing innovations, marketing and attracting tourists, etc. They rate their skills level at a medium-rare, and the majority want to improve their skills for doing business, marketing, communication, analytical, decision-making, and other skills. The results could be the basis on which many steps are taken to promote sustainable female entrepreneurship in tourism.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Armenia Armenia
1
China China
2097289195
Finland Finland
537
France France
1
Germany Germany
73831869
Greece Greece
1
India India
484
Iran Iran
471
Ireland Ireland
15522074
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
570
Philippines Philippines
1
Russia Russia
715
South Africa South Africa
590
Sweden Sweden
37456
Ukraine Ukraine
573019540
United Kingdom United Kingdom
241626410
United States United States
998440782
Unknown Country Unknown Country
573019539
Vietnam Vietnam
176611

Downloads

Algeria Algeria
241626410
Armenia Armenia
3778494
Brazil Brazil
1
Canada Canada
-1098829686
China China
277999554
Croatia Croatia
1
France France
1
Germany Germany
31044145
India India
998440781
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
176605
Mauritius Mauritius
1
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
716
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
631527
Philippines Philippines
1
Portugal Portugal
1
Serbia Serbia
155
South Africa South Africa
1
Spain Spain
15522070
Taiwan Taiwan
31044144
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1718882010
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
277999557
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Tovmasyan_tourism.pdf 318,07 kB Adobe PDF -1796650799

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.