Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88257
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Effect of Innovative Organizational Climate on Employee Job Satisfaction
Other Titles Вплив інноваційного клімату компанії на рівень задоволеності її працівників умовами праці
Authors Ozsoy, T.
ORCID
Keywords інновації
інноваційний клімат організації
задоволеність умовами праці
білі комірці
менеджери
innovation
innovative organizational climate
job satisfaction
white-collar
managers
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88257
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Ozsoy, T. (2022). The Effect of Innovative Organizational Climate on Employee Job Satisfaction. Marketing and Management of Innovations, 2, 9-16. http://doi.org/10.21272/mmi.2022.2-01
Abstract У статті висвітлено особливості впливу інновацій на створення конкурентних переваг компанії на регіональному та міжнародному ринках. Авторами наголошено, що організації, які постачають аналогічні продукти та послуги на один ринок, мають розвивати власну унікальність та диференціюватись шляхом впровадження інновацій. Своєю чергою, інноваційний розвиток організації потребує інноваційно орієнтованої системи управління, що враховує запити працівників та відповідає їх очікуванням. У роботі наголошено, що ігнорування ідей персоналу та прийняття управлінських рішень певною групою людей, є бар’єром на шляху досягнення сталого успіху організацій. Таким чином, необхідним є врахування думки та ідей усіх працівників при розв'язанні певних проблем та пошуку нових варіантів покращення якості продукції та послуг. Організаціям варто виділяти додаткові фінансові ресурси на розвиток ініціативності серед працівників та забезпечення інноваційного клімату в організації. Це передбачає залучення співробітників до процесу прийняття рішень, участі у важливих організаційних процесах, врахування їх пропозицій та ідей при розробці продукції. У статті систематизовано дослідження щодо впливу інноваційного клімату на ефективність роботи організації. За результатами систематизації наукових досліджень визначено, що лише декілька робіт підіймали питання впливу інноваційного клімату на трудові відносини. Метою статті є визначення впливу інноваційного клімату організації на задоволеність умовами праці серед білих комірців середньої та високої ланок. Для досягнення поставленої мети проведено онлайн-анкетування 222 працівників харчової, текстильної та автомобільної галузей. У рамках кількісного дослідження застосовано аналіз частотних характеристик, внутрішньої узгодженості, факторний аналіз, t-критерій Стьюдента та кореляційний аналіз. За результатами дослідження встановлено значну позитивну кореляцію між сприйняттям інноваційного клімату організації працівниками та їх задоволеністю трудовими умовами. При цьому у ході дослідження не виявлено залежності між задоволеністю умовами праці, позицією працівників (середня чи низька ланка) чи виконання ними управлінських повноважень. Авторами сформовано низку практичних рекомендацій щодо формування позитивного інноваційного клімату організації з урахуванням запитів працівників.
Innovation has critical importance in making a difference in the competitive environment of organizations and countries. Organizations that produce similar products or services in the same market need to be innovative to make a difference to their competitors. For increasing innovation in organizations, first of all, the management approach should be in a way that supports innovation. Organizations that determine their organizational policies by considering the demands of the employees within an organizational structure suitable for the modern age and employee expectations are more advantageous in this regard. It is not easy to achieve sustainable success in organizations where employees' ideas are not given importance, and only certain people make decisions and implement them. In this respect, the suggestions put forward by all employees should be considered in solving problems and improving product and service quality. Organizations also need to allocate supporting resources so that employees can improve existing processes or introduce new initiatives. In organizations with an innovative climate, employees are involved in critical processes. Their ideas are considered essential, and financial support is provided for their suggestions and ideas in product development and problem-solving. Although some research on the effects of an innovative climate on organizational performance has been carried out, few studies examined the effects of the innovative climate on employees' attitudes towards work. In this regard, this study it is aimed to examine the impact of innovative climate perception of white-collar employees working at middle and upper levels on job satisfaction. Quantitative research was designed to achieve this aim. A total of 222 employees from the food, textile, and automotive sectors participated in the research. A questionnaire form including scales whose psychometric properties were tested previously and a personal information form was created. The questionnaire form was delivered to the participants online. Within the scope of the research, frequency, internal consistency, factor, independent samples Ttest, and correlation analysis were applied. The findings showed a positive and strong correlation between the innovative organizational climate perception of the employees (including the sub-dimensions) and their job satisfaction. The innovative climate perception of the employees did not differ according to the variables such as the position in the organization (middle and lower level) and whether they have a managerial role. The obtained results were discussed, and some research suggestions were made.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Albania Albania
1
Australia Australia
1
China China
1
Honduras Honduras
1
India India
1444
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
90
Ireland Ireland
13611
Lithuania Lithuania
1
Pakistan Pakistan
1
Spain Spain
1
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
1439
Ukraine Ukraine
162825
United Kingdom United Kingdom
81415
United States United States
4754889
Unknown Country Unknown Country
325381
Vietnam Vietnam
1
Zimbabwe Zimbabwe
88

Downloads

Cambodia Cambodia
1
Canada Canada
1
China China
2409674
Ecuador Ecuador
1
Egypt Egypt
2409672
France France
1
Germany Germany
5341195
Honduras Honduras
1
Indonesia Indonesia
2409672
Iran Iran
91
Iraq Iraq
270
Japan Japan
1
Kuwait Kuwait
1
Kyrgyzstan Kyrgyzstan
1
Mexico Mexico
2409674
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
1
Norway Norway
81419
Peru Peru
81406
Poland Poland
1
Romania Romania
1
South Korea South Korea
1
Spain Spain
2409673
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Turkey Turkey
162821
Ukraine Ukraine
325381
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
5341196
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Ozsoy_mmi_2_2022.pdf 277,82 kB Adobe PDF 23382162

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.