Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88295
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Do E-Government Services Affect Jordanian Customer Loyalty?
Other Titles Послуги електронного урядування та лояльність споживачів: на прикладі Йорданії
Authors Alnaser, A.S.
Theep, K.A.
Alhanatleh, H.
ORCID
Keywords послуги електронного урядування
лояльність клієнтів
сприйняття захисту
закон про захист особистих даних
доступна інформація
державні зобов’язання
e-government services
customer loyalty
protection perception
data protection act
available information
government commitment
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88295
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Alnaser, A. S., Theep, K. A., & Alhanatleh, H. (2022). Do E-Government Services Affect Jordanian Customer Loyalty?. Marketing and Management of Innovations, 2, 17-30. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.2-02
Abstract У статті розглянуто концепцію розвитку електронного урядування під якою розуміється організація державного управління в електронному середовищі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Авторами зазначено, що електронне урядування сприяє прозорому, ефективному, спрощеному та оперативному процесу інформування суспільства, органів державної влади та інших громадських організацій. Електронне урядування є найбільш ефективним інструментом трансформації державних службовців у сфері надання послуг. Метою даного дослідження є визначення впливу послуг електронного урядування (сприйняття захисту, закон про захист даних, доступна інформація та зобов’язання уряду) на лояльність споживачів в Йорданії. Емпіричний аналіз базується на даних опитування споживачів послуг електронного урядування в Йорданії. Отримані результати засвідчили незначний розвиток інформаційно-комунікаційних послуг від впровадження електронного урядування в Йорданії. Встановлено, що для офіційного сайту уряду Йорданії характерні низькі показники ефективності. Авторами зазначено, що такі послуги як REACH25 Йорданії спрямовані на діджиталізацію державних послуг на громадській платформі. При цьому відсутність закону про захист даних та відповідних нормативних актів ускладнює розв'язання проблеми витоку даних у державних установах. За результатами дослідження, авторами наголошено на необхідності підвищення задоволеності клієнтів, які постраждали від шахрайства в Інтернеті. Таким чином, уряд Йорданії має підвищувати якість обслуговування клієнтів спираючись на кращі практики в електронному урядуванні від розвинених країн. Уряду Йорданії необхідно прийняти закон «Про захист даних» відповідно до Загального положення ЄС про захист даних. Впровадження ефективного механізму регулювання даних сприятиме забезпеченню обробки та зберігання даних в Йорданії, а також низки інших правил, які стосуються обміну даними між країнами.
E-governance could be understood as the performance of the governance via the electronic medium to facilitate a transparent, efficient, and speedy process for making information readily available to the public, government organs, and other social agencies to perform administration activities of the government. Likewise, egovernance has become the most adopted instrument to transform government functionaries in service delivery. Therefore, the current study was carried out to investigate the effect of e-government services dimensions (Protection Perception, Data Protection Act, Available Information, and Government Commitment) on Jordanian customer loyalty. This study adopted a quantitative research method to gather data from customers related to the e-governance service facilities in Jordan. The findings showed that Information and Communication Technology (ICT) advancement through the adoption of e-governance is not significant in Jordan. Along with adoption, the performance indices related to egovernance showed poor performance of the Jordanian government's official website. The commitment such as REACH25 of Jordan aims to digitize government services on the public platform. Absent of a dedicated data protection act and regulation makes it harder for government agencies to deal with the data breach issue. To protect customers' loyalty to the e-governance of Jordan, its government needs to address the grievances of the customers that suffer from online fraud. Accordingly, it has become imperative for the Jordanian government to adopt the best practices of e-governance from developed countries to enhance their customer's experiences. Jordanian government could adopt the data protection act in line with the European Union's general data protection regulation to protect data flow across boundaries. By adopting robust data regulation, the Jordanian government could ensure that the generated data is processed and stored in the country and other regulations regarding sharing data between countries.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
700
Jordan Jordan
143
Kenya Kenya
1
New Zealand New Zealand
1
Paraguay Paraguay
1
Peru Peru
1
South Africa South Africa
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
6511
United Kingdom United Kingdom
3256
United States United States
62481
Unknown Country Unknown Country
19457

Downloads

China China
62480
Egypt Egypt
1
France France
1
Germany Germany
3254
India India
1
Iraq Iraq
139
Ireland Ireland
1403
Israel Israel
1
Japan Japan
1
Jordan Jordan
698
Maldives Maldives
1
Morocco Morocco
1
Paraguay Paraguay
1
Poland Poland
1401
Portugal Portugal
143
South Korea South Korea
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
62479
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
92556
Unknown Country Unknown Country
19458

Files

File Size Format Downloads
Alnaser_mmi_2_2022.pdf 523,52 kB Adobe PDF 244022

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.