Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88305
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title An Effective Communication Strategy Based on Trust: the Key Element to Adopting a Covid-19 Contact Tracking Application
Other Titles Ефективна комунікаційна стратегія: ключовий елемент відстеження COVID-19
Authors Touil Ait, A.
Jabraoui, S.
ORCID
Keywords додаток для відстеження контактів
довіра до технологій
державна довіра
соціальний вплив
сприйняте усвідомлення
contact tracing app
technology trust
government trust
social influence
perceived awareness
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88305
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Touil Ait, A., & Jabraoui, S. (2022). An Effective Communication Strategy Based on Trust: the Key Element to Adopting a Covid-19 Contact Tracking Application. Marketing and Management of Innovations, 2, 128-140. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.2-12
Abstract Одним із заходів обмеження поширення пандемії COVID-19 є впровадження обов’язкового використання додатків з відстеження місця перебування захворілих. У статті проаналізовано вплив довіри на застосування додатків для відстеження місця перебування. Опитування проведено в Марокко щодо використання державного додатку "Wiqaytna". Для перевірки гіпотез дослідження використано рівняння структурного моделювання. Результати дослідження засвідчили, що побудована модель пояснює 53% дисперсії "наміру використовувати" і 40,8% "фактичного використання" додатку. Дослідження засноване на моделі прийняття технології UTAUT та моделі прийняття послуг електронного урядування GAM. Емпіричні результати засвідчили, що довіра до технологій та державних органів влади мали статистично значущий вплив на намір використовувати додаток. Запропонована модель також показує, що сприйнята обізнаність є важливим антецедентом конструктів довіри. Вплив "усвідомленої обізнаності" на довірчі конструкції (технології та уряд) сильніший, ніж соціальний вплив на останні. Більше того, сформована модель дослідження показує, що "сприйнята обізнаність" має більш значний вплив на "довіру до технологій", ніж на "довіру уряду". Через відсутність інтересу (пошук інформації) та уваги (комунікації щодо програми) серед громадян, їм бракує інформації про корисність програми та безпеку даних користувачів. Навіть ті, хто мав контакт з інформацією, яку вони шукають, часто не можуть перевірити її достовірність. Тому когнітивні та індивідуальні фактори поступаються місцем соціальному впливу. Визначено, що на рівень довіри до державних послуг влади впливає декілька факторів. Авторами визначено доцільність просвітницьких заходів щодо підвищення рівня обізнаності громадян про важливість боротьби з пандемією навіть після початку кампанії вакцинації та застосування заходів соціального дистанціювання. Необхідним є розроблення ефективної комунікаційної стратегії, щоб пояснити громадянам важливу роль додатку "Wiqaytna". Це тим самим сприятиме зменшенню побоювань щодо втрати конфіденційних даних. Крім цього до рекламних кампаній доцльно залучати лідерів думок та впливових осіб для формування громадської думки.
To cope with the COVID-19 pandemic, contact tracing applications have been proposed to limit positive cases and reinforce other measures, especially before the appearance of vaccines. A high rate of adoption by citizens is required. This study investigates the impact of trust on the adoption of tracking applications. A survey was administered in Morocco, where the authorities proposed the "Wiqaytna" application. Structural Equation Modeling was used to test the hypotheses of the proposed model. The model explains 53% of the variance of the “intention to use” and 40.8% of the “actual use” of the application. The model was based on the UTAUT technology acceptance model and the GAM model of e-gov service acceptance. Our main objective was to study the impact of trust in the decision of Moroccans to use this type of application. Technology trust, government trust and social influence were important determinants of intention to use. The proposed model also shows that perceived awareness is an important antecedent of trust constructs. The impact of «perceived awareness» on the trust constructs (technology and government) is stronger than the social influence on the latter. Moreover, our model shows that "Perceived Awareness" has a more significant impact on "technology trust" than on "government trust". Due to their lack of interest (in seeking information) and attention (communications on the application), citizens lack information about the application's usefulness and the security of users' data. Even those who have had contact with the information they are looking for cannot often verify its credibility (e.g. the source code of the "Wiqaytna" application was available on Github). Therefore, cognitive and individual factors give way to social influence, and the intention to use becomes dependent on the norms and suggestions of influential people in the individual's environment. The latter construct is complex and has multiple determinants. Several factors act on the construction of trust in the authorities' quality of public services. Finally, the strongest relationship in the model is the effect of intention to use on using the Wiqaytna application. Based on these findings, suggestions are made for policymakers. First, a significant effort must be made to improve citizens' awareness of the importance of such an application for the control of the pandemic, even after the launch of the vaccination campaign and the application of social distancing measures. Indeed, a few posters here and there and a few commercials are not enough. An effective communication strategy must be built to explain to citizens the critical role these applications can play and reduce fears about citizens' privacy to increase the adoption rate of these applications. Secondly, the role of social influence is critical in adopting applications. This must be considered in communication campaigns and the involvement of opinion leaders and influencers to be more effective and increase the intention to use them.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
Botswana Botswana
1
Canada Canada
165
Czechia Czechia
1
Germany Germany
1
Indonesia Indonesia
163
Ireland Ireland
1608
Morocco Morocco
1
New Zealand New Zealand
1
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
20275
United Kingdom United Kingdom
10356
United States United States
272223
Unknown Country Unknown Country
20274

Downloads

Canada Canada
113673
China China
166523
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
1
Japan Japan
1
Kenya Kenya
1
Pakistan Pakistan
1
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Singapore Singapore
1
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
1
Ukraine Ukraine
60820
United Kingdom United Kingdom
166523
United States United States
272222
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Touil_mmi_2_2022.pdf 450 kB Adobe PDF 779770

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.