Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88306
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovations in Management of Hotel Employees: the Relationship Between Organizational Resilience and Work Engagement
Other Titles Інновації в управлінні персоналом готелю: зв’язок між організаційною стійкістю та залученістю працівників
Authors Unguren, E.
Kacmaz, Y.Y.
Keywords організаційна стійкість
організаційна підтримка
залученість до роботи
криза
туризм
organisational resilience
organisational support
work engagement
crises
hotel employees
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88306
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Unguren, E., & Kacmaz, Y. Y. (2022). Innovations in Management of Hotel Employees: the Relationship Between Organizational Resilience and Work Engagement. Marketing and Management of Innovations, 2, 141-150. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.2-13
Abstract У багатьох країнах світу туризм виступає однією з високодохідних галузей господарювання, яка в наслідок дії кризи, таких як урагани, повені, лісові пожежі, землетруси, терористичні атаки та спалахи, значно зменшує можливості вирішення цілого комплексу соціально-економічних проблем. Одним з негативних факторів розвитку індустрії туризму під час кризи є значне зниження продуктивності праці персоналу та відповідне зниження стійкості підприємств, що вимагає від менеджменту компаній впровадження нових підходів управління персоналом та забезпечення її стійкості. Ця стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання управління персоналом готелю в умовах кризи. Основною метою проведеного дослідження в контексті теорії соціального обміну є: визначення впливу стійкості організації на рівень залученістю працівників; визначення посередницької ролі організаційної підтримки при активізації інноваційної складової кадрового потенціалу з метою забезпечення стійкості підприємства. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали методи кількісного аналізу перехресних даних. Дані зібрані за допомогою анкет 506 співробітників, які працюють у чотирьох і п’ятизіркових готелях під час пандемії COVID-19. У статті представлено результати емпіричного аналізу, який засвідчив, що організаційна стійкість позитивно впливає на сприйняття організаційної підтримки та залучення до роботи працівників. Крім того, встановлено, що організаційної підтримки при активізації інноваційної складової кадрового потенціалу забезпечує підвищення рівня стійкості підприємства. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що стійкість компанії покращує ставлення працівників до своєї роботи. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для менеджерів готелів при формуванні стратегії управління персоналом та забезпечення їх стійкості під час кризи.
In many destinations, crises such as hurricanes, floods, wildfires, earthquakes, terrorist attacks, and outbreaks negatively impact the tourism industry. Such crises stress out both management levels and employees, declining productivity. In an environment where the crisis is intense, tourism enterprises need to take the necessary precautions to continue their activities and ensure sustainability. This study focuses on the implications of organisational resilience on employees, which refers to the ability to continue its activities in the face of crises. This study, handled in the context of Social Exchange Theory, has two purposes. The first purpose of the study is to determine the effect of organisational resilience on organisational support and work engagement. The second purpose of this study is to determine the mediating role of organisational support in the relationship between organisational resilience and work engagement. The study is cross-sectional and employs a quantitative method. The study used convenience sampling because it was conducted during the COVID-19 pandemic and the relevant restrictions dictated certain precautions. Another reason behind convenience sampling is the limited cost and timeline for the study. Data were collected with questionnaires from 506 employees working at four and five-star hotels. The suitability of the measurement model was tested with confirmatory factor analysis. The mediation analysis was carried out with process macro, based on the bootstrap method. Consequent to the analyses conducted in line with the purposes of this study, organisational resilience was found to positively impact perceived organisational support and work engagement. Furthermore, perceived organisational support has a full mediation role in the relationship between organisational resilience and work engagement. The findings of this study theoretically provide a framework regarding how organisational resilience improves employees' attitudes towards their jobs. In addition, the results obtained in the study help efficiently manage crises and unexpected events and develop the right policies for employees.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Austria Austria
1
Colombia Colombia
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
650
Iran Iran
1
Ireland Ireland
4
Japan Japan
1
Malaysia Malaysia
1
Philippines Philippines
169
South Korea South Korea
649
Turkey Turkey
45
Ukraine Ukraine
83
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1949

Downloads

Bahamas Bahamas
84
Bangladesh Bangladesh
1
Egypt Egypt
38
Ghana Ghana
1
India India
1
Iran Iran
1
Morocco Morocco
1
Philippines Philippines
1
Sri Lanka Sri Lanka
1
Turkey Turkey
33
United States United States
1950

Files

File Size Format Downloads
Unguren_mmi_2_2022.pdf 356,22 kB Adobe PDF 2112

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.