Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88352
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Development of the methods of commercialization of innovation in Ukraine
Other Titles Розвиток методів комерціалізації інновацій в Україні
Authors Khomenko, Liliia Mykolaivna  
Saher, Liudmyla Yuriivna  
Keywords technology transfer
commercialization
innovation
franchising
leasing
engineering
cooperation
трансфер технологій
комерціалізіація
інновація
франчайзинг
лізинг
інжиніринг
кооперація
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88352
Publisher ТОВ "Фінтехальянс"
License Copyright not evaluated
Citation Khomenko L., Saher L. Development of the methods of commercialization of innovation in Ukraine // Socio-Economic Relations in the Digital Society. 2022. №2(44). P. 14–21. DOI: https://doi.org/10.55643/ser.2.44.2022.452
Abstract Інновації сприяють виробництву продуктів із новими або покращеними характеристиками, наданню більш якісних послуг, максимально відповідних людським потребам. Однак необхідно не лише розробити інновацію, а ще й комерціалізувати. Українські підприємства під час комерціалізації стикаються з проблемами політичної, економічної, соціальної нестабільності, стагнації економіки; відсутністю усталеної практики маркетингових досліджень для розуміння потреб ринку, фінансовими проблемами з пошуком інвесторів тощо. Нині існує ряд методів комерціалізації інновацій. Усі вони по-різному розвиваються в Україні. Науковий інтерес до комерціалізації інновацій зростає щороку. Так, у базі даних Web of science знайдено 2783 публікацій щодо комерціалізації інновацій, половина з них опубліковані протягом останніх 5 років. Метою цієї роботи є дослідження розвитку деяких методів комерціалізації інновацій в Україні. Дослідження проводилося на основі звітів Державної служби статистики України. Проти 2010 року кількість інноваційно активних підприємств та підприємств, що впроваджують інновації, 2019 року скоротилася вдвічі. При цьому кількість підприємств, що впроваджують інновації, на 12-13 % менша, ніж кількість інноваційно активних промислових підприємств. Кількість нових технологічних процесів, упроваджених у виробництво промисловими підприємствами, збільшилася на 13 %, а впровадженої інноваційної продукції скоротилася на 11 %. Витрати на інновації промислових підприємств зросли на 75 %, а обсяги реалізованої інноваційної промислової продукції лише на 1 %. Кількість кооперативів 2022 року скоротилася на 13 % (до 2013 року). Кількість франчайзерів 2020 року зросла на 42 % (до 2010 року). Кількість лізингодавців, юридичних осіб та фінансових компаній, що надають послуги фінансового лізингу в Україні, протягом 2015-2019 років зменшилася на 42 %. Вітчизняний ринок інжинірингу залишається на стадії становлення, однак має чималий резерв запровадження міжнародної практики реалізації інжинірингових проєктів. Загалом, починаючи з 2016 року, франчайзинг та кооперація зростають, серед інших способів комерціалізації інновацій спостерігається спад.
Innovations contribute to producing products with new or improved characteristics, providing better services that best meet human needs. However, it is necessary not only to develop innovation but also to commercialize it. During commercialization, Ukrainian enterprises face political and economic problems, social instability, economic stagnation, lack of established practice of marketing research to understand market needs, financial problems in finding investors, and more. There are currently some methods for commercializing innovation. All of them are developing differently in Ukraine. Scientific interest in the commercialization of innovations is growing every year. Thus, there were found more than 2700 publications on the commercialization of the innovation in the Web of Science database, half of which have been published in the last five years. The work aims to study the development of some commercialization methods of innovations in Ukraine. The study was conducted based on the State Statistics Service of Ukraine reports. The number of innovation-active enterprises and enterprises that implemented innovations in 2019 has halved (compared to 2010). At the same time, the number of enterprises that implemented innovations is 12-13% less than that of innovation-active industrial enterprises. The number of new technological processes introduced into production of industrial enterprises encreased by 13%, and the number of introduced innovative products decreased by 11%. Expenditure on the innovation of industrial enterprises increased by 75%, and the volume of sold innovative industrial products increased by only 1%. The number of cooperatives in 2022 decreased by 13% (compared to 2013). The number of franchisors in 2020 increased by 42% (compared to 2010). The number of companies providing financial leasing services in Ukraine during 2015-2019 decreased by 42%. The domestic engineering market remains in its infancy but has considerable room for introducing international practice in the implementation of engineering projects. In general, since 2016, franchising and cooperation have been growing, among other ways of commercializing innovations, declining.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Ukraine Ukraine
97
United States United States
45

Downloads

Kenya Kenya
1
Ukraine Ukraine
52
United States United States
97

Files

File Size Format Downloads
Khomenko_innovation.pdf 256,79 kB Adobe PDF 150

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.