Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89341
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Проєктна діяльність студентів-інофонів у межах реалізації комунікативної компетентності: до питання ефективності методу проєктів
Other Titles Foreign students project activity in the scope of the communicative competence implementation: on theissue of the project method effectiveness
Authors Гребенщикова, О.
ORCID
Keywords дистанційна освіта
іноземні студенти
комунікативна компетентність
етод проєктів
мотивація
навчання мови
проєктна діяльність
самостійна робота
distance education
foreign students
communicative competence
project method
motivation
language teaching
project activities
independent work
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89341
Publisher Сумський державний університет
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Гребенщикова О. Проєктна діяльність студентів-інофонів у межах реалізації комунікативної компетентності: до питання ефективності методу проєктів // Філологічні трактати. 2022. Т. 14, № 1. С. 16-26. https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2022.14 (1)-2
Abstract У статті розглянуто особливості реалізації методу проєктів для іноземних здобувачів вищої освіти. Проєктна діяльність посідає чільне місце в переліку сучасних педагогічних технологій. Однак на практиці її використання буває обмеженим – через брак часу, технічних засобів, неідеальність навчальних програм тощо. Під час дистанційного навчання, яке є панівною формою отримання освіти сьогодні, проектній діяльності приділяється ще менше уваги. Проте саме метод проєктів відповідає основним потребам нашого часу, оскільки він реалізує в собі принцип «навчання через дію», вирізняється інтегративністю, розвитком комунікативної компетентності тощо. Головною метою запропонованої розвідки можна вважати узагальнення інформації щодо актуальності використання методу проєктів у сучасному навчанні мови іноземних здобувачів вищої освіти та аналіз і шляхи подолання викликів, які стоять перед викладачем-мовцем у процесі переходу на дистанційне викладання. У статті зазначено, що однією з вагомих переваг використання методу проєктів, який системно й послідовно впроваджується в процес навчання здобувачів вищої освіти, можна вважати роботу з внутрішньої мотивацією іноземців. Проблемою під час уведення цього методу можна вважати недостатній рівень самоорганізації здобувачів освіти, не завжди глибоке і повне розуміння ними цінності самоосвіти. Проте варто розуміти: самостійна робота студентів на сьогоднішній день є чи не найважливішою формою набуття різних компетентностей. А отже, викладач має формувати навички самоорганізації здобувачів освіти. Тільки в цьому випадку перехід на дистанційне навчання буде безболісним та не зменшить ефективність засвоєння знань. Проєктна діяльність на сьогоднішній день може бути визнана однією з найкращих технологій, яка забезпечує високу мотивацію студента до навчання, розвиток його когнітивних та комунікативних здібностей, підвищує ефективність навчального середовища, а також нормалізує для здобувача необхідність здобувати знання та формувати навички самостійно, з мінімальною допомогою викладача.
The article discusses the features of the project method implementation for foreign higher education applicants. Project activity occupies a leading place in the list of modern pedagogical technologies. However, in practice, its use is limited due to lack of time, technical means, curricula imperfections, etc. During distance learning, which is the dominant form of education, attention to project activities is even more scattered. However, it is the project method that meets the basic needs of our time, since it implements the principle of “learning through action”, is distinguished by integrativity, communicative orientation, communicative competence development etc. The main goal of the proposed work can be considered a generalization of information about the relevance of using the project method in modern language teaching for foreign higher education applicants and the analysis and overcoming of the challenges facing the teacher in the process of transition to distance teaching. The article notes that one of the significant advantages of using the project method in training applicants for higher education is the work on the internal motivation of foreigners. One of the effective means that will help the applicant to find this motivation is the project activity, which should be implemented systematically and consistently. The problem with the introduction of this method is the insufficient level of self- organization of applicants for education, their not always deep and complete understanding of the value of self-education. However, it should be understood that today the independent work of students is one of the most important forms of acquiring competencies. So the teacher should form the skills of self-organization of applicants for education. Only in this case, the transition to distance learning will be painless and will not reduce the efficiency of obtaining knowledge. Project activity today is one of the best technologies that provides students with high motivation for learning, development of their cognitive and communicative abilities, increases the effectiveness of the learning environment, and also normalizes the need for the applicant to acquire knowledge and develop skills on their own, with minimal teacher assistance.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Austria Austria
147
China China
229222
Germany Germany
1
Ireland Ireland
1958
Russia Russia
150
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
65964
United Kingdom United Kingdom
13404
United States United States
229221
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Czechia Czechia
13405
France France
1
Germany Germany
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
3921
Spain Spain
1
Ukraine Ukraine
229221
United States United States
540070

Files

File Size Format Downloads
Hrebenshchykova_Ftrk_1_2022.pdf 379,27 kB Adobe PDF 786621

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.