Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89453
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Customer Benefits and Sharing Behaviour in Video Streaming Services: The Mediation Effect of Value Creation
Other Titles Переваги споживачів від шерингу потокового відео: створення додаткової цінності
Authors Polat, V.
ORCID
Keywords матеріальні вигоди
функціональні переваги
інструментальна цінність
Netflix
психосоціальні переваги
кінцева вартість
financial benefit
functional benefit
instrumental value
psychosocial benefit
terminal benefit
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89453
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Polat, V. (2022). Customer Benefits and Sharing Behaviour in Video Streaming Services: The Mediation Effect of Value Creation. Marketing and Management of Innovations, 3, 34-43. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.3-03
Abstract У статті проаналізовано особливості онлайн-сервісів потокового відео, які мають найвищий рівень популярності. Метою статті є аналіз ефекту від шерингу потокового відео підписниками цифрових відеоплатформ. Автором обгрунтовано актуальність досліджуваної проблематики зростанням ролі та значимості шерингу в онлайн-сервісах. Визначено, що шеринг значно спрощує та підвищує ефективність комунікацій з цільовою аудиторією. З іншого боку, споживачі можуть приділяти увагу створенню додаткової цінності через переваги, які вони отримають від спільного користування товарами та послугами. Таким чином, маркетологам важливо розуміти яким чином створення додаткових цінностей впливає на переваги для споживачів. Проведене дослідження є одним із перших, яке розкриває взаємозв’язок між перевагами для споживачів, створенням додаткової цінності та шеринговою поведінкою. Для досягнення поставленої мети проведено онлайнанкетування 363 платних підписників онлайн-сервісів потокового відео. Для перевірки гіпотез дослідження застосовано модель структурних рівнянь з використанням програмного забезпечення SPSS Amos 20. Статистичну значущість оцінок моделі перевірено за допомогою однокрокової моделі медіатора з процедурою бутстрапінга. Отримані результати підтвердили наявність статистично значущого взаємозв’язку між перевагами споживачів та цінністю, їх матеріальними вигодами та шеринговою поведінкою. При цьому незначущий взаємозв’язок виявлено між цінністю, психосоціальним станом споживачів та їх перевагам, а також між цінністю та шеринговою поведінкою. Таким чином, за результатами дослідження зроблено висновок щодо відсутності опосередкованої ролі цінності у взаємозв’язку між перевагами споживачів та шеринговою поведінкою, тоді як кінцева вартість є посередником між перевагами споживачів та шеринговою поведінкою. Автором зазначено, що функціональні та матеріальні вигоди не мали прямого та значущого зв’язку. Однак, цей зв’язок набуває значущості за непрямого посередництва остаточної вартості. Встановлено, що психосоціальний стан та шерингова поведінка мали прямий та значущий зв’язок, що посилюється через додаткову цінність. Враховуючи результати дослідження, автором запропоновано низку потенційних напрямків для подальших досліджень.
Online video streaming services have become popular. This study aims to examine subscribers' sharing behaviour on online digital video platforms. In almost all online channels, sharing behaviour has gained importance. Platforms may more simply and successfully reach their target audiences or consumers through sharing. On the other hand, customers may attend to value creation due to the benefits they gain from using goods and services. Marketers must comprehend how value creation is affected by customer benefits. This study is among the first studies examining the relationships between customer benefits, value creation, and sharing behaviour. Questionnaire-based research was employed to examine the foundation and framework-related hypotheses. Data was collected through the online survey forms. The data was obtained from 363 online streaming service paid users. The Structural Equation Model was performed using SPSS Amos 20 to test hypotheses. The statistical significance of the model's estimations was tested using a single-step mediator model with a bootstrapping procedure. According to the findings, there was a significant relationship between customer benefits and instrumental value. However, there were very weak relationships between functional and psychosocial benefits and instrumental value. Financial benefit and instrumental value had a stronger relationship. Significant relationships were found between the variables customer benefits and terminal value. There was no significant relationship between instrumental value and sharing behaviour. As a result, there was no instrumental value-mediated relationship between customer benefits and sharing behaviour. The relationship between customer benefits and sharing behaviour, on the other hand, has been found to be mediated by terminal values. Functional and financial benefits and sharing behaviour did not directly and significantly relate. But this relationship became significant through terminal values (indirect-only mediation). Psychosocial benefits and sharing behaviour were directly and significantly related. It has been noted, nonetheless, that this relationship was strengthened by terminal value. The findings were assessed in light of the prior studies in the discussion section. In this section, some potential directions were suggested for future research.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
115780812
Austria Austria
123
Bangladesh Bangladesh
1
Brazil Brazil
1
China China
-1237134050
Egypt Egypt
1
Germany Germany
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
18299
India India
2611667
Iran Iran
1
Ireland Ireland
18301
Malaysia Malaysia
-1237134049
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
194678
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
5028669
Russia Russia
-1237134057
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
-1237134058
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
-1237134065
Turkey Turkey
1517654843
Ukraine Ukraine
115780817
United Arab Emirates United Arab Emirates
544478556
United Kingdom United Kingdom
83624436
United States United States
-822283403
Uruguay Uruguay
111

Downloads

Australia Australia
5028669
Austria Austria
1
China China
1
Costa Rica Costa Rica
116
Czechia Czechia
1
Denmark Denmark
1
India India
58591988
Indonesia Indonesia
5028669
Ireland Ireland
1
Japan Japan
1
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
1
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
1
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
1
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
2611671
Thailand Thailand
-1237134064
Turkey Turkey
58591985
Ukraine Ukraine
544478551
United Kingdom United Kingdom
-1316771743
United States United States
-327795063
Uruguay Uruguay
113
Yemen Yemen
1

Files

File Size Format Downloads
Polat_mmi_3_2022.pdf 503,21 kB Adobe PDF 2087598206

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.