Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90456
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Assessing oracy in young adults vocational training
Authors Liashenko, Iryna Volodymyrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-4211-5116
Keywords професійне навчання
vocational training
оцінювання розмовних навичок
assessing oracy
оцінювання
assessment
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90456
Publisher University of Niš
License Creative Commons Attribution - NonCommercial - NoDerivatives 4.0 International
Citation Liashenko I. V. Assessing oracy in young adults vocational training // The Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes. 2022. Vol. 10, Issue 3. P. 457-469. DOI: http://doi.org/10.22190/JTESAP2203457L
Abstract В університетській освіті сучасне навчання спрямоване на розвиток найважливіших навичок 21 століття, зосереджених на працевлаштуванні та успішній роботі. Ораторське мовлення як навичка займає важливе місце серед основних комунікативних навичок для працевлаштування та навчання. Його оцінка вимагає обережного та відповідального поводження. Багато дослідників приділяли достатньо уваги ораторській грамотності та механізмам її розвитку в учнівської молоді. Проте досі мало відомо про те, як у студентів вищих навчальних закладів розвивається ораторська майстерність у професійному контексті. Тобто процес навчання та оцінювання професійної ораторської майстерності зі студентами вищих навчальних закладів може відрізнятися від процесу розвитку ораторської майстерності для інших категорій учнів. Послідовна достовірність цього дослідження розкривається в більш глибокій і чіткій ролі професійного контексту в оцінці ораторської майстерності як важливого компонента для майбутнього професіонала на ринку праці. Згідно з останніми дослідженнями, які підтримують визначення ораторського мистецтва, наші висновки вказують на те, що ораторське мистецтво є життєво важливим у навчанні професіоналів для ринку працевлаштування, які відповідають найвищим стандартам основних навичок 21 століття. Це дослідження може допомогти створити або перевірити теоретичну основу для оцінки будь-якої спеціальної ораторської мови. Крім того, це може допомогти розробити іншу теорію з новими чи іншими компонентами щодо ораторського оцінювання в конкретному контексті.
В университетском образовании современное обучение направлено на развитие наиболее важных навыков 21-го века, ориентированных на трудоустройство и успешную работу. Ораторское искусство как навык занимает важное место среди базовых коммуникативных навыков для трудоустройства и обучения. Его оценка требует осторожного и ответственного обращения. Многие исследователи уделяли достаточно внимания ораторскому искусству и механизмам его развития у студенческой молодежи. Однако до сих пор мало известно о том, как ораторское искусство строится в профессиональном контексте со студентами университетов. То есть процесс обучения и оценки профессионального ораторского мастерства студентов университетов может отличаться от процесса, связанного с развитием ораторского искусства для других категорий учащихся. Последовательная валидность этого исследования раскрывается в более глубокой и явной роли профессионального контекста в оценке ораторского искусства как важного компонента для будущего профессионала на рынке труда. В соответствии с недавними исследованиями, отстаивающими определение ораторского искусства, наши результаты показывают, что ораторское искусство имеет жизненно важное значение для обучения профессионалов рынка трудоустройства в соответствии с самыми высокими стандартами основных навыков 21-го века. Это исследование может помочь построить или проверить теоретическую основу для оценки любого особого ораторского искусства. Кроме того, это может помочь разработать другую теорию с новыми или другими компонентами, касающимися оценочной эффективности в конкретном контексте.
In university education, modern instruction aims at developing the most vital skills of the 21stcentury, key-centered for employability and successful work. Oracy as a skill, takes an essential place among basic communication skills for employability and teaching. Assessing it requires careful and responsible handling. Many researchers paid enough attention to oracy and its development mechanisms with young students. However, still little is known about how oracy is built within the vocational context with university students. That is, vocational oracy teaching and assessment process with university students may differ from the process involved in developing oracy for other categories of learners. The consequential validity of this research unfolds in a more profound and explicit role of vocational context in assessing oracy as a significant component for a future professional in the work market. Consistent with recent research advocating the definition of oracy, our findings indicate that oracy is vital in educating professionals for employability market complying with the highest standards of the 21st century essential skills. This research may help build or test the theoretical framework for assessing any special oracy. Also, it can help develop a different theory with new or other components regarding assessment oracy in the specific context.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Germany Germany
1
Ireland Ireland
1
Singapore Singapore
861
Ukraine Ukraine
5065
United Kingdom United Kingdom
164
United States United States
9537
Unknown Country Unknown Country
1723

Downloads

Australia Australia
1
Egypt Egypt
1
Nigeria Nigeria
5066
Norway Norway
1
Serbia Serbia
1
Sweden Sweden
12
Ukraine Ukraine
592
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
17353
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Liashenko_assessing_vocational_oracy.pdf 259,84 kB Adobe PDF 23029

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.