Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90572
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Effect of Digital Marketing Strategy on Customer and Organizational Outcomes
Other Titles Вплив стратегії цифрового маркетингу на клієнтів компаніїта результати її діяльності
Authors Aityassine, F.L.Y.
Al-Ajlouni, M.M.
Mohammad, A.
ORCID
Keywords стратегія цифрового маркетингу
задоволеність клієнтів
залученість клієнтів
лояльність клієнтів
організаційні результати
digital marketing strategy
customer satisfaction
customer engagement
customer loyalty
organizational outcomes
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90572
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Aityassine, F. L. Y., Al-Ajlouni, M. M., & Mohammad, A. (2022).The Effect of Digital Marketing Strategy on Customer and Organizational Outcomes.Marketing and Management of Innovations, 4, 45-54.https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-05
Abstract Метою роботи є оцінювання впливу стратегії цифрового маркетингу на задоволеність, залученість та лояльність клієнтів компанії та результати її діяльності. Для оцінювання обраних змінних дослідження, у роботі застосовано двадцять п'ять індикаторів, групованих у п’ять груп, розроблених з урахуванням результатів попередніх досліджень: стратегія цифрового маркетингу, задоволеність, залученість та лояльність клієнтів, а також результати діяльності компанії. З урахуванням бюджету дослідження та часових обмежень, у процесі збору даних було застосовано метод випадкової вибірки. Для перевірки гіпотез дослідження застосовано методологію моделювання структурних рівнянь (SEM) за допомогою програмного забезпечення AMOS. Вихідні дані для дослідження сформовано на основі анкетування практикуючих маркетологів, які працюють в 10 відібраних організаціях. Загалом було розповсюджено 200 анкет, з яких 187 повернуто. При цьому 11 анкет було виключено через недостовірність даних. Таким чином, емпіричне дослідження проведено на основі результатів анкетування 176 респондентів. За результатами дослідження підтверджено значний вплив задоволеності, залученості та лояльності клієнтів компанії на результати її діяльності. Авторамизазначено, що стратегія цифрового маркетингу має найбільший вплив на задоволеність клієнтів. Дещо менший вплив є на залучення клієнтів та їх лояльність. Своєю чергою, лояльність клієнтів має найбільший вплив на результати діяльності компанії, потім задоволеність клієнтів та їх лояльність. За результатами дослідження автори прийшли до висновку, що підвищення ефективності діяльності компанії залежать від підвищення задоволеності її клієнтів, їх залученості та лояльності, на які впливають стратегії цифрового маркетингу. Таким чином, менеджерам з маркетингу рекомендовано приділяти значну увагу маркетинговій стратегії, враховуючи її вплив на задоволеність, залученість та лояльність клієнтів. Враховуючи отримані результати, автораминаголошено на необхідності дослідження посередницької ролі задоволеності, залученості та лояльності клієнтів при аналізі впливу маркетингової стратегії на результати діяльності компанії.
This study aims to test the impact of digital marketing strategy as an antecedent on customer outcomes (customer satisfaction, customer engagement, and customer loyalty) and the impact of these three outcomes on organizational outcomes. Twenty-five items are used to measure research variables. These items are developed referring to previous related works: digital marketing strategy, customer satisfaction, customer engagement, customer loyalty, and organizational outcomes. According to the research budget and time constraints, a convenience sampling method was implemented in the data collection process. This study applied structural equation modeling (SEM) to test the research hypotheses through AMOS software.The authors conducted a questionnaire to collect data from a sample of marketing practitioners selected from 10 organizations with a total number of 200 respondents. The total number of returned questionnaires is 187 responses. Eleven questionnaires are excluded due to invalid responses. Thus, 176 questionnaires are used to carry out data analysis. The results underline the significant effects of customer satisfaction, engagement, and loyalty on organizational outcomes. The authors noted that customer satisfaction is the most affected outcome by digital marketing strategy, followed by customer engagement and customer loyalty. Additionally, customer loyalty has the greatest effect on organizational outcomes, followed by customer satisfaction and customer loyalty. The findings showed that enhancing organizational outcomes requires marketing managers consider customer outcomes such as customer satisfaction, customer engagement, and customer loyalty, which are affected by marketing strategies. Marketing managers are requested to pay great attention to their marketing strategy, considering its effects on customer satisfaction and other customer outcomes, like customer engagement and loyalty. Likewise, scholars are required to re-test the current model to identify the mediating role of the outcomes mentioned above in the effect of marketing strategy on organizational outcomes.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Bahrain Bahrain
20217088
Czechia Czechia
1
Egypt Egypt
51856
Germany Germany
51862
India India
20217096
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1026315
Ireland Ireland
7141
Jordan Jordan
1026305
Lebanon Lebanon
14
Malaysia Malaysia
513154
Nigeria Nigeria
37
Pakistan Pakistan
1
Palestinian Territories Palestinian Territories
51853
Philippines Philippines
20217094
Portugal Portugal
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
51851
Turkey Turkey
1026319
Ukraine Ukraine
20217097
United Kingdom United Kingdom
7175300
United States United States
1215673757
Unknown Country Unknown Country
374605411
Vietnam Vietnam
7137
Yemen Yemen
1

Downloads

Albania Albania
1
Algeria Algeria
1
Argentina Argentina
1
Bahrain Bahrain
1
Bangladesh Bangladesh
20217086
Burundi Burundi
1
China China
282747896
Egypt Egypt
11
France France
78
Germany Germany
1
India India
1215673757
Indonesia Indonesia
5
Iran Iran
99032833
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
1
Japan Japan
1
Jordan Jordan
239
Lebanon Lebanon
1
Malaysia Malaysia
1026305
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
99032832
Pakistan Pakistan
99032830
Palestinian Territories Palestinian Territories
1026317
Peru Peru
1682136693
Philippines Philippines
282747895
Portugal Portugal
1
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
7135
Sweden Sweden
17
Syria Syria
74
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
749210822
Ukraine Ukraine
20217099
United States United States
1215673758
Unknown Country Unknown Country
374605412
Vietnam Vietnam
7138

Files

File Size Format Downloads
Aityassine_mmi_4_2022.pdf 482,01 kB Adobe PDF 1847428950

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.