Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90654
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Student Satisfaction and Retention: Impact of Service Quality and Digital Transformation |
Other Titles |
Рівень задоволеності студентів та їх залучення: вплив якості послуг та цифрові трансформації |
Authors |
Forid, M.S.
Hafez, M. Khan, W. |
ORCID | |
Keywords |
цифрова трансформація вища освіта якість послуг утримання студентів задоволеність студентів tangibles reliability responsiveness assurance reliability empathy higher education |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90654 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Forid, M. S., Hafez, M., & Khan, W. (2022). Student Satisfaction and Retention: Impact of Service Quality and Digital Transformation. Marketing and Management of Innovations, 4, 152-163. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-14 |
Abstract |
У XXI столітті економічний та технологічний розвиток країни значною мірою залежить від рівня та якості
вищої освіти. У статті зазначено, що більшість закладів вищої освіти Бангладешу є приватними та пропонують
освітні послуги на ряду з державними (фінансованими урядом) університетами. Метою даного дослідження є
визначення впливу якості послуг та цифрової трансформації на задоволеність студентів та їх залучення у
приватні університети Бангладешу. Вихідні дані для дослідження сформовано на основі результатів анкетування
студентів з п'яти найкращих приватних університетів Бангладешу. Загалом, до анкетування залучено 235
студентів, з яких 210 надали відповіді на питання анкети. За результатами ретельного опрацювання анкет,
авторами вилучено 10 нерелевантних анкет. У ході дослідження сформовано та здійснено перевірку
концептуальної моделі, яка складається із восьми факторів, включаючи п'ять вимірів моделі SERVQUAL, а
також цифрову трансформацію, задоволеність студентів та їх залученість. Авторами здійснено перевірку
гіпотетичних зв'язків за допомогою описової статистики (середнє значення та стандартне відхилення),
множинного регресійного та двовимірного регресійного аналізу з використанням програмного забезпечення
SPSS 26.0. За результатами емпіричного аналізу встановлено, що студенти є задоволеними якістю послуг
приватних університетів та цифровою трансформацією в університеті. Автори встановили, що всі показники
якості послуг (за винятком емпатії) мають позитивний та суттєвий вплив на задоволеність студентів. До того,
суттєвим впливом на задоволеність студентів є вплив цифрової трансформації. Отримані результати засвідчили,
що задоволеність студентів має позитивний та значущий вплив на рівень їх залученості в університеті. За
результатами аналізу наукових напрацювань з досліджуваної тематики, авторами наголошено на відсутності
робіт, присвячених дослідженню впливу показників якості послуг та цифрової трансформації на задоволеність
студентів та їх утримання в приватних університетах Бангладешу. Результати дослідження можуть бути
корисними закладам вищої освіти при розробленні стратегії вдосконалення якості послуг та цифрової
трансформації з метою підвищення задоволеності студентів та їх утримання у висококонкурентних закладах
вищої освіти. Враховуючи отримані результати, авторами наголошено, що для виживання та розвитку вищої
освіти в XXI столітті, необхідним є здійснення цифрової трансформації. A country's economic and technological development in the twenty-first century depends heavily on higher education. Similar to other countries, the majority of higher education institutions in Bangladesh are private universities that offer educational services alongside public (government-funded) universities. This study aims to investigate how service quality dimensions and digital transformation influence student satisfaction and student retention in private universities in Bangladesh. Data were acquired from a convenient sample, including students from the top five private universities in Bangladesh, through a self-administered questionnaire survey. The questionnaire was completed by 210 of the 235 students who were asked to participate. Each questionnaire was carefully examined. 200 were determined to be appropriate for this study. A conceptual model of eight factors, including the five dimensions of the SERVQUAL model, digital transformation, student satisfaction, and student retention, was framed and tested. Descriptive statistics (mean and standard deviation), multiple regression, and bivariate regression analyses were conducted using SPSS 26.0 to test the hypothesized relations. According to the findings of descriptive data, students are satisfied with the quality of private university services and digital transformation activities. This study reveals that all the service quality dimensions positively and significantly impact student satisfaction except the empathy dimension. It is also found that digital transformation substantially influences student satisfaction. Furthermore, student satisfaction has a positive and significant influence on student retention. To the best of the authors' knowledge, this is the first initiative to investigate the impact of service quality dimensions and digital transformation on student satisfaction and student retention in the context of private universities in Bangladesh. This study contributes to higher education institutions for the improvement of service quality dimensions and the digital transformation to obtain student satisfaction and student retention in highly competitive educational sectors. Finally, this work argues that digital transformation in higher education is necessary for survival and growth in the twenty-first century. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
1
Bangladesh
1140058061
Brazil
677
China
1394477306
Costa Rica
1
Egypt
1
France
1
Germany
-1635783001
Hong Kong SAR China
1830698267
India
3972730
Indonesia
3972729
Iran
1
Jordan
1
Kenya
3972735
Kuwait
32376
Malaysia
1394477309
Morocco
1
Myanmar (Burma)
1140058062
Norway
482275676
Peru
1
Philippines
262205607
Romania
54
Saudi Arabia
1
Singapore
1
South Africa
1140058067
South Korea
482275674
Taiwan
1
Thailand
1
Tunisia
-2124091543
Turkey
262205613
Ukraine
-1692487631
United Arab Emirates
1
United Kingdom
122934044
United States
-1056716001
Unknown Country
1140058071
Vietnam
46784213
Downloads
Austria
1
Bangladesh
262205614
Belgium
1
Brazil
678
Cambodia
1
Canada
1
China
934921892
Egypt
1
France
1
Germany
1
Ghana
1
Hong Kong SAR China
1
India
262205598
Indonesia
3972731
Jordan
1
Kenya
1
Kuwait
32377
Latvia
1
Malaysia
1394477307
Morocco
1
Myanmar (Burma)
1
Nigeria
1140058064
Norway
1
Pakistan
28
Philippines
262205608
Portugal
-817888563
Romania
1
Saudi Arabia
1
Singapore
1
South Africa
1140058068
Spain
1
Sweden
1
Taiwan
5880
Thailand
1
Turkey
-502959324
Ukraine
482275670
United Arab Emirates
-817888562
United Kingdom
1
United States
1394477305
Unknown Country
46471813
Vietnam
-1046489634
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Forid_mmi_4_2022.pdf | 493.32 kB | Adobe PDF | -156824724 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.