Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92285
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The role of financial literacy in ensuring financial inclusion of the population
Authors Didenko, Iryna Viktorivna  
Petrenko, K.
Pudlo, T.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-0408-0437
Keywords економічний розвиток
economic development
фінансова грамотність
financial literacy
фінансова поведінка
financial behavior
фінансова інклюзія
financial inclusion
особисті фінанси
personal finance
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92285
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Didenko, I., Petrenko, K. & Pudlo, T. (2023). The role of financial literacy in ensuring financial inclusion of the population. Financial Markets, Institutions and Risks, 7(2), 72-79. https://doi.org/10.21272/fmir.7(2).72-79.2023.
Abstract У цій роботі узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії з проблеми фінансової грамотності. Основною метою дослідження є виявлення ключових факторів і поведінкових моделей, притаманних управлінню особистими фінансами. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення проблеми недостатнього рівня фінансової грамотності різних верств населення свідчить про необхідність сприяння фінансовій освіті населення, особливо незахищених верств. Це стосується питань фінансової інклюзії, підвищення фінансової освіти та розвитку практичних навичок прийняття фінансових рішень. Актуальність вирішення даної наукової проблеми зумовлена швидким розвитком фінансових послуг. Дослідження проблем теоретичних основ фінансової грамотності в роботі здійснюється в такій логічній послідовності: аналіз публікацій, аналіз наявних баз даних, статистичний аналіз. Методичним інструментарієм дослідження була мова програмування Python, зокрема бібліотека моделі stats. Об’єктом дослідження є моделі поведінки з особистими фінансами. У статті наведено результати емпіричного статистичного аналізу, які показали, що різниця у фінансових рішеннях індивідів зумовлена віком, рівнем освіти, зайнятістю та рівнем сімейного доходу. Було виявлено, що такі фінансові рішення, як заощадження чи позичання, пов’язані з фінансовою грамотністю та впливають на фінансову впевненість. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що фінансова грамотність є фундаментальним фактором рівня фінансового добробуту та тісно корелює з моделями фінансової поведінки. Результати дослідження можуть бути корисними для подальших наукових розробок.
This work summarizes the arguments and counterarguments in the framework of the scientific debate on the issue of financial literacy. The main purpose of the research is to identify the key factors and behavioral patterns inherent in managing personal finances. Systematization of literary sources and approaches to solving the problem of insufficient level of financial literacy among different segments of the population indicates that it is necessary to promote financial education of the population, especially vulnerable segments. This concerns the issues of financial inclusion, improvement of financial education, and development of practical skills for making financial decisions. The urgency of solving this scientific problem is caused by the rapid development of financial services. The study of the problems of the theoretical foundations of financial literacy in the work is carried out in the following logical sequence: analysis of the publications, analysis of available databases, and statistical analysis. The methodological tools of the research were the Python programming language, in particular the stats model’s library. The object of the research is patterns of behavior with personal finances. The article presents the results of empirical statistical analysis, which showed that the difference in financial decisions of individuals is due to age, level of education, employment, and level of family income. Financial decisions such as saving or borrowing have been found to be related to financial literacy and influence financial confidence. The study empirically confirms and theoretically proves that financial literacy is a fundamental factor in the level of financial well-being and closely correlates with financial behavior patterns. The results of the research can be useful for further scientific developments.
Appears in Collections: Financial Markets, Institutions and Risks (FMIR)

Views

Australia Australia
1
Germany Germany
1011
Ireland Ireland
34
Morocco Morocco
1
Philippines Philippines
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
390
United Kingdom United Kingdom
195
United States United States
10199
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Algeria Algeria
1
Austria Austria
13
Brazil Brazil
1
Finland Finland
1
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
1
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
1
Tanzania Tanzania
1
Ukraine Ukraine
1011
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
26
United States United States
10199
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Didenko_fmir_2_2023.pdf 610,54 kB Adobe PDF 11261

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.