Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92293
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Corporate Social Responsibility of Companies in the Context of Russian Military Aggression in Ukraine
Other Titles Корпоративна соціальна відповідальність компаній в контексті російської військової агресії в Україні
Authors Reshetnikova, I.
Sanak-Kosmowska, K.
ORCID
Keywords корпоративна соціальна відповідальність
соціальна відповідальність
російська агресія
війна в Україні
реакція бізнесу
corporate social responsibility
social responsibility
Russian aggression
war in Ukraine
business reaction
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92293
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Reshetnikova, I., & Sanak-Kosmowska, K. (2023). Corporate Social Responsibility of Companies in the Context of Russian Military Aggression in Ukraine. Marketing and Management of Innovations, 2, 138–151. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-13
Abstract Стаття присвячена питанню корпоративної соціальної відповідальності бізнесу в умовах російської військової агресії в Україні. Криза, спровокована війною в Україні вплинула на бізнес міжнародних компаній, чиї економічні інтереси були пов’язані із російським ринком. Основною метою проведеного дослідження, результати якого представлені в статті було виявити та з’ясувати роль корпоративної соціальної відповідальності і ставлення до нього бізнесу, а також вплив корпоративної соціальної відповідальності на стратегічні рішення під час війни. Крім того, конкретною метою було виявити вплив агресії Росії проти України на підприємницьку діяльність польських підприємців з огляду на їх ставлення до принципів корпоративної соціальної відповідальності. Цієї мети було досягнуто шляхом аналізу літератури на цю тему, а також інтерв’ю, проведеного на початку 2023 року з вибіркою із 100 польських підприємців. Результати показали, що польські підприємці відчули значні негативні наслідки конфлікту, і більшість із них припинили (43,1%) або призупинили (47,1%) співпрацю з російським ринком. Всупереч очікуванням, небагато компаній (18,4%) назвали цінності корпоративної соціальної відповідальності серед причин такого рішення. Значно більше (понад 50%) було відповідей щодо ризику фінансових втрат, зниження вартості бренду та ризику бойкоту, а також про солідарність з Україною. Результати досліджень свідчать, що спостерігається незначна кореляція між думками респондентів про те, як компанія дивиться на бренди, які вирішили залишитися в Росії, і їхньою оцінкою важливості корпоративної соціальної відповідальності для компанії. Для більшості опитаних компаній (86%) корпоративна соціальна відповідальність має дуже велике значення. Разом з тим, в багатьох випадках все ще існує значний розрив між заявленими діями та зобов’язаннями та фактичними бізнес-рішеннями, прийнятими під час кризи, спровокованою війною. Крім того, компанії, які заявляють про припинення діяльності на час конфлікту, розглядають можливість повернення до колишньої співпраці в майбутньому.
The war in Ukraine became a test for many foreign companies from the point of view of implementing the principles of corporate social responsibility, which they had previously declared. This especially affected international businesses, including Polish companies, that actively worked on the Russian and Ukrainian markets, whose economic interests for many years related to cooperation with Russian partners and the sale of Russian goods on the market of Ukraine. This article is devoted to the issue of corporate social responsibility of businesses in the context of Russian military aggression in Ukraine. The main objective of the presented paper was to identify and clarify the role of corporate social responsibility and business attitudes towards corporate social responsibility and its impact on decisions on possible cooperation in times of war. In addition, the specific objective was to identify the effects of Russia's aggression against Ukraine on business activities conducted by Polish entrepreneurs, considering their attitudes towards corporate social responsibility principles. This goal was achieved through an analysis of the literature on the subject and in-depth interviews conducted with a sample of 100 Polish entrepreneurs. The results indicated that Polish entrepreneurs felt significant negative consequences of the conflict. After Russia's aggression against Ukraine, most surveyed companies suspended (47,1%) or ended cooperation (43.1%) with Russian partners or exported products to Russia. Contrary to expectations, only some companies (18.4%) cited corporate social responsibility values among the reasons for this decision. It was also shown that there was no relationship between corporate social responsibility involvement and the declared ratings of companies remaining in Russia. In addition, companies reporting to suspend their activities during the conflict are considering a return to earlier cooperation in the future.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
15231
Brazil Brazil
3302
China China
1
Czechia Czechia
1
Denmark Denmark
1
France France
180343947
Georgia Georgia
1
Germany Germany
360687893
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
5949567
Iran Iran
1
Ireland Ireland
3303
Israel Israel
30303
Jamaica Jamaica
1
Japan Japan
1
Portugal Portugal
1
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
665255000
United Kingdom United Kingdom
5949565
United States United States
665254999
Unknown Country Unknown Country
30300
Vietnam Vietnam
1

Downloads

Austria Austria
1644
Brazil Brazil
3295
China China
1
Czechia Czechia
1
Finland Finland
29
France France
1429368
Georgia Georgia
1
Germany Germany
360687894
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Netherlands Netherlands
3296
Nigeria Nigeria
1
Poland Poland
1
Romania Romania
3294
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
550
South Korea South Korea
1
Ukraine Ukraine
20789894
United Arab Emirates United Arab Emirates
665254998
United Kingdom United Kingdom
299311
United States United States
665254998

Files

File Size Format Downloads
Reshetnikova_mmi_2_2023.pdf 685,27 kB Adobe PDF 1713728579

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.