Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92352
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Effect of Education on Ease of Doing Business in Conditions of Innovation Development: Factor Analysis and Multiple Regression
Other Titles Вплив освіти на легкість ведення бізнесу в умовах інноваційного розвитку: факторний аналіз та множинна регресія
Authors Samoilikova, Anastasiia Viktorivna  
Herasymenko, Valeriia Vitaliivna  
Kuznietsova, Anzhela Yaroslavivna  
Tumpach, M.
Ballova, M.
Savga, L.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-8639-5282
http://orcid.org/0000-0003-1772-8017
http://orcid.org/0000-0003-3590-7625
Keywords бізнес
викладачі
витрати
вища освіта
людський розвиток
фінансова грамотність
цифрова довіра
цифрова еволюція
школа
academic staff
business
digital evolution
digital trust
expenditure
financial literacy
human development
school
tertiary education
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92352
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Samoilikova, A., Herasymenko, V., Kuznyetsova, A., Tumpach, M., Ballova, M., & Savga, L. (2023). Effect of Education on Ease of Doing Business in Conditions of Innovation Development: Factor Analysis and Multiple Regression. Marketing and Management of Innovations, 2, 208–217. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-19
Abstract Освіта є вагомим прискорювачем змін і перетворень у суспільному житті, а також одним із головних факторів прогресу та розвитку як загалом, так і у сфері бізнесу, зокрема. У статті обґрунтовуються та формалізуються взаємозв’язки між показниками рівня освіти (з урахуванням її інноваційного розвитку) та легкості ведення бізнесу на основі вибірки з двадцяти восьми країн світу та даних Світового банку, Організації Об’єднаних Націй, Університету Тафтса та рейтингових служб Standard & Poor’s. Метою статті є визначення показників інноваційної освіти, які найбільш суттєво сприяють полегшенню ведення бізнесу. Для цього здійснюється когнітивний аналіз статистичних даних і за допомогою засобів дескриптивного аналізу формується статистично значущий ознаковий простір показників. Перевірка щільності та спрямованості зв’язку здійснюється шляхом обчислення значень коефіцієнтів кореляції Пірсона. Багатовимірність простору вхідних ознак зводиться до чотирьох найвпливовіших показників із дев’яти досліджуваних факторів (індикатор цифрового розвитку; індекс людського розвитку; цифрова довіра, індекс фінансової грамотності) шляхом застосування процедури аналізу головних компонент та ортогонального перетворення за допомогою методу Varimax у пакеті програмного забезпечення Statgraphics Centurion 19. Якість факторизації підтверджується тестом Кайзера-Майєра-Олкіна та критерієм сферичності Бартлетта. У результаті розроблених декількох економетричних моделей, які описують залежність легкості ведення бізнесу від вищезазначених показників, і процедури жорсткого відбору Backward Stepwise Selection у Statgraphics 19, будується та описується статистично значуща модель впливу цифрового розвитку на легкість ведення бізнесу із перевіркою на її адекватність. Виявляється, що зі збільшенням показника оцінки цифрового розвитку на 1% легкість ведення бізнесу також збільшується в середньому на 0,79%. Отримані результати можуть бути корисними науковцям для подальших досліджень, а також законотворцям у сфері освіти та бізнесу, та всім стейкхолдерам у напрямку коопетиції «бізнес – освіта».
Education accelerates changes and transformations in social life, as well as one of the main factors of progress and development in general and business. The article substantiates and formalises the relationships between indicators of the level of education (taking into account its innovative development) and the ease of doing business based on evidence from 28 world countries and the data from the World Bank, the United Nations, Tufts University and Standard & Poor’s Ratings Services. The article aims to find indicators of innovative education that most significantly contribute to the ease of doing business. For this, cognitive analysis of statistical data is carried out, and with the help of descriptive analysis tools, a statistically significant characteristic space of indicators is formed. Checking the density and direction of the relationship is carried out by calculating the values of the Pearson correlation coefficients. The multidimensionality of input feature space is reduced to the four most significant indicators from nine investigated ones (digital development indicator; human development index; digital trust, financial literacy index) using the procedure of principal component analysis and orthogonal transformation using the Varimax method in the Statgraphics Centurion 19 software. The quality of the factorisation is confirmed by KaiserMeier-Olkin testing and Bartlett’s sphericity testing. As a result of the developed multiple econometric models, which describe the dependence of ease of doing business and the above indicators, and the Backward Stepwise Selection hard screening procedure in Statgraphics 19, a statistically significant model of the effect of digital development on ease of doing business is built. It shows that with the value increase of digital development by 1%, ease of doing business will also increase by 0.79%. The obtained results can be useful to scientists for further research, as well as to change-makers in education and business and all stakeholders in the direction of «business–education» competition.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Antigua & Barbuda Antigua & Barbuda
1
Australia Australia
120270
Azerbaijan Azerbaijan
249
Canada Canada
30125
China China
120264
Colombia Colombia
1
Egypt Egypt
120261
Ghana Ghana
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
11387
India India
120278
Indonesia Indonesia
120224
Ireland Ireland
5
Japan Japan
1
Moldova Moldova
120266
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
30110
Slovakia Slovakia
1
South Korea South Korea
120255
Spain Spain
120271
Sri Lanka Sri Lanka
1
Taiwan Taiwan
120259
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
2068
United Kingdom United Kingdom
120257
United States United States
3952118
Unknown Country Unknown Country
730

Downloads

Austria Austria
1
Azerbaijan Azerbaijan
1
Benin Benin
1
Canada Canada
1
China China
2674825
Czechia Czechia
2674827
Egypt Egypt
1
Ethiopia Ethiopia
1
India India
120279
Indonesia Indonesia
120260
Iran Iran
1
Italy Italy
1
Kenya Kenya
1
Malaysia Malaysia
2674825
Mongolia Mongolia
1
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
1
Philippines Philippines
11376
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
4038
Ukraine Ukraine
3952117
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
30117
United States United States
3952117

Files

File Size Format Downloads
Samoilikova_mmi_2_2023.pdf 898,63 kB Adobe PDF 16214795

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.