Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93130
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Effect of Fear of COVID-19 on Luxury Consumption Tendency and the Role of Materialism
Other Titles Вплив страху перед COVID-19 на тенденцію споживання товарів розкоші та роль матеріалізму
Authors Kurnaz, A.
ORCID
Keywords страх перед COVID-19
тенденція споживання
товари розкоші
матеріалізм
посередницька роль
Туреччина
fear of COVID-19
luxury consumption tendency
materialism
mediating role
Turkey
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93130
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Kurnaz, A. (2023). The Effect of Fear of COVID-19 on Luxury Consumption Tendency and the Role of Materialism. Marketing and Management of Innovations, 14(3), 72–84. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.3-07
Abstract Метою цього дослідження є визначення впливу страху перед пандемією коронавірусу COVID-19 на тенденції споживання товарів розкоші, а також роль матеріалізму як медіатора у ланцюзі «страх перед пандемією коронавірусу COVID-19–тенденції споживання товарів розкоші». Теорію психологічної реакції (ТПР) покладено в основу цього дослідження. ТПР пояснює, чому споживачі мотивовані повернути свою свободу, коли їхні здатності виконувати певну дію примусово обмежуються. Панічні поведінкові реакції, спричинені тривогою, страхом і невизначеністю, спостерігалися майже в кожному суспільстві на початку пандемії коронавірусу, і споживачі були схильні купувати їжу та гігієнічні товари, особливо ті, що потрібні для виживання. Споживачі, які отримали свободу купувати товари чи послуги в магазинах, які відкрилися внаслідок послаблення обмежень безпосередньо після періоду пандемії, звернулися до товарів розкоші у пошуках так званої компенсації. Коли правила пандемії стали менш суворими, споживачів обмежились у споживанні товарів розкоші, що призводить до дії компенсаційного механізму. Згідно з ТПР, в цьому дослідженні висунуто гіпотезу, що страх перед COVID19 у споживачів після надзвичайних подій, таких як пандемія, може мати позитивний вплив на їхні тенденції споживання товарів розкоші. Для збору вихідних даних використано методику онлайн-опитування. У ході дослідження залучено 845 респондентів віком від 18 років та старших, що мешкають у Туреччині. Для перевірки гіпотез в дослідженні застосовано конфірматорний факторний аналіз та структурне моделювання. Результати дослідження засвідчили, що страх перед COVID-19 має значущий і позитивний вплив на бажання споживати товарів розкоші. Крім того, матеріалізм відіграє статистично значущу та позитивну посередницьку роль у ланцюзі «страх перед пандемією коронавірусу COVID-19–тенденції споживання товарів розкоші». Попри те, що це дослідження містить культурні тенденції споживання товарів розкоші, воно також надає важливі аспекти споживання товарів розкоші після пандемії коронавірусу COVID-19. У подальших дослідженнях доцільним є розширити набір факторів, що можуть впливати на тенденцію споживання товарів розкоші.
The purpose of this study is to assess the impact of COVID-19 fear on people’s luxury consumption tendencies and the role of materialism in mediating the effect of COVID-19 fear on people’s luxury consumption tendencies. The theory of psychological reactance (TPR) serves as the theoretical foundation for this work. TPR explains why people are so motivated to regain their freedom when their ability to perform a specific action is threatened or hampered. Panic behaviours triggered by anxiety, fear, and uncertainty were observed in almost every society at the start of the pandemic, and people tended to purchase food and hygiene products, particularly those required for survival. Consumers who gained the freedom to purchase goods or services from stores that opened as a result of the relaxation of restrictions immediately following the pandemic period turned to luxury goods in search of "compensation". When the pandemic rules are initially relaxed, consumers’ "luxury consuming" behaviour/freedom is restricted due to the COVID-19 pandemic, leading to "revenge buying". Based on the TPR, it is assumed that the COVID-19 fear of consumers following extraordinary processes such as pandemics may have a positive effect on their luxury consumption tendencies in this study. The online questionnaire technique was used in the study to collect data. Data were gathered from 845 adults aged 18 and up who volunteered to participate in the study in Turkey. Confirmatory factor analysis and structural equation modelling (SEM) were used to analyse the data for the measurement model and hypothesis testing in the study. The study’s findings show that COVID-19 fear has a significant and positive effect on the desire to consume luxury goods. Furthermore, materialism plays an important and positive mediating role in the influence of fear of COVID-19 on the tendency to consume luxury goods. While this study contains cultural relics of luxury consumption tendencies, it also provides critical insights into consumer luxury tendencies in the aftermath of COVID-19. It is critical to evaluate various elements that may influence luxury consumption tendencies to analyse the effects of comparable processes that may be experienced by future consumers.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Argentina Argentina
1
Egypt Egypt
3095
France France
3087
Germany Germany
1544
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Ireland Ireland
5
Malaysia Malaysia
1
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
3098
Turkey Turkey
3089
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
48
United States United States
92111
Unknown Country Unknown Country
46265

Downloads

Austria Austria
32
Canada Canada
44
Egypt Egypt
3096
Finland Finland
22
France France
24
Germany Germany
1
India India
1
Japan Japan
1
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
18
South Korea South Korea
3099
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
3090
Ukraine Ukraine
1
United Arab Emirates United Arab Emirates
17489
United Kingdom United Kingdom
11
United States United States
92112
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Kurnaz_mmi_3_2023.pdf 577,08 kB Adobe PDF 119044

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.