Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93714
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Interplay of Eco-Innovation and Market Uncertainty on Green Marketing Orientation and Business Performance
Other Titles Вплив екоінновацій та ринкової невизначеності на зелений маркетинг та ефективність бізнесу
Authors Shaukat, F.
Zaman, H.M.F.
Nguyen, T.T.N.
Souvanhxay, P.
ORCID
Keywords зелений маркетинг
екоінновації
конкурентне середовище
країна, що розвивається
фармацевтика
green marketing
eco-innovations
competitive environment
developing country
pharmaceutical
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93714
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Shaukat, F., Zaman, H. M. F., Nguyen, T. T. N., & Souvanhxay, P. (2023). The Interplay of Eco-Innovation and Market Uncertainty on Green Marketing Orientation and Business Performance. Marketing and Management of Innovations, 14(4), 48–68. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.4-04
Abstract Метою цього дослідження є вивчення впливу екоінновацій на ефективність бізнесу в рамках інституціональної теорії та принципів сталого розвитку. Зокрема, стаття аналізує вплив екоінновацій на ефективність бізнесу та зелений маркетинг. У рамках дослідження побудовано фреймворк, який встановлює зв'язок між екологічними інноваціями, ринковою нестабільністю, зеленим маркетингом та корпоративною ефективністю. Дослідження використовує концептуальні основи ресурсної теорії (Resource Based View, RBV), щоб оцінити потенційний вплив екоінновацій на функціонування компанії в умовах непередбачуваних ринкових динамік. Визначено, що для розвитку позитивного зв'язку між корпоративною ефективністю та екоінноваціями важливо мати всебічне розуміння конкурентного середовища. На відміну від інших галузей, фармацевтичний сектор має можливість вирішувати екологічні питання завдяки унікальним рішенням, адаптованим до його конкретного контексту, а саме його послуг. Ця стаття розглядає вплив ринкової нестабільності та аналізує екоінновації як реакцію на них. Крім того, використовується голістичний підхід зеленого маркетингу для отримання конкурентних переваг та підвищення ефективності бізнесу. Згідно з опитуванням фармацевтичного бізнесу Пакистану, емпіричні результати вказують на те, що конкурентне середовище спонукає галузь впроваджувати голістичну зелену стратегію. Екоінновації слугують посередником між зеленим маркетингом та ефективністю бізнесу. Знайдені результати можуть бути використані менеджерами компаній у процесі прийняття рішень щодо використання екоінновацій для досягнення цілей сталого розвитку, а також впровадження голістичних стратегій зеленого маркетингу. Крім того, ринкова нестабільність пом'якшує вплив екоінновацій на ефективність бізнесу, водночас підсилюючи їх внесок у зв'язок між зеленим маркетингом та ефективністю. Авторами обґрунтовано та описано майбутні напрямки дослідження ролі екоінновацій в Пакистані.
This study aims to contribute to the literature by investigating the impact of eco-innovation on business performance within the institutional theory framework and from a resource-based perspective. Specifically, this paper explores the influence of eco-innovation on business performance by adopting a green marketing orientation. This study builds a complete framework that establishes a connection between environmental innovation, market uncertainty, green market orientation, and corporate performance. The current investigation uses the conceptual underpinnings of the resource-based view (RBV) to evaluate the potential mitigating impact that a company's eco-innovation attempts may have in the setting of unpredictable market dynamics. It is widely held that to develop a positive correlation between corporate performance and eco-innovation, it is vital to possess a comprehensive understanding of the environment. In contrast to several other industries, the pharmaceutical sector has the capacity to address environmental concerns through the implementation of unique solutions tailored to its specific context, namely, its services. This article addresses the moderating influence of market uncertainty and analyses eco-innovations as a reaction to their green marketing-oriented holistic approach to achieving competitive advantages and business performance. It examines eco-innovations as a reaction to their green marketing orientation and holistic approach to achieving competitive advantages and business performance. The integration of institutional theory and green marketing theory is also included, as is an examination of the moderating effect of market uncertainty. According to a survey of Pakistan's pharmaceutical business, the empirical findings reveal that a competitive environment strongly urges the industry to adopt a holistic green strategy. Eco-innovation serves as a mediator between green marketing orientation and business performance and directly impacts business performance. The findings will assist management and corporate leaders in their decision-making process on using eco-innovation to achieve sustainability objectives. This study addresses the existing theoretical and empirical knowledge gap by providing insights that can assist corporate leaders in effectively leveraging and attaining improved outcomes by implementing holistic green marketing strategies. This approach aims to enhance their understanding of the mediating and moderating elements. Furthermore, market uncertainty mitigates the effect of eco-innovation on business performance while amplifying its contribution to the link between green marketing orientation and performance. Future research directions, ramifications, and consequences for eco-innovation studies in the Pakistani context are considered.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Austria Austria
1
France France
1
Germany Germany
1
Indonesia Indonesia
1
Japan Japan
1
Pakistan Pakistan
1
Singapore Singapore
150
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
108
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Austria Austria
1
Finland Finland
1
Pakistan Pakistan
1
United States United States
150
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Shaukat_mmi_4_2023.pdf 1,16 MB Adobe PDF 154

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.